شناسهٔ خبر: 36855927 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

ویراژ بازار خودرو در مسیر افزایش قیمت

صاحب‌خبر -

ویراژ بازار خودرو در مسیر افزایش قیمت

گروه خودرو - بازار خودرو در شرایطی به فعالیت خود ادامه می دهد که  با افزایش نرخ بنزین تصور بر این بود قیمت خودرو کاهش پیدا کند یا لااقل محصولات پرمصرف با کاهش قیمت روبه‌رو شوند اما بر خلاف تصور قیمت ها روند رو به رشد داشته و زمینه را  برای ورود بیشتر دلالان به بازار را فراهم کرده است هر فروشنده‌ قیمتی جداگانه بر محصول خود می گذارد . و  به این ترتیب خودروی پرمصرف، کم‌مصرف و دوگانه‌سوز همگی افزایش قیمت را تجربه کردند به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران بازار شاهد  افزایش  ۵ الی ۱۰ میلیون تومان قیمتها بوده است همچنین عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه هیچ تغییری در قیمت محصولات خودروسازان داخلی اتفاق نیفتاده است  معتقد است که  افزایش  قیمت خودرو ربطی به گرانی بنزین نداشته و برخی از دلال‌ها با افزایش تقاضای خرید  از این وضعیت سو استفاده  کرده و  افزایش  قیمت‌ها دامن زده اند.

در این رابطه فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در با اشاره به اینکه اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار، رشد تدریجی نرخ دلار است، گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار بعد از افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی شروع به افزایش کرد، به تبع آن نیز سایر کالا‌ها نیز با رشد قیمت مواجه شدند و در این بین نیز بازار خودرو نیز همگام با این موضوع دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

این کارشناس با اشاره به اینکه دماسنج میزان تورم در اقتصاد کشور، نرخ ارز است، بیان داشت: هر زمان که نرخ دلار در بازار شروع به افزایش کرد، بدانید که با افزایش تورم و موج جهش قیمتی مواجه هستیم، بر این اساس نیز خودرو بعد از افزایش نسبی ارز که کانال ۱۱ هزار تومان را رد کرد و در حال حاضر نیز به کانال ۱۳ هزار تومان نزدیک شده است، در مسیر صعود قرار گرفت.

وی با بیان اینکه انتطارات تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین بسیار قدرتمند است افزود با سه برابر شدن قیمت بنزین نمی‌توان توقع ثبات قیمت‌ها در بازار‌و خدمات را  داشت با توجه به این موضوع قیمت خودرو نیز  روند رو به رشد داشته .

این فعال بازار خودرو با تاکید بر اینکه پایدار نبودن عرضه محصولات از سوی شرکت‌ها نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار است، اضافه کرد: با توحه به کاهش تولید خودرو وهمچنین تعداد زیاد محصولات ناقص که در کف کارخانه‌ها رسوب کرده، به میزان کافی خودرو به بازار عرضه نمی‌شود و در چنین شرایطی قیمت‌ها با افزایش همراه می‌شود.

زاوه ادامه داد: درچنین شرایطی که عرضه به اندازه کافی نیست، تقاضا نیز زیاد می‌شود و این امر باعث برهم خوردن تعادل بازار می‌شود وبه نوبه خود نیز این مسئله موجبات افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌آورد، بنابراین در چنین شرایطی باید سطح تولید خودرو افزایش یابد، تا بتوان از این طریق به اندازه کافی در بازار محصول تزریق کرد، تا به وسیله آن به تمام تقاضا‌های موجود پاسخ داده شود وبه تبع آن قیمت‌ها متعادل شود.

همچنین بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه نوسانات قیمت بازار خودرو  سه عامل دارد افزود  شوک‌های بیرونی، درونی و رفتار احساسی می توانند جداگانه یا باهم نوسانات قیمتی را رقم بزنند  

وی افزود: « در یک‌ساله اخیر با بر هم ریختن معادلات بازار خودرو در فواصل گوناگون قیمت‌ها چندین برابر رشد کرده است و عمدتاً رفتارهای هیجانی و احساسی منجر به جابه‏جایی قیمت‌ها شد موضوعی که به نظر در رابطه با افزایش نرخ بنزین هم ما این رفتار را شاهد بودیم. انتظار منطقی که وجود داشت این بود که با افزایش قیمت سوخت، باید قیمت خودرو یا کاهش پیدا می‌کرد یا حداقل در همان مدار قبل ثابت می‌ماند اما این‌گونه نشد و جو احساسی حاکم بر بازار خودرو نبض قیمت‌ها را در دست گرفت.»

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه گفت: «یکی دیگر از عوامل اصلی موج افزایشی قیمت خودرو را می‌توان در میزان تحویل محصول از طرف کارخانه‌ها دانست. بنا بر اعلام وزارت صنعت، میزان عرضه خودرو در ۷ ماهه گذشته حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است و قطعاً کاهش عرضه و افزایش تقاضا، گران‏شدن خودرو را به همراه خواهد داشت.»

صدرایی خاطرنشان کرد: «در شرایط فعلی خودروسازان توانایی افزایش تولید را ندارند و دارندگان پول‌های سرگردان هم به‌خوبی این موضوع را متوجه شده‌اند. درحالی‌که پول‌های سرگردان تا مدت‌ها به سمت بورس روانه می‌شدند و در این بازار فعال بودند و سود خوبی هم دریافت می‌کردند، حالا با کاهش این سود به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت جدیدی می‌گردند تا سود بیشتری حاصل کنند و بنابراین به سمت بازار خودرو روانه شده‌اند.»

نظر شما