شناسهٔ خبر: 36968930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

حزب محافظه کار پیروز قاطع انتخابات پارلمانی بریتانیا شد

شوک انتخاباتی جانسون

صاحب‌خبر - محمدرضا ستاری
انتخابات مهم و بحث برانگیز بریتانیا که از روز پنجشنبه با شرکت بیش از 45 میلیون نفر آغاز شده بود، با پیروزی قاطع بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار خاتمه یافت.
این پیروزی برای محافظه‌کاران که از 1987 میلادی به این سو بی‌سابقه بوده در حالی به دست آمد که مهم‌ترین رقیب جانسون از حزب کارگر یعنی جرمی کوربین نتوانست آرای لازم را به منظور تشکیل دولت به دست آورده و با شکستی که این حزب پذیرا شد، به احتمال فراوان جرمی کوربین از ریاست حزب کارگر کنار خواهد رفت؛ امری که مفسران آن را پایان عمر سیاسی وی تلقی می‌کنند.
رای به بریگزیت
بنابر نتایجی که تا ظهر دیروز منتشر شده، از 650 کرسی موجود در پارلمان، حزب محافظه‌کار توانست به 348 کرسی دست پیدا کند. این در حالی است که حزب کارگر با از دست دادن بیش از 50 کرسی، 202 نماینده در پارلمان خواهد داشت و حزب ملی اسکاتلند نیز با به دست آوردن 46 کرسی در مقام سوم ایستاده است. از اتفاقات مهم این انتخابات 9 کرسی برای حزب لیبرال دموکرات بود که سبب شد رهبر این حزب جایگاه خود را در مجلس آینده از دست بدهد. همچنین حزب بریگزیت بنابر اطلاعاتی که تا روز گذشته منتشر شده حتی نتوانسته یک کرسی را در این انتخابات از آن خود کند.
با این روند و پیروزی قاطعی که بوریس جانسون توانست به دست آورد، از هم اکنون نه تنها بریتانیا بلکه کلیت اروپا نیز باید منتظر اتفاقات مهم و روزهای پرالتهاب باشد. نخستین پیامد این پیروزی موضوع بریگزیت است؛ نتایجی که نشان داد مردم بریتانیا علی‌رغم تمامی چالش‌ها موافقت خود را با خروج از اتحادیه اروپا ابراز کرده‌اند. درواقع به گفته ناظران این انتخابات؛ نوعی رای‌گیری درخصوص آینده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود و جانسون پس از پیروزی در آن روز گذشته به طرفداران خود گفت تا 11 بهمن از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و هیچ اما و اگری هم در این خصوص وجود نخواهد داشت.
ساز جدایی دوباره اسکاتلند
دومین موضوع مهمی که از پیامدهای این انتخابات محسوب می‌شود، نتیجه قابل تامل حزب ملی اسکاتلند بود که نشان از تقویت موج ملی‌گرایی در این ناحیه دارد. در همین راستا بنا بر گزارشی که خبرگزاری یورونیوز دیروز منتشر کرده است، همزمان با پیروزی جانسون و نیز کسب حداکثر کرسی‌های ممکن از سوی حزب ملی‌گرای اسکاتلند در پارلمان بریتانیا، نیکولا استورجن، رهبر این حزب که با کسب نزدیک به ۵۰ کرسی پارلمان پیروزی خیره کننده‌ای را در مقایسه با نتایج انتخابات سال ۲۰۱۷ رقم زده، در واکنش به این پیروزی گفت که نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که باید به اسکاتلند حق انتخاب داد. استورجن سپس از نتایج کلی انتخابات که گویای پیروزی حزب محافظه‌کار است ابراز ناخرسندی کرد و این نتیجه را تیره و تار توصیف کرد.
وزیر اول اسکاتلند تصریح کرده: رای دهندگان به حزب محافظه‌کار به آقای جانسون ماموریت دادند که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند ولی رای دهندگان ما دولت بوریس جانسون را نمی‌خواهند، آنها خواستار حضور در اتحادیه اروپا هستند.
این امر به معنای تدارک مقدمات برای همه‌پرسی مجدد استقلال در اسکاتلند است؛ امری که هر چند در سال 2014 با شکست مواجه شد، اما نتایج انتخابات کنونی نشان داد که حزب ملی اسکاتلند امیدوار است که با اجرای بریگزیت توسط بورس جانسون، برآیند علاقه حداکثر مردم این کشور برای بقاء در اتحادیه اروپا با موج پیشین ملی‌گرایی، این بار به استقلال این کشور منجر شود.
خبر بد برای اروپا و خوشحالی ترامپ
از دیگر اتفاقات مهم در این انتخابات واکنش اتحادیه اروپا به پیروزی قاطع بوریس جانسون است. هرچند جانسون تصریح کرده که این پیروزی نشان دهنده تحقق بریگزیت خواهد بود، روز گذشته شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا ضمن تبریک به جانسون، خواستار تعیین تکلیف فوری بریگزیت در مجلس عوام بریتانیا شد. این در حالی است که سران اروپا دیروز را با مذاکره درمورد تفویض اختیارات بریتانیا به شورای اروپا سپری کرده و برخی از رهبران آن پیروزی قاطع محافظه‌کاران را خبر بدی برای اروپا ارزیابی کرده‌اند.
پس از گذشت بیش از سه سال و نیم از همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، همچنان موارد مهمی از جمله مرزهای ایرلند، آینده روابط تجاری، گمرکی و نیز تردد شهروندان میان بریتانیا و اروپا نامشخص است؛ امری که آملی مونشولن وزیر امور اروپایی در دولت فرانسه در‌خصوص آن گفته که مهم‌ترین مسئله در‌مورد بریگزیت این نیست که ما چطور از هم جدا می‌شویم بلکه مسئله مهم این است که پس از آن چه چیزی بنا می‌کنیم.
در این رابطه کارشناسان معتقدند که پیروزی جانسون بیش از هر چیز چندجانبه‌گرایی و همگرایی اروپایی را تحت شعاع قرار خواهد داد. اروپایی که اکنون با معضل راست افراطی و موج ملی‌گرایی روبه‌رو است با تحقق بریگزیت که احتمالاً بدون توافق با اتحادیه نیز خواهد بود، درگیر چالش مهمی از نوع جدایی و افتراق در کلیت اروپای واحد خواهد شد. موضوعی که اکنون در اوج چالش‌ میان آمریکا و اروپا مورد استقبال دونالد ترامپ قرار گرفته؛ به طوریکه او در پیام توئیتری خود تصریح کرده است: برای این پیروزی بزرگ به بوریس جانسون تبریک می‌گویم. انگلیس و آمریکا حالا آزاد خواهند بود تا پس از بریگزیت یک توافق تجاری بزرگ منعقد کنند. این توافق این پتانسیل را دارد که از هر قراردادی که می‌توان با اتحادیه اروپا بست، بسیار بزرگ‌تر و سودآورتر باشد.

نظر شما