شناسهٔ خبر: 36748808 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

الزام اسکن صورت کاربران چینی پیش از دریافت خدمات تلفن همراه

چهره‌نگاری از کاربران چینی برای دریافت خدمات شبکه‌های تلفن همراه الزامی شد.

صاحب‌خبر -

العالم - فناوری

به نوشته بی‌بی‌سی، قانون الزام ثبت تصاویر صورت کاربران چینی برای دریافت خدمات شبکه‌های تلفن همراه در ماه سپتامبر رسانه‌ای شده بود و اما اجرای آن از روز یکشنبه آغاز شد.

هدف از اجرای این برنامه شناسایی هویت صدها میلیون کاربر اینترنت در چین است. دولت چین می‌گوید می‌خواهد از حقوق و منافع مشروع شهروندان در فضای مجازی حفاظت کند.

چین یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری‌های تشخیص هویت از طریق اسکن صورت است؛ اما افزایش روزافزون کاربرد این فناوری در چین در سال‌های اخیر مباحثی را به همراه داشته است.

بنا بر مفاد قانون جدید، کاربران چینی در زمان امضای قراردادهای مرتبط با استفاده از خدمات تلفن‌های همراه باید علاوه بر نشان دادن کارت‌های ملی و ارائه عکس، صورت‌های خود را اسکن کنند تا اثبات شود کارت‌های ملی ارائه‌شده از سوی آن‌ها متعلق به خودشان است.

وقتی این مقررات در ماه سپتامبر اعلام شد، رسانه‌های چینی آن را چندان جدی نگرفتند. اما دست‌کم صدها کاربر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نگرانی خود را از افزایش حجم داده‌های ثبت‌شده در خصوص خودشان ابراز کردند.

در سال 2017 در چین 170 میلیون تلویزیون مداربسته نصب شده بود و قرار است تا سال 2020، 400 میلیون تلویزیون مداربسته جدید به آن‌ها افزوده شود؛ موضوعی که چین را به یکی از بزرگترین فعالان حوزه نظارت بر شهروندان در جهان تبدیل کرده است.

نظر شما