شناسهٔ خبر: 36535365 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۵۰ میلیون دلار به آبخیزداری اختصاص یافت

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بودجه امسال ۱۵۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور اختصاص یافته‌ است.

صاحب‌خبر -

عیسی کلانتری عصر سه‌شنبه در حاشیه کارگروه احیای کشف رود در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: این رقم، اعتبار خوبی است و با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان در جهت جلوگیری از وقوع سیلاب اقدام کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه رودخانه ها به دلیل خشکسالی ادامه دار مورد تجاوز قرار گرفته‌ است و حتی در قانون بودجه سال ۹۴ نیز مجلس تصویب کرده‌ بود که بستر رودخانه های خشک واگذار شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رودخانه ها کوچکتر شده‌اند و برای پیشگیری از صدمات سیلاب مردم باید رعایت حریم رودخانه ها را بکنند و بستر رودخانه ها پاکسازی و بازگشایی و آبخیزداری در بالادست اجرا شود.
شعبه ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی کلانشهر مشهد از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره‌ها باقی مانده از غرب به شرق مشهد جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "رود تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.
حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می‌شود.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و زرع با فاضلاب در آن به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.
۱۴ آبان ماه امسال فرمانداری و شهرداری مشهد، شرکتهای آب منطقه‌ای و شهرکهای صنعتی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان دستگاههای اجرایی و مسئول توافقنامه‌ای مشترک را با هدف ساماندهی کشف‌رود در حومه مشهد تحت نظارت استاندار خراسان رضوی منعقد کردند.
با تصمیم استاندار و مدیران مرتبط با این حوزه در استان طی روزهای اخیر مدیریت واحد ساماندهی کشف رود به شهرداری مشهد واگذار شد.

نظر شما