به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، امیر اصانلو که پیش از این آثاری چون «ماندنی ها»، «تئوری زباله ها»، «عامه پسند»، «حلب، سکوت، جنگ»، «تظاهرات عشق» را ساخته است، این روزها با مستند «پیرمرد و خواننده» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد. او درباره اینکه چقدر به مستندسازی در کشور بها داده میشود، به فارس گفت: سینما در ایران تقریباً به صنعت تبدیل شده اما مستند هنوز هنر باقی مانده است اما توجه کمتری به آن میشود.
وی ادامه داد: آنقدر که باید به مستند پرداخته شود، آن هم با توجه به کارکردی که به لحاظ تاثیرگذاری دارد، این اتفاق رخ نمیدهد و صرفاً به اندازه همان کار هنری به سمتش میروند. هنر نه به معنای بد، به معنای اینکه همینکه یک جشنوارهای باشد و دور هم جمع شوند و اتفاقهای این شکلی بیفتد. پرداختن به مستند در حد این است که جشنوارهای برگزار کنند. فکر یا برنامهای پشت آن برای تولید یا گسترش تولید یا حمایت از تولیدکننده نیست.
این مستندساز در ادامه بیان کرد: در برخی کشورها به مستند بیشتر بها داده میشود. برای مثال در اروپا هزینههایی که برای ساخت فیلم مستند میشود و البته حمایتهای صنفی از مستندسازان خیلی بیشتر از ایران است. حداقل زندگی معیشتی مستندساز تامین است؛ بحث کار ساختن به کنار! اکنون طوری شده که کسی که کارش ساخت مستند است، باید ۳ تا کار را با هم جلو ببرد. البته اگر بودجه داشته باشد و کار مستقل یا شخصی نخواهد بسازد تا بتواند از این طریق زندگی کند. اما در کل آنقدرها هم بد نیست.
اصانلو درباره اینکه انگیزه اصلی او از ساخت مستند «پیرمرد و خواننده» چه بوده است، توضیح داد: کاراکتر «ابوعمر» برایم جذاب بود و قبل از اینکه به کشور سوریه بروم و در آن شرایط قرار بگیرم، با آن کاراکتر آشنا بودم، با او ارتباط گرفته بودم. نه ارتباط تلفنی یا تماسی. با کاراکتر او ارتباط گرفته بودم و وقتی رفتم و او را پیدا کردم که این فرآیند چند وقتی طول کشید، با او صحبت کردم و او مرا بیشتر جذب خودش کرد که این کار را بسازم.
این مستندساز تاکید کرد: امسال اتفاقی در جشنواره سینما حقیقت افتاده است که خیلی ها با آن مخالف هستند اما من موافق آن هستم و آن بلیتفروشی در جشنواره است. به نظر من خیلی اتفاق درستی است ولی مشکلی که هست، نحوه اجرا و برنامهریزیها و جزئیات کار است. یعنی در کلیت همه چیز خوب است اما در جزئیات مشکلات زیادی پیش میآید و فکر میکنم در سینما حقیقت باید کمی به جزئیات از لحاظ اجرایی و نحوه و نوع انتخاب فیلمها توجه شود. در کلیات همه اتفاقها درست و طبق روال و اصول استاندارد اتفاق میافتد اما در جزئیات مشکل پیدا میکند. اگر میشد این کارها با دقت بیشتری انجام میگرفت، خیلی از مشکلات حل می شد.
اصانلو پیرامون دیدگاهش نسبت به جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: معتقدم سینماحقیقت معتبرترین جشنواره کل کشور است چه در حوزه مستند چه در حوزه سینمایی. بهنظر من این جشنواره از جشنواره فیلم فجر هم معتبرتر و شریفتر است. بخشی از دیدگاهم به دلیل محتوای جشنواره است. جشنواره حقیقت یکی از کم سانسورترین جشنوارههای کشور است و همانطور که از نامش پیداست، پیشرو برای ارائه حقیقت و یک اتفاق درست است.
وی اضافه کرد: به لحاظ برگزاری و آدمهایی که در این جشنواره شرکت میکنند هم معتقدم جشنواره سینما حقیقت جشنواره معتبرتری است. آدمهای حرفهایتر، دقیقتر و بلدتری در این جشنواره شرکت و حضور دارند. نظر شخصی من است که این جشنواره از جشنواره فجر هم معتبرتر است و به لحاظ کیفیت و محتوا اولین جشنواره ایران است.
به گزارش فارس، مستند «پیرمرد و خواننده» امشب (چهارشنبه ۲۰ آذر) ساعت ۲۳ و شنبه ۲۳ آذر ساعت ۱۹ در پردیس سینمایی چارسو به نمایش در میآید. این فیلم قصه زندگی ابوعمر و رفیقش ابورامی را در شهر حلب و بعد از ۶ سال جنگ روایت میکند.
در خلاصه داستان این مستند آمده است:
با شروع جنگ امید از بین می رود و شما نمیدانید فردا چه خواهد شد.
نمیدانید که در ثانیه بعدی زنده هستید یا نه.
اما همیشه افسانهای در این شرایط وجود دارد.
ابوعمر افسانهای زنده است که او را صدای امید مینامند. او سعی خواهد کرد زندگی خود را میان ویرانهها بگذراند و خودروهایش را تعمیر کند و کار خود را که در طول جنگ ویران شده است، از سر بگیرد.
آنها او را صدای امید در حلب مینامند.
این، فیلمی درباره وی و کاری است که او برای بازآفرینی زندگی خود انجام میدهد.
عوامل تولید «پیرمرد و خواننده» عبارتند از: پژوهشگر: امیر اُصانلو، فیلمبردار: ضیاء حاتمی، تدوینگر: کامران جاهدی، صداگذار: حسن مهدوی، نویسنده گفتار، متن: امیر اُصانلو، آهنگساز: کاوه فیروز، تهیهکننده: مهدی مطهر، تهیه شده در: خانه مستند انقلاب اسلامی.
انتهای پیام/
نظر شما