شناسهٔ خبر: 36554546 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

ستاری در مراسم پنجمین دوره اعطای جایزۀ علامه طباطبایی(ره) و اولین دورۀ جایزۀ آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی بنیاد ملی نخبگان:

دانشگاه نخبه‌پرور سرآغاز تحول جامعه است

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشگاه باید محور و سرآغاز مهمترین تحولات جامعه باشد و توسعه پایدار باید از سرچشمهای به نام دانشگاه نشأت بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم پنجمین دوره اعطای جایزۀ مرحوم علامه طباطبایی(ره) و اولین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی بنیاد ملی نخبگان با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد نخبگان، قائم‌مقام و معاونان و مشاوران بنیاد ملی نخبگان و جمعی از نخبگان و مفاخر کشور برگزار شد.

در این مراسم، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن بیان اینکه برای معرفی دوباره کشورمان به عنوان مهد علم و نوآوری، باید بار دیگر، ارزش نوآوری نیروی انسانی را مغتنم شماریم، گفت: می‌توانیم به مسیرمان تحول بخشیم و پایه اقتصادمان را بار دیگر بر نوآوری نیروی انسانی متکی کنیم اگر قدر و جایگاه نیروی انسانی دوباره احیا شود و خلاقیت، قیمت خود را باز ‌یابد، جامعه نیز دستخوش تحولی شگرف خواهد شد و ایران دوباره جایگاه رفیع خود در توسعه و پیشرفت بازخواهد یافت.

دانشگاه‌ها؛ منشأ تحول‌آفرینی و تغییر رویکرد جامعه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری توانمندی کشورمان در حوزه نیروی انسانی را سرمایه‌ای ارزشمند برشمرد و ادامه داد: ایران به گواه تازه‌ترین گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری جزو برترین‌ها در شاخص نیروی انسانی است و رتبه‌های تک‌رقمی ایران در تولید علم نیز نشان از توانمندی کشورمان در جای گرفتن میان برترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورها دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه‌ها را منشأ تحول‌آفرینی و تغییر رویکرد جامعه در راستای ایجاد زیست‌بوم دانش‌بنیان دانست و گفت: سایه اقتصاد منبع‌محور و درآمد حاصل از خام‌فروشی، باعث شده میان دانشگاه‌های ما، صنعت و جامعه، ارتباط نظام‌مند شکل نگیرد در حالی که همزبانی و هماهنگی رکن اصلی توسعه پایدار به شمار می‌رود.

گذار از اقتصاد نفت‌محور و خام‌فروشی

ستاری، ظهور کارخانه‌هایی را که با نوآوری سنخیتی نداشتند و با دانشگاه به مثابه بازوی کارآمد توسعه بی ارتباط بودند، ماحصل اندیشه خام‌فروش و نفت‌محور دانست و گفت: با ورود برخی صنایع به کشور، کارخانه‌هایی با نیات خیر ایجاد شد که اگرچه سودای پیشرفت و اشتغال در سر داشتند، اما به توفیق دست نیافتند، چراکه با زیست‌بوم کشور و توانمندی‌های تحصیل‌کردگان جامعه سازگاری نداشتند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگرچه در هیچ دوره‌ای از تاریخ کشورمان، به اندازه امروز در آموزش و پژوهش هزینه نکردیم، اما در معرفی دانشمندان برجسته‌ای چون فارابی، ابن سینا، ابن‌هیثم و دیگرانی‌ که ایران را به نامشان می‌شناسند، هنور به توفیق قابل توجهی دست نیافتیم. این معضل برمی‌گردد به سایه ای که نفت بر اقتصادمان انداخت و خود را بر تمامی عرصه‌ها از جمله، آموزش و فرهنگ مسلط ساخت.

وی با بیان این‌که استادان دانشگاه، نخبگان جامعه و استعدادهای برتر جوان و خلاق می توانند این روند را متحول ‌کنند و سرآغاز رونق زیست‌بوم نوآوری و رونق اقتصاد دانش‌بنیان ‌شوند، ادامه داد: دانشگاه باید محور و سرآغاز مهم‌ترین تحولات جامعه باشد و توسعه پایدار باید از سرچشمه‌ای به نام دانشگاه نشأت بگیرد.

ستاری در ادامه بر شکل‌ گرفتن نهضت اقتصاد دانش‌بنیان به کمک دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: جریان تازه‌ای که در اقتصاد  کشور در حال شکل‌گیری و مبنایش نوآوری است، به خوبی از سوی اساتید مورد استقبال قرارگرفته و این موضوع متکی بر روح مقدسی است که در کالبد دانشگاه ها جریان دارد، دانشگاه‌ها امروز به سمت و سویی حرکت می کنند که سبب ساز حل مشکلات جامعه باشد.

دانشگاه نخبه‌پرور سرآغاز تحول جامعه است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، کارآمدی و اثرمندی را مهم‌ترین بارزه نخبه واقعی دانست و گفت:  وظیفه نخبگان و دانشگاهیان حل مشکلات جامعه به واسطه نوآوری است و نخبه با خلاقیت خود، جامعه را به سوی پیشرفت حرکت می دهد و جامعه نیز موظف است با حمایت از نخبگان مسیر را برای فعالیت نخبگانی هموار می کند.

ستاری ادامه داد: نوآوری، مهم ترین و ارزشمندترین دارایی انسان و موهبتی ارزنده از سوی خداوند است که محدودیت و پایانی ندارد؛ جایزه علامه طباطبایی نیز در راستای ارج نهادن به اثرمندی و نوآوری افراد خلاق و فرهیخته ای که با نوآوری‌ها و تلاش‌هایشان، جامعه را به سوی پیشرفت و گذار از مشکلات هدایت کرده اند، اعطا می شود.

رییس‌ ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در پایان از لزوم آگاهی‌بخشی به جامعه درخصوص زیست‌بوم نوآوری و نقش نخبگان به عنوان سکه‌های رایج این روزهای جهان گفت و ادامه داد: حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان نیز در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست‌بومی مساعد برای بروز و شکوفا شدن نوآوری‌ها است. جایزه بین‌المللی «مصطفی» نیز همین هدف را دنبال می‌کند تا به نوآوری نیروی انسانی ارج نهد و توجه جامعه جهانی را به نوآوری‌های جهان اسلام، معطوف کند.

 

 

 

نظر شما