شناسهٔ خبر: 36774596 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گلایه عضو کمیسیون فرهنگی از کاهش بودجه ۹۹/ اقتصاد بدون فرهنگ بی معناست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مراسم بزرگداشت کتاب کتابخوانی و کتابدار گفت: بودجه فرهنگی سال ۱۳۹۹ نسبت به امسال ۱۹ درصد کاهش داشته که این اتفاق نا‌امید کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، هادی ناصری سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تهران در مراسم بزرگداشت کتاب کتابخوانی و کتابدار گفت: این روز روز تکریم کتابدار است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: کتابداری، یک کار انسانیِ فرهنگیِ برجسته‌ است.

ناصری ادامه داد: هر چند امسال شیرینی ایام هفته کتاب و روز کتابدار با اتفاقات ناگواری تلخ شد. که تلخ ترین آنها به آتش کشیدن کتابخانه عمومی تفکر شهریار بود که نشان زبونی و ذلت دشمنان این ملت بود. این حادثه تلخ و ناگوار بارقه هایی از امید را به همراه داشت که از جمله آن، پیگیری مداوم و خودجوش برخی از فرهیختگان از کتابداران سراسر کشور، نویسندگان و ناشران و اصحاب رسانه و چهره های هنری بود که برای مشارکت در بازسازی این کتابخانه در سریع ترین زمان ممکن، اعلام امادگی کردند.

وی افزود: در همان روز اول با پیشنهاد دبیرکل محترم نهاد قرار شد نهاد اطلاعیه‌ای صادر کند و نحوه کمک و مشارکت هم میهنان در ساخت و تجهیز این کتابخانه را اعلام کنیم که پس از بررسی خسارت وارده ان شاء الله امروز در رسانه‌ها این اطلاعیه منتشر خواهد شد. بی شک این مشارکت مردمی می تواند تلخی آن اتفاق ناگوار را به شیرینی ماندگار مبدل سازد و کتابخانه تفکر برای همیشه تاریخ نمادی از فرهنگ دوستی مردم این سرزمین باشد. به نوبه خود از همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و همکاران عزیزم در کتابخانه های عمومی دعوت می کنم ولو به اندازه اهداء یک کتاب در ساخت و تجهیز این کتابخانه مشارکت نمایند تا خشت خشت این کتابخانه برای همیشه ماندگار شود. ان شاء الله.

به گفته ناصری، امروز به لطف خدا بیش از ۳۰۰ کتابخانه عمومی اعم از نهادی و مشارکتی در سطح استان فعال است که در یکسال گذشته با عنایت پرودگار شاهد افتتاح ۹ باب کتابخانه عمومی جدید در سطح استان بودیم. مهم ترین آنها پروژه بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر تهران یعنی کتابخانه مرکزی پارک شهر بود. این کتابخانه با ظرفیت‌هایی که دارد قابلیت دارد تا به عنوان یک یک پایگاه برای گفتگوهای فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران شناخته شود. یکی از مقدمات ترویج کتاب و کتابخوانی دسترس پذیر بودن کتاب برای شهروندان است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: بر این اساس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تدوین طرح آمایش سرزمینی را در دستور کار قرار داد و خوشبختانه اولین استان که این طرح در آن اجرا شد استان تهران بود. بر اساس این سند در صورت وجود اعتبار و منابع جهت احداث کتابخانه با توجه به نیاز مناطق مختلف اقدام خواهد شد تا به دسترس پذیری برای شهروندان کمک شود.

اما یکی از راه‌های دیگری که ان شاء الله در دوره جدید مدیریت استان مد نظر قرار خواهد گرفت توسعه و گسترش ناوگان کتابخانه‌های سیار است. اینگونه از کتابخانه‌ها در شرایط فعلی با توجه به قیمت بسیار بالای زمین و افزایش هزینه‌های ساخت در سال‌های اخیر یک اقدام میان مدت و اثر بخش خواهد بود. در حال حاضر ۷ دستگاه کتابخانه سیار در استان فعال است که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از ۲ دستگاه دیگر در سطح استان خواهیم بود. و در ادامه بر سرعت افزایش این نوع از کتابخانه ها در صورت تامین اعتبار اقدام خواهد شد.

به گفته وی، در سالهای اخیر به تدبیر مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی و با تایید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای گفتمان کتابخانه های عمومی گفتمان خدمات فرهنگی و اجتماعی شد و کتابخانه ها به سمت اجتماعی شدن و ارائه خدمات اجتماعی حرکت کردند. یکی از افتخارات در این زمینه اقداماتی است که در شهرستان بهارستان از تیر ماه 1397 آغاز شد. در بررسی های اولیه لزوم نوسازی کتابخانه ها و همچنین برگزاری خدمات مشاوره و آموزشی برای شهروندان بهارستانی مشخص شد و ظرف مدت 4 ماه شاهد بازگشایی همزمان 4 کتابخانه عمومی بودیم و از همان تاریخ تا امروز شاهد برگزاری دوره های متنوع مشاوره و آموزشی برای رده های مختلف سنی بودیم. و امروز وقتی آمار اعضا کتابخانه های بهارستان را ملاحظه می‌کنیم با رشد 86 درصدی مواجه می شویم که به برکت همین رویکرد جدید می‌باشد که می توان این الگو را برای شهرستان‌های دیگر نیز پیش گرفت و شاهد یک تحول در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد:  اما در پایان ضمن تقدیر از همه کتابداران سخت کوش استان تهران میخواهم که فعالیت ها، خلاقیت ها و تجارب ارزشمند خود را در سامانه انتخاب کتابدار بارگذاری نمایند تا هم در ارزیابی ها و داوری ها زحماتشان دیده شود و هم اینکه به این وسیله این تجارب و ایده ها را با همکاران کتابدار سراسر کشور به اشتراک گذارند. هر چه این رقابت سخت تر باشد بیانگر پویایی و شاداب بودن کتابخانه های عمومی است.

در ادامه فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند :بهترین سخنگو کتاب است و هرکس با کتاب آرامش گیرد هرگز از او آسایش سلب نمی‌شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: گامهای بزرگی در امر کتابخوانی برداشته شده است، هم از سوی کتابداران و هم از سوی مسئولان، آنها تلاش دارند تا محیط امنی را ایجاد کنند، بشاگرد فقیرترین شهر ایران است اما تلاشهای نهاد را در این شهر میبینیم که قابل تقدیر است، این امر موجب ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه می‌شود، هرچه به توسعه کتابخانه‌ها توجه کنیم سرانه مطالعه افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: هفته قبل بودجه فرهنگی را اعلام کردند که مأیوس کننده بود، در واقع ۱۹ درصد از بودجه سال ۹۸ کمتر شده، اما ما برای بودجه امسال کلی جنگیدیم تا به حوزه فرهنگ اجحاف نشود ما معتقدیم اقتصاد بدون فرهنگ بی فایده است، برای هرکار از فرهنگ سازی دم می‌زنیم اما متاسفانه همیشه مغفول می‌ماند، همیشه تلاش کرده و می‌کنیم تا کاستی‌ها را جبران کنیم.

وی اضافه کرد؛ درخواستهای لازم را ارائه کردیم و حتی وزیر ارشاد هم به کمیسیون فرهنگی آمدند و تذکرات را دادیم حتی به آقای نوبخت نسبت به بودجه متذکر شدیم آنها نیز قول مساعد دادندتا تلاشهای لازم را انجام دهند.

ذوالقدر ادامه داد: ما به تازگی لایحه مالکیت فکری و‌معنوی را تصویب کردیم چراکه اهداف خوبی دارد و با این تصویب توجه ویژه ای به حقوق مادی و معنوی پدیداورندکان میشود و هنرمندان مورد حمایت قرار میگیرند هم در فضای مجازی و هم فضای حقیقی،امیدواریم این لایحه به صحن بیاید و‌در حمایت از اهالی قلم و‌هنر موثر باشد.

به گزارش فارس اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است؛

مسئول کتابخانه

فرشته وفایی (مسئول کتابخانه عمومی شهید فتوحی شعار شهرستان ورامین)
هاجر قاسمی (مسئول کتابخانه عمومی امامت شهرستان پردیس)
علی کرم کرمی شیخ آبادی (مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان قرچک)
کتابدار کتابخانه
لیلا فاطمی کلش (کتابدار کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ورامین)
صغری ابراهیمیان (کتابدار کتابخانه عمومی پانزده خرداد شهرستان پیشوا)
 مسلم شاهرخی (کتابدار کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان قرچک)
کتابدار فنی
اعظم خردادیان از شهرستان تهران
کتابخانه نهادی شهری
کتابخانه مرکزی شهرقدس
همکار پیشکسوت نمونه
علی امیری دلوئی
یاسمن مشیریها
جواد افشار
امیرناصر کلهر
حمداله فروتن
خدمتگزار
محسن طهماسبی از شهرستان پاکدشت

اعضای کتابخوان

۱- اعضای کتابخوان زیر ۹ سال

کیمیا بابایی (از کتابخانه عمومی شهدای امامه بالا شهرستان شمیرانات)
مبینا کاظمی مطلق (از کتابخانه عمومی صاحب بن عباد شهرستان ری)

۲- گروه سنی ۹تا ۱۳سال

محمدامین جعفری (از کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء شهرستان بهارستان)
مریم حسینی (از کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان ری)

۳- گروه سنی ۱۳ تا ۱۹ سال

فاطمه نوری (از کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) شهرستان شهریار)
ثریا میرزایی (از کتابخانه عمومی امام علی(ع) شهرستان قدس)

۴- گروه سنی ۱۹ تا ۳۰سال

سمیرا بربری (از کتابخانه عمومی پانزده خرداد شهرستان پیشوا)
هانیه کاظمی (از کتابخانه عمومی پیروزی شهر تهران)

۵- گروه سنی بالاتر از ۳۰ سال

فهیمه فرهادیان (از کتابخانه عمومی محقق حلی شهر تهران)
سعیده شیخی نارانی (از کتابخانه عمومی شهدای لواسانات شهرستان شمیرانات)

در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره هدهد سفید و خاطره نویسی استان تهران به شرح ذیل تقدیر شد؛

حدیث میرشریف (داور نوجوان استانی در جشنواره هدهد سفید)
هلیا حیدری نیا (داور کودک استانی در جشنواره هدهد سفید)
سمیه اشتری (داور کتابدار استانی در جشنواره هدهد سفید)
زینب فتحعلی (برگزیده بخش عمومی جشنواره خاطره نویسی

انتهای پیام/

نظر شما