شناسهٔ خبر: 36974687 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بهره برداری آمریکا از اعتراضات عراق؛

اتهام به ایران و تحریم فرماندهان عراقی/ آمریکا بدنبال کودتا یا جنگ داخلی در عراق است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- کنگره آمریکا تحریم 9 نفر از فرماندهان بسیج مردمی عراق را بررسی می‌کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، کنگره آمریکا در حال بررسی طرحی برای تحریم 9 نفر از فرماندهان بسیج مردمی عراق به اتهام نقض حقوق بشر است.
بر اساس پیش نویس این طرح که کنگره آمریکا آن را منتشر کرد، "ابومهدی المهندس"، جانشین رئیس سازمان بسیج مردمی عراق، "ابوجهاد" رئیس دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی این کشور، "قیس الخزعلی"، دبیرکل جنبش گردان‌های اهل الحق، از جمله این افراد هستند.
کارشناسان سیاسی عراقی معتقدند که آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در شعله‌ور کردن اعتراضات این کشور نقش مهمی دارند تا از این طریق بتوانند به مقاصد خود دست یابند.

آمریکا احتمالا «عادل عبدالمهدی» را نیز تحریم می‌کند
روز پنجشنبه هفته گذشته نیز یک روزنامه عربی چاپ لندن از احتمال قرار گرفتن نام نخست‌وزیر مستعفی عراق در فهرست بعدی تحریم مقامات عراقی خبر داد.
یک روزنامه عربی چاپ لندن و نزدیک به قطر خبر داد که بر اساس اطلاعاتی که در دست دارد، در فهرست تحریم‌های بعدی آمریکا، نام «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق نیز درج خواهد شد.
وبسایت روزنامه «العربی الجدید»، طی گزارشی نوشت: بر اساس اطلاعاتی که از داخل منطقه سبز بغداد کسب کرده، بزودی قرار است تحریم‌های آمریکایی جدیدی علیه مقامات مسئول عراقی به اتهام سرکوب تظاهرات‌ها، وارد کردن خسارت به اموال عمومی و تعامل با ایران اعمال شود و نام عادل عبدالمهدی نیز در فهرست اسامی مقامات مسئول تحریمی جدید آمریکا درج خواهد شد.
بنا بر این گزارش تایید نشده، یک مقام مسئول امنیتی در جنوب عراق و چند شخصیت دیگر نیز در این فهرست خواهند بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه پیش از اعمال تحریم بر چهار مقام عراقی به اتهام نقض حقوق بشر و فساد خبر داد که عبارتند از: «قیس الخزعلی» دبیر کل جریان عصائب اهل الحق و «اللیث الخزعلی» برادر وی،«حسین فلاح اللامی» از فرماندهان امنیتی سازمان الحشد الشعبی و خمیس فرحان الخنجر العیساوی (یکی از بازرگانان معروف عراق).
پیشتر نمایندگانی از فراکسیون‌های حکمت و الصادقون در پارلمان عراق، درج نام شخصیت‌هایی عراقی در لیست تحریم‌های آمریکا را محکوم کردند.

آمریکا ایران را به آسیب‌زدن منافعش در عراق متهم کرد
وزیر خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به آسیب‌زدن منافع ایالات متحده در عراق به تهران هشدار داد که در اینصورت واشنگتن پاسخ آن را خواهد داد.
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر به ایران درباره آسیب زدن به منافع آمریکا در عراق هشدار داد.
وی در پیامی در توئیتر نوشت: «اگر ایران به منافع آمریکا در عراق آسیب بزند با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد».
وزیر خارجه آمریکا در حالی ایران را متهم به آسیب زدن به منافعش در عراق متهم می‌کند که واشنگتن یکی از عاملان ناآرامی‌های اخیر در عراق به شمار می‌آید.

آمریکا بدنبال کودتا در عراق است
کارشناس عراقی گفت که آمریکا با وجود شکست در موج سواری بر تظاهرات‌های عراق، همچنان در حال دخالت است و بعید نیست که کودتا علیه حکومت این کشور را کلید بزند.
«صباح العکیلی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، از شکست آمریکا در موج‌سواری بر تظاهرات‌های جاری عراق و تلاش برای حمله به منطقه سبز بغداد خبر داد.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومة» گفت: تظاهرات‌کنندگان کلیه حساب و کتاب‌های آمریکا را ناکام گذاشتند و با وجود ارتش سایبری و جوکر آمریکایی در تحریک معترضان برای حرکت به سوی منطقه سبز و نیز جنگ روانی به راه افتاده در این سو، این امر محقق نشد و معترضان عراقی از روز دهم نوامبر گذشته، دیگر همسو با این خواست آمریکایی‌ها حرکت نکردند.
العکیلی افزود: هماهنگ‌کنندگان تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در بغداد، اعلام کردند که هیچ تعهدی به توصیه‌های ارتش سایبری آمریکا ندارند و با نادیده گرفتن درخواست‌های آمریکایی برای پیشروی به سوی منطقه سبز، طرح‌های آمریکا را به شکست کشاندند.
این کارشناس عراقی تاکید کرد که آمریکا به صراحت در امور کشورمان دخالت می‌کند و همه به ویژه تظاهرات‌کنندگان با درایت کامل از این توطئه آمریکایی، عبور کردند. بیانیه تظاهرات‌کنندگان و تاکید آنها بر رد هرگونه هرج و مرج و درگیری برای ورود به منطقه سبز، همین امر را ثابت می‌کند.
وی در ادامه گفت که پس از شکست واشنگتن در ایجاد فتنه میان نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی از یک سو و تظاهرات‌کنندگان از سوی دیگر و به راه انداختن جنگ داخلی با تحریک معترضان و اتهام‌زنی به نیروهای امنیتی و الحشد برای کشتاری که اخیرا در پل «السنک» روی داد، بعید نیست که آمریکا کودتا علیه حکومت عراق را کلید بزند.

آمریکا در پی ایجاد جنگ داخلی در عراق است
عضو کمیسیون امنیتی پارلمان عراق بر این باور است که آمریکا قصد ایجاد جنگ داخلی در عراق را دارد و در واقع، علت ناامنی‌های کنونی است.
«مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیتی پارلمان عراق نسبت به مداخلات ایالات متحده آمریکا در مسائل داخلی این کشور هشدار داد.
تقی به شبکه خبری «الاتجاه» گفت که به هم ریختن وضعیت امنیتی در عراق در راستای تلاش‌های آمریکاست.
وی تأکید کرد که هدف از مداخلات آمریکا در عراق، این است که بتواند جنگ داخلی در عراق به راه بیاندازد.
این نماینده عراقی خاطر نشان کرد که آمریکا در حال ایجاد هرج‌ومرج در عراق است و در همین راستا، از اینکه دولت عراق، به تظاهرات مردمی، مشغول شده است، بهره‌برداری می‌کند.

نظر شما