شناسهٔ خبر: 36746423 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو خبر داد

توقف اسقاط خودرو و موتورسیکلت با وجود آلودگی شدید هوا!

در حالی که روزهای گذشته آلودگی هوا دوباره‌گریبان کلان شهرها و به ویژه تهران را گرفته است، رئیس‌انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو اعلام کرد تعداد اسقاط انجام شده در سال جاری ناچیز بوده است.

صاحب‌خبر -





با آغاز فصل زمستان سناریوی تکراری آلودگی هوا آغاز شده و به نظر می‌رسد همچنان راه‌حل اصولی برای این مشکل تعیین نشده است. این در حالی است که اخیرا مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، راهکارهای مقابله با آلودگی هوا را اجرای مصوبات و قوانینی اعلام کرده بود که اجرایشان به بهانه‌های مختلف به
تعویق‌ افتاده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، یکی از این مصوبات ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده۲ قانون هوای پاک است که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیئت وزیران رسیده و طبق آن «شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. البته موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.»
با این حال در اسفند سال گذشته، موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری به تعویق افتاد!
این در حالی است که مناجاتی، عضو هیئت‌ رئیسه کارگروه صنایع اسقاط،‌ اخیرا تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور را هفت تا هشت میلیون اعلام کرده بود. به گفته یک کارشناس حوزه آلودگی هوا، هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به‌اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کنند.
در این رابطه،‌ محمد حسین گودرزی، رئیس‌انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو از انباشت ۸۰ هزار برگه اسقاط خودرو در مراکز اسقاط از سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری حدود ۵۰۰۰ برگه به این تعداد اضافه شده و تعداد اسقاط‌های انجام شده در سال جاری نیز ناچیز بوده است.
وی افزود: با وجود اینکه تعطیلی مدارس و آلودگی هوا برای دولت هزینه دارد، مراجعه دست‌اندرکاران صنایع اسقاط به وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت،‌ وزارت راه و شهر‌سازی و شهرداری تاکنون نتیجه‌ای نداشته و دولت معتقد است در حال حاضر حل مشکل مراکز اسقاط خودرو در اولویت نیست!
این مسئول اسقاط خودرو با بیان اینکه تعلیق قانون مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده مراکز اسقاط را دچار مشکل کرده است، گفت: از طرف دیگر اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده بسیار کم است؛ چراکه واحدها نگران هستند گواهی اسقاط موتورسیکلت‌ها نیز روی دستشان بماند.
گفتنی است، چندی پیش نیز در روزنامه کیهان نوشته بودیم؛ در سال 1393 ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور از طریق رسانه‌ها اعلام کرد کلیه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در زمینه اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده نسبت به اخذ جواز تاسیس کارخانه بازیافت خودرو اقدام کنند. با این وجود، از اواسط سال 96 و با ممنوعیت واردات خودرو، کلیه مراکز اسقاط کشور تعطیل شدند و تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بدون
استفاده ماند!
در همین زمینه، خاقانی، مدیرعامل مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده شهرستان گرمسار به کیهان گفته بود: از سال ۹۶ تا کنون بارها انتقاداتمان را به نهادهای متولی صنعت اسقاط نظیر ستاد حمل‌ونقل و سوخت، وزارت صنعت و وزارت راه اعلام کرده‌ایم و هر بار به وعده‌های مسئولین دل خوش کرده‌ایم ولی هنوز خبری از تحقق وعده‌ها نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما