شناسهٔ خبر: 3697372 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«سازینه» در تالار وحدت درخشید/ سحر موسیقی نواحی در شب پروین بهمنی

کنسرت موسیقی «سازینه» نواحی ایران چهارشنبه 29 بهمن ماه با تقدیر از پروین بهمنی، مادر لالایی‌های ایل قشقایی در تالار وحدت میزبان علاقه‌مندان موسیقی نواحی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در این کنسرت موسیقایی که به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا برگزار شد، گروه موسیقی «سازینه» نواحی ایران قبل از اجرای قطعات مختلف خود در حوزه موسیقی اقوام، از بانو پروین بهمنی، مقام‌دان و موسیقی‌شناس برجسته موسیقی اقوام ایران در حضور معاون هنری وزیر ارشاد تقدیر کرد.

پروین بهمنی بعد از برگزاری این مراسم تقدیر مختصر که از سوی دوستداران ایل قشقایی و معاونت هنری وزارت ارشاد تدارک دیده شده بود، خطاب به حاضران تالار وحدت، گفت: سلام به هم‌ایلیاتی‌های خودم در ایل قشقایی و سلام بر فرهنگ‌دوستانی که همواره به موسیقی نواحی علاقه‌مند بودند و در این مدت من را برای ادامه راه تشویق کردند که اگر این تشویق‌ها نبود، ما هرگز نمی‌توانستیم کاری را انجام دهیم.

 سازینه نواحی ایران

این خواننده صاحب نام لالایی‌های ایل قشقایی که این روزها از بیماری رنج می‌برد، ادامه داد: در این چند دهه آقای مرادخانی همواره مشوق کارهایی بودند که من انجام می‌دادم. او زمانی که در مرکز موسیقی وزارت ارشاد حضور داشت، هیچ‌گاه از تشویق و ترغیب هنرمندان موسیقی نواحی دست برنداشت و همواره حضوری موثر در عرصه مدیریتی داشت.

وی بیان کرد: من از جوانان پرشور ایل قشقایی هم بی‌نهایت تشکر می‌کنم که با تشویق‌هایشان و محبت‌هایی که به من داشتند، هیچ‌گاه من را تنها نگذاشتند و کاری کردند که من به زندگی کاری خود با تلاش بیشتری ادامه دهم و در اینجا لازم است که از دکتر الیاس خالقی، پزشک معالج خودم نیز تشکر کنم که اگر او نبود، من هم‌اکنون در خدمت شما نبودم.

 سازینه نواحی ایران

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد نیز در این مراسم گفت: هنرمندانی چون پروین بهمنی کسانی هستند که سال‌‌های زیادی است برای هویت ملی ما زحمت کشیده‌اند و اذعان می‌کنم که کشور ما به داشتن چنین ستاره‌هایی افتخار می‌کند. هویت یک کشور حاشیه‌ها و ماشین‌ها و خیابان‌های آن نیستند، بلکه کسانی مانند پروین بهمنی هستند که به یک کشور هویت می‌دهند و از فرهنگ و هنر آن پاسداری می‌کنند.

وی ادامه داد: بزرگوارانی چون پروین بهمنی در این مدت تمام تلاش خود را با وجود تمام مشکلات انجام دادند تا بتوانند از فرهنگ و هنر این سرزمین دفاع کنند. ما باید از شما مردم نیز تشکر کنیم که این‌گونه از بزرگانی چون پروین بهمنی تقدیر و تشکر می‌کنید.

 سازینه نواحی ایران

استاد محمود اسکندری از شاهنامه‌خوانان مطرح کشور نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: پروین بهمنی هنرمند بزرگی در عرصه موسیقی است که بر گردن همه ما قشقایی‌ها دین بزرگی دارد. بنابراین از همه شما تشکر می‌کنم که در این مراسم ویژه که بسیاری از اساتید بزرگ موسیقی نواحی در آن حضور دارید، از مقام هنری پروین بهمنی تقدیر می‌کنید.

پیمان بزرگ‌نیا سرپرست گروه «سازینه» موسیقی نواحی ایران نیز در پایان این برنامه ضمن معرفی اعضای گروه، تصریح کرد: گروه «سازینه» نواحی بر اساس پژوهش‌های میدانی و نوع سازبندی که برای گروه خود در نظر گرفته، با کمک وزارت ارشاد، خانه موسیقی، دفتر موسیقی و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به بخش‌های مختلفی از موسیقی نواحی می‌پردازد.

وی ادامه داد: هنرمندانی که امروز در کنسرت گروه «سازینه» نواحی ایران مشاهده می‌کنیم، همگی به نوعی آخرین بازمانده‌های موسیقی اقوام منطقه خود هستند که امروز به مناسبت بزرگداشت استاد پروین بهمنی، پژوهشگر همیشه پاسدار از فرهنگ قشقایی دور هم جمع شده‌اند و این کنسرت را برای بزرگداشت او برگزار کرده‌اند.

 سازینه نواحی ایران

بزرگ‌نیا تصریح کرد: این کنسرت به نوعی جشنواره کوچکی از موسیقی نواحی ایران است که مدتی است تعطیل شده که امیدوارم برگزاری چنین برنامه‌هایی بتواند مقدمه‌ای برای برگزاری پرشور این جشنواره مهم و ارزشمند در حوزه موسیقی کشور باشد.

پخش کلیپی از مصاحبه با محمدرضا درویشی، پژوهشگر صاحب‌نام عرصه موسیقی پیرامون شخصیت هنری پروین بهمنی از جمله برنامه‌های این کنسرت بود.

 سازینه نواحی ایران

درویشی در بخش‌هایی از این فیلم، گفت: پروین بهمنی یکی از مهم‌ترین موسیقیدانانی است که موسیقی قشقایی را در حوزه‌های بین‌المللی نیز معرفی کرده است. او مجموعه‌ای از آثار هنری را در خود دارد که می‌توان گفت مهم‌ترین کسی است که در شناخت موسیقی قشقایی طی دوران مختلف نقش داشته است.

وی افزود: یاد پرویز مشکاتیان به خیر که احترام زیادی برای پروین بهمنی قائل بود و به طور حتم اگر زنده بود، حرف‌های زیادی از پروین برای گفتن داشت.

 سازینه نواحی ایران

در این کنسرت موسیقایی که با استقبال بیسیار خوب علاقه‌مندان موسیقی و هنرنمایی قابل توجه هنرمندان گروه «سازینه» همراه بود، قطعات مقدمه سواربازی و شاهنامه‌خوانی از قوم لٌر، بهر طویل از شمال خراسان، ترانه‌های گیلکی سوبره، جان، آهابگو، حیران حیران، تیبه جان از منطقه مازندران، رقص‌های ایل شاهسون، گدن‌دارقا و ترانه ایلچی بگلر از قوم قشقایی، ترانه ارمان ارمان از قوم کرمانجی شمال خراسان، آواز یار یار و ترانه المان المان از منطقه بویراحمد، ترانه سی‌تو بیارم از منطقه لرستان، آواز امیری و ترانه تی‌آمو از منطقه مازندران، رقص لزگی و قیطاقی منطقه آذربایجان به همراه اجرای ترانه‌های باغلادام و لالای، چوبی چهاردستمالی و بندری منطقه بوشهر، ترانه کدخدای گیلانی و قطعه لاله آترمیش اجرا شدند که هر یک از این قطعات با استقبال قابل توجه مخاطبان روبرو شد.

 سازینه نواحی ایران

کوروش اسدپور خواننده منطقه بختیاری کهگیلویه و بویراحمد، ایرج رحمانپور خواننده قوم لر، ابراهیم کهندل‌پور خواننده قشقایی، ابراهیم عالمی خواننده مازندران، طواق سعادتی خواننده و نوازنده دو تار ترکمن، صلاح خضری خواننده و نوازنده دیوان کردستان، محمود فرضی‌نژاد خواننده گیلان، آشیق احد ملکی علیشاه خواننده و نوازنده قوپوز آذربایجان، پیمان بزرگ‌نیا نوازنده نی، احسان عبدی‌پور سٌرنا، محمد انشائی کمانچه، مهرزاد هویدا دایره و تنبک، پیران درخشان سه‌تار قشقایی، سید سلمان حسینی تنبور، سام عبدالی دوهول و تنبک لرستان، رضا دیوسالار نوازنده دو تار، دامون شش بلوکی نقاره، فرزاد محمودی رباب، روژ‌نا خانی تنبک و همخوان، نرگس مختاری عود و همخوان، سمیرا واحد همخوان، دوسرکتن و نقاره، مهرنوش مختاری دایره و همخوان، اکرم صادقی همخوان و چپله، ابراهیم تاج میری بوشهری خواننده و نوازنده نی‌انبان و نی جفتی بوشهر، مرتضی الله‌یاری دمام، ضرب و تمپو، فریدون شوقی‌زاده گارمون و آکاردئون آذربایجان، حامد روح‌بخش نقاره، حسین علی حسینی خواننده و سٌرنا و بالابان ایل شاهسون و علی جعفری دوهٌل، گروه اجرایی کنسرت را تشکیل می‌دادند. ضمن اینکه آیدین آذری و بابک آذری در بخش حرکات موزون آذربایجان و شمسعلی رستمی، ابراهیم صفا، داوود قره‌بیگلو، حسین عزیزی، اصغر حق‌وردی، محمد قره‌بیگلو، محسن قره‌بیگلو و قربانعلی فرخادفر در بخش حرکات آیینی ایل شاهسون حضور داشتند.

نظر شما