شناسهٔ خبر: 36852966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مروری بر زندگینامه حضرت فاطمه معصومه در کتاب فروغی از کوثر + دانلود

انتشارات زائر کتاب «فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه(ع)« نوشته الیاس محمدبیگی را منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات زائر کتاب «فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه(ع)» نوشته الیاس محمدبیگی را منتشر کرده است.

گرچه از نظر فلسفی زمان ها و مکان ها از جهت زمانی و مکانی هیچ امتیازی بر یکدیگر ندارند; ولی از منظر دینی و با توجه به تأثیر ارزش های الهی، برخی از زمان ها و مکان ها از قداست و مکانت ویژه ای برخوردارند و نسبت به دیگر اجزاء زمانی و مکانی امتیاز خاصی دارند: که برتری شب قدر از هزار ماه عبادت و شب مبارک بودنش به برکت نزول قرآن کریم بوده و این بروز رخدادهای آسمانی و ظهور نشانه های الهی است که برخی از روزها را «ایام الله» ساخته است.

آشنایی با موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی، سیاسی، اجتماعی هر سرزمین گر چه به جای خود ارزشمند بوده و بر اطلاعات عمومی انسان می افزاید؛ ولی شناخت بعضی از سرزمین ها به خاطر نقش اساسی نخبگان و فرهیختگان آن سامان، در پایه گذاری و ترویج فرهنگ و معارف حیاتبخش دینی و تحکیم عقاید اسلامی و سوابق درخشان آن، از ارزش و اهمیت مضاعفی برخوردار است.

که یکی از این سرزمین های ممتاز، شهر قم می باشد؛ دیار مقدسی که در طول تاریخ اسلام از بزرگترین مراکز نشر معارف حیات بخش شیعه به شمار آمده و تربیت یافتگان مکتب فقه و حدیثش احیاگر مظاهر فرهنگ غنی اهلبیت(ع) بودند و مردمان خدا جوی آن طلایه داری نهضت های علمی، فرهنگی، سیاسی و هبری قیام های حق طلبانه مردمی در برابر حاکمان ستم پیشه را به عهده داشتند .

 بدین سان اهل قم، قیام را عینیت بخشیدند و قم در طول تاریخ چونان خورشیدی تابان درخشید و نور و تحرک آن آزادیخواهان مسلمان را به حرکت درآورد و نام قم در دنیا مرادف با قداست و پایداری و شجاعت گردید.

به خاطر همین جایگاه عظیم، قم در قاموس سراسر نور رهبران معصوم(ع) به عنوان حریم امن ولایت و کاشانه آل محمد و سرچشمه جوشان علوم و معارف خاندان رسالت معرفی شد؛ و مردمان خدا باورش پیروان راستین اهل بیت و یاوران مهدی امت و زمینه سازان حکومت جهانی حضرتش شناخته شدند و شکوه و عظمت این دیار مقدس، آنگاه فزونی یافت که خاک پاکش، بارگاه ملکوتی بزرگ یادگار آل رسول و عصاره فضایل آل بتول «حضرت فاطمه معصومه(س)» گردید و هجرت زینب گونه و رحلت جانسوز حضرتش در این سرزمین، حرم اهل بیت بودن آن را تفسیر نمود و باجلال وجمال فاطمی خود، قم را تجلیگاه انوار تابناک ائمه هدی(ع)قرارداد.

ساختار کتاب:

 «فروغی از کوثر» در برگیرنده پیشینه های درخشان شهر قم و جلوه ای از زندگانی و فضایل و کرامت های حضرت فاطمه معصومه(ع) و مطالب متنوع است.

مؤلف این کتاب را در هفت بخش با عنوان های: پیشینه های درخشان شهر قم، اجمالی از زندگانی حضرت فاطمه معصومه(س)، فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه(س)، روایاتی از حضرت فاطمه معصومه (س)، کرامات کریمه اهلبیت(س)، حضرت فاطمه معصومه(س)در شعر شاعران و  سیر تحولات معماری، هنری آستانه مقدّسه تگارش کرده است.

 برشی از کتاب:

وفات شهادت گونه حضرت معصومه

سرانجام آن همه شوق و شور و شعف، از اجلال نزول کوکب ولایت و توفیق زیارت بانویی از تبار فاطمه اطهر، با افول نجمه آسمان عصمت و طهارت ، مبدّل به دنیایی از حزن و اندوه شد، و این غروب غم انگیز عاشقان امامت و ولایت را در سوک و عزا نشاند .

در رابطه با علت مریضی نابهنگام حضرت و مرگ زودرس آن بزرگوار گفته شده است که زنی در شهر ساوه ایشان را مسموم نمود که این مطلب با توجه به درگیری دشمنان اهل بیت با همراهان حضرت و شهادت عده ای از آنها «در ساوه» و جو نامساعد آن شهر و حرکت نابهنگام آن بزرگوار در حال مریضی به سوی شهر قم ، مطلبی قابل قبول می تواند باشد .

آری آن حضرت که می رفت زینبوار با سفر پربرکتش سند گویایی بر حقانیت امامت رهبران راستین و افشاگر چهره نفاق و تزویر مأمونی باشد، و همانند قهرمان کربلا پیام آور خون سرخ برادری باشد که این بار مزوّرانه به قتلگاه (بنی عباس) برده می شد، ناگاه تقدیر الهی بر این شد که مرقد آن بزرگ حامی خط ولایت و امامت برای همیشه تاریخ ، فریادگر مبارزه با ظلم و بی عدالتی ستم پیشگان دوران و الهام بخش پیروان راستین تشیّع علوی در طول قرون و اعصار باشد.

مراسم دفن

بعد از وفات شفیعه روز جزا آن حضرت را غسل داده و کفن نمودند ، سپس به سوی قبرستان « بابلان » تشییع کردند ولی به هنگام دفن آن بزرگوار «به خاطر نبودن محرم»، «آل سعد» دچار مشکل شدند و سرانجام تصمیم گرفتند که پیرمردی به نام «قادر» این کار را انجام دهد .

ولی قادر و حتی بزرگان و صلحاء شیعه قم هم ، لایق نبودند عهده دار این امر مهم شوند؛ چرا که معصومه اهل بیت را باید امام معصوم به خاک سپارد.

مردم منتظر آمدن «آن پیرمرد صالح » بودند، که ناگهان دو سواره را دیدند که از جانب ریگزار به سوی آنان می آیند وقتی نزدیک جنازه رسیدند، پیاده شده و بر جنازه نماز خواندند و جسم پاک ریحانه رسول خدا را در داخل سردابی «که از قبل آماده شده بود» دفن کردند و بدون اینکه با کسی تکلمی نمایند، سوار شده و رفتند و کسی هم آنها را نشناخت.

به قول یکی از بزرگان هیچ بعید نیست که این دو بزرگوار ، امامان معصومی باشند که برای این امر مهمّ به قم آمدند.

پس از به پایان رسیدن مراسم دفن، موسی بن الخزرج سایبانی از حصیر و بوریا بر قبر شریف آن بزرگوار برافراشت و این سایبان برقرار بود تا زمانی که حضرت زینب دختر امام جواد(علیه السلام) وارد قم شد و قبّه ای آجری بر آن مرقد مطهّر بنا کرد.

و بدین سان تربت پاک آن بانوی بزرگ اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت(علیهم السلام) و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت و امامت شد.

مروری بر زندگینامه حضرت فاطمه معصومه در کتاب فروغی از کوثر + دانلود

سروده آقای حسان درباره حضرت معصومه:

از مدینه به قصد خطه طوس

رهروی خسته پاست، معصومه

تا زیارت کند برادر خویش

فکر و ذکرش دعاست، معصومه

روز و شب، عاشقی بیابان گرد

خواهری با وفاست، معصومه

یا مگر اوست، زینب دگری

کز برادر جداست، معصومه

تا بدانی که نیمه ره جان داد

بنگر اکنون کجاست، معصومه

از وطن دور و از برادر دور

حسرتش غم فزاست، معصومه

گر چه نشکسته سینه و پهلویش

در دلش داغ هاست، معصومه

داغ زهرا و داغ اجدادش

وارث کربلاست، معصومه

هر حسینیه بیت اوست (حسان)

چون که صاحب عزاست، معصومه

غروب مهتاب در شهر ستارگان

انتشارات زائر کتاب «فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (ع)» را در ۱۵۴ صفحه منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند پی دی اف این کتاب از فایل زیر دریافت کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

کتاب «فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت فاطمه معصومه(ع)»

نظر شما