شناسهٔ خبر: 36553973 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

برگزیدگان پنجمین دوره «جایزه علامه طباطبایی» تقدیر شدند/ ستاری: دانشگاهیان سرآغاز جهش زیست‌بوم نوآوری و رونق اقتصاد دانش‌بنیان هستند/ "ایران اکنون در رسیدن به جایگاه توسعه‌مندترین کشورهای دنیا توانمند است"

پنجمین دوره جایزه علامه طباطبایی و نخستین دوره جایزه سرآمدان ادبی و قرآنی با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و جمعی از استادان دانشگاهی برجسته کشورمان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استادان برجسته و صاحب‌نام کشور ضمن ان‌که دیداری تازه کردند مهمان پنجمین دوره اعطای «جایزه علمی مرحوم علامه طباطایی» شدند. این جایزه که همزمان شده بود با نخستین دوره سرآمدان ادبی و قرآنی، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برگزیدگان خود را شناخت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که برای رسیدن دوباره ایران به جایگاه تمدنی بزرگ و بازمعرفی شدن این کشور به عنوان مهد علم و نوآوری، باید بار دیگر، قدر و ارزش نوآوری نیروی انسانی را مغتنم بشماریم، ادامه داد: می‌توانیم مسیرمان تحول ببخشیم و پایه اقتصادمان را بار دیگر بر نوآوری نیروی انسانی متکی کنیم اگر قدر و جایگاه نیروی انسانی دوباره احیا شود و خلاقیت، قیمت خود را باز ‌یابد. با این جامعه نیز دست‌وش تحولی شگرف خواهد شد که ایران، دوباره جایگاه رفیع خود در توسعه و پیشرفت بازخواهد یافت.

 

«ایران دانش‌بنیان» توانمند و مستعد در جای گرفتن میان توسعه‌یافته‌ترین کشورها

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از توانمندی کشورمان در شاخص نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه ارزشمند در اختیار کشورمان گفت و ادامه داد: ایران به گواه تازه‌ترین گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری( Gii) جزو برترین‌ها در شاخص نیروی انسانی است و رتیه‌های تک‌رقمی ایران در تولید علم نیز نشان از توانمندی کشورمان در جی گرفتن میان برترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورها دارد.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه‌ها را منشأ تحول‌آفرینی و تغییر جامعه به سوی زیست‌بوم دانش‌بنیان دانست و گفت:  سایه‌گستردن اقتصاد منبع‌محور و درآمد کم‌زحمت حاصل از خام‌فروشی، دانشگاه‌هایی را زمینه‌ساز شد که هم‌خوان با نیازها، محیط بومی و هم‌راستا با یک توسعه پایدار شکل نگرفت. این موضوع باعث شده است در سال‌های پییشن، میان دانشگاه‌های ما، صنعت و جامعه، دیواری بلند از جنس ناهمزبانی و ناهماهنگی و ناکارآمدی سر به آسمان بکشند. دیوارهایی که دانشگاه و جامعه را از بیش‌تر از پیش از یکدیگر دور کند.

 

«محمود سعادت فومنی قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در آیین تقدیر از برگزیدگان پنجمین دوره جایزه علامه طباطبایی»

 

گذار از اقتصاد نفت‌محور و خام‌فروش

 

ستاری، ظهور کارخانه‌هایی را که با نوآوری سنخیتی نداشتند و با دانشگاه به مثابه بازوی کارآمد توسعه بی ارتباط بودند، ماحصل اندیشه خام‌فروش و نفت‌محور دانست و گفت: به همین ترتیب، البته با نیت‌های خیر این کار انجام شد و کارخانه هایی را وارد کشور کردیم که اگرچه سودای پیشرفت و اشتغال در سر داشتند، اما به توفیق دست نیافتند، چراکه با زیست‌بوم کشور و توانمندی‌های تحصیل‌کردگان جامعه سازگاری نداشتند؛ به همین خاطر، دست‌به‌گریبان معضلات تازه شدیم و بسیاری از استان‌هایی که پیشینه‌ای فرهنگی و غنی از هنر کارآفرینی مبتنی بر بوم خود داشتند، به واسطه تزریق کارخانه‌ها، این‌روزها با مشکلات زیست محیطی و فرهنگی و اشتغال دست و پنجه نرم می کنند و جزو اولین‌های بیکاری و آلودگی هوا هستند.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان، از چالش نرسیدن دست‌یافته‌های عرصه آموزش کشور در تولید و اقتصاد دانش‌بنیان گفت:  اگرچه در هیچ دوره‌ای از تاریخ کشورمان، به اندازه امروز در آموزش و پژوهش هزینه نکرده‌ایم، اما در معرفی دانشمندان برجسته‌ای چون فارابی، ابن سینا، ابن‌هیثم و دیگرانی‌ که ایران را به نامشان می‌شناسند، به توفیق کم‌تری دست یافته‌ایم. این معضل برمی‌گردد به سایه ای که نفت بر اقتصادمان انداخت و خود را بر تمامی عرصه‌ها از جمله، آموزش و فرهنگ مسلط ساخت.

 

وی با بیان این‌که استادان دانشگاه، نخبگان جامعه و استعدادهای برتر جوان و خلاق، این روند را متحول می‌کنند و سرآغاز رونق زیست‌بوم نوآوری و رونق اقتصاد دانش‌بنیان می‌شوند، ادامه داد: دانشگاه می‌بایست محور و سرآغاز مهم‌ترین تحولات جامعه باشد و توسعه پایدار باید از سرچشمه‌ای به نام دانشگاه نشأت بگیرد.

ستاری، بر شکل‌ گرفتن نهضت اقتصاد دانش‌بنیان به کمک دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: جریان تازه‌ای در اقتصاد  کشور و حازیست بومی که مبنایش نوآوری است ، به خوبی از سوی اساتید استقبال شده است/ف این موضوع متکی به روحح مقدسی است که در کالبد دانشگاه ها جریا دارد، دانشگاه امروز به سمت و سویی حرکت می کنند که مشکلات جامعه را حل کنند.

«دکتر مهدی بلالی مود عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پدر سم‌شناسی ایران از برگزیدگان پنجمین دوره جایزه علمی مرحوم علامه طباطبایی»

دانشگاه نخبه‌پرور سرآغاز تحول جامعه است

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، کارآمدی و اثرمندی را مهم‌ترین بارزه نخبه واقعی دانست و گفت: نباید فراموش کنیم که وظیفه نخبگان و دانشگاهیان حل مشکلات جامعه با نوآوری‌ها است و جامعه این هزینه و حمایت از نخبگان و استعدادهایش را انجام داده است، تا نخبه با اثرمند و خلاقیت خود، جامعه را به سوی پیشرفت حرکت دهد.

ستاری ادامه داد: نوآوری، مهم ترین و ارزشمندترین دارایی انسان و موهبتی ارزنده از سوی خداوند است که محدودیت و پایانی ندارد؛ جایزه علامه طباطبایی، حامل پیامی صرفا گامی در راستای ارج نهادن به این اثرمندی و نوآوری افراد خلاق، نوآور و فرهیخته‌ای است که با نوآوری‌ها و تلاش‌هایشان، جامعه را به سوی پیشرفت و گذار از مشکلات هدایت کردند.

رییس‌ ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان از لزوم ترویج و آگاهی‌بخشی جامعه نسبت به زیست‌بوم جدید نوآوری و قیمت نوآوری دانشمند و نخبه به عنوان سکه رایج این روزهای جهان گفت و ادامه داد: حمایت‌های معاونت علمی و فناوری نیز در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست‌بومی مساعد برای بروز و شکوفا شدن نوآوری‌ها است. جایزه بین‌المللی «مصطفی» نیز همین هدف را دنبال می‌کند و می‌کشود تا بر نوآوری نیروی انسانی ارج بنهد و توجه جامعه جهانی را به نوآوری‌های جهان اسلام، معطوف کند.

 

«آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در پنجمین دوره جایزه علامه طباطبایی»

برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مرحوم علامه طباطبایی ویژه استادان ممتاز و پژوهشگران برجسته کشور و نخستین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی به همت بنیاد ملی نخبگان تجلیل شدند.

برگزیدگان این دوره از جایزه عبارتند از:

محمد اخوان؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف
تقی اخوان نیاکی؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف
عباس افشار؛ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
مهدی بلالی مود؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مسلم بهادری؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
محمد حسین حلیمی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران
حسن دانایی‌فرد؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
مسعود درخشان؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
علی دلاور؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
پرویز دوامی؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف
عباسعلی زالی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران
محمدرضا زالی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
گئورک قره‌پتیان؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمد صال مصلحیان؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
ایرج نوروزیان؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران
عیسی یاوری؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
ضیاالدین بنی‌هاشمی؛ عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
عباس ادیب؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
همچنین در نخستین دوره جایزه ادبی، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده و فرهاد حسن زاده کمال آبادی نویسنده به عنوان برگزیده بخش سرآمد ادبی انتخاب شدند؛ همچنین از هاشم سلطانی نژاد حافظ و قاری قرآن کریم به عنوان برگزیده بخش قرآنی، تقدیر شد.

«تقدیر از استادان برجسته دانشگاهی برگزیده پنجمین دوره جایزه علمی مرحوم علامه طباطبایی با حضور سورنا ستاری؛ رئیس بنیاد ملی نخبگان، محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، معاونان و مشاوران بنیاد»

پایان پیام/24


 

نظر شما