شناسهٔ خبر: 36889272 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روایتی از یاران موتورسوار شهید چمران + فیلم

مستند «خاطرات موتورسیکلت»، داستان موتورسواران جوان و متمولی را روایت می‌کند که با آغاز جنگ تحمیلی، تحت تأثیر شهید چمران به جبهه‌های حق علیه باطل پیوستند.

صاحب‌خبر -

 

امیرحسین نوروزی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «خاطرات موتوسیکلت» که در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارد، درباره ایده اولیه ساخت این مستند به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: ایده اولیه این مستند و طرح آن متعلق به آقای «سامان مختاری» است که طرح، تحقیق و تصویربرداری این فیلم مستند را بر عهده داشتند و سهم ایشان کمتر از تهیه‌کنندگی و کارگردانی کار نبود.

وی افزود: مستند «خاطرات موتور سیکلت»، داستان موتورسواران جوانی را روایت می‌کند که زندگی متمولانه‌ای داشتند و  به تفریح مشغول بودند. یکی از تفریحات اصلی آنان این بود که در تپه‌های ساکت و خلوت اطراف شهر موتوسواری می‌کردند اما با شروع جنگ، بزرگمردی به نام مصطفی چمران دل آنها را برد و این گروه همراه شهید چمران به جبهه رفتند.

عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای ایران ادامه داد: مستند «خاطرات موتور سیکلت» نشان می‌دهد چگونه شهید چمران با جدی گرفتن، دوست داشتن، محترم شمردن و به رسمیت شناختن این جوانان ـ همانگونه که بودند ـ آنها را با خود همراه کرد. 

نوروزی با تأکید بر این که ساخت مستندش دو سال زمان برده است، یادآور شد: این  مستند تاکنون نمایش داده نشده است و نخستین بار روز شنبه ۲۳ آذر از ساعت ۲۰ در سالن شماره پنج پردیس سینمایی چارسو اکران می‌شود. در واقع نخستین نمایش آن در جشنواره سینما حقیقت است. 

کارگردان ۳۹ ساله مستند «خاطرات موتوسیکلت» همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مسیر کاری آینده خود و اینکه آیا به یک قالب خاص وفادار است یا خیر اظهار کرد: در این باره نمی‌توانم با قطعیت سخن بگویم و حرفی ندارم.

فارغ‌التحصیل دانشگاه سوره در رشته کارگردانی همچنین در جواب پرسشی حول کارهای در دست تهیه‌اش گفت: در روایت فتح مشغول کارهایی مرتبط با دفاع مقدس هستم. پیش‌تر نیز مستندهایی همچون «پل» و «نجات» را ساختم که اولی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند و تندیس بهترین صداگذاری و تدوین را از نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم دریافت کرد و دومی نیز در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت شرکت داشت.

این کارگردان در پایان گفت: جشنواره سینماحقیقت، روندی رو به رشد دارد و هر سال نسبت به سال پیش گامی جلوتر می‌گذارد. اما در این مسیر آزمون و خطاهایی نیز دارد که می‌توان با تأمل بیشتر از تکرار آنها جلوگیری کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از امروز تا ۲۵ آذر در پردیس چهارسو برگزار می‌شود و برنامه نمایش مستندهای برگزیده در سه بخش ملی، بین الملل و جایزه شهید آوینی از اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

نظر شما