شناسهٔ خبر: 36453863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

همه آنچه باید از مسابقه امروز ایران و عراق بدانید

برنده شو و از «اما و اگر» خلاص

صاحب‌خبر -

شهروند| با اینکه بعد از قرعه‌کشی فکر می‌کردیم تیم‌ملی ایران با دست پُر به استقبال بازی با عراق برود و جدال صدرنشینی را برگزار کند، اما شکست غیرمنتظره در منامه حساسیت‌های بازی امشب را برای شاگردان ویلموتس دوچندان کرده است. عراق در سال‌های اخیر حریف سرسختی برای ایران بوده، اما به نظر می‌رسد یوزهای ایرانی راهی جز پیروزی در بازی امروز ندارند و باید برای اینکه شانس نخست صعود از این گروه به دور دوم مقدماتی جام جهانی باشند، دست پر از اردن خارج شوند. امروز نخستین رویارویی کاتانچ، سرمربی کروات عراق و مارک ویلموتس در کشوری ثالث شکل خواهد گرفت.
ایران برتر در طول تاریخ، اما...
تیم‌ملی فوتبال ایران امروز از ساعت 17:30 در شرایطی به مصاف عراق می‌رود که در تاریخ رویارویی دو تیم 28 بازی دیده می‌شود. ایران آماری به مراتب بهتر از حریف خود در تاریخ دارد و 16 برد را به نام خود ثبت کرده، در حالی که پنج برد به نام عراق و هفت تساوی هم در بازی‌های قبلی ثبت شده است. با این حال توقف در جام ملت‌های آسیا 2019، شکست در سال 2015 و حذف از جام‌ملت‌ها، خاطرات تلخی را از رویارویی ایران با عراق برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران تداعی می‌کند.
نبرد ستاره‌های آسیایی
عراق هم مثل ایران در سال‌های اخیر لژیونرهای زیادی را در دل خود جای داده و در ترکیب تیم فعلی خود 16 لژیونر دارد. در سمت دیگر میدان هم ستاره‌های ایرانی هستند که خیلی از آنها این روزها در ترکیب تیم‌های باشگاهی خود در اروپا می‌درخشند؛ به ویژه سردار آزمون که کاملا آماده به نظر می‌آید. بازیکنانی همچون علا عبدالزهرا،‌ مهند علی،‌ صفا هادی، ضرغام اسماعیل و بشار رسن نام‌هایی آشنا برای ایرانی‌ها به شمار می‌روند و ستاره‌های تیم‌ملی عراق به حساب می‌آیند. در ترکیب تیم‌ملی ایران به جز جهانبخش و دژاگه که اصلا دعوت نشدند، احسان حاج‌صفی نیز مصدوم شده و جزو غایبان سرشناس ایران است.
میزبانی اردن به سود ایران یا عراق؟
فیفا بعد از کش‌وقوس‌های فراوان رأی به برگزاری دیدار ایران و عراق در کشور ثالث داد و اردن امروز میزبان این بازی حساس خواهد بود. با اینکه به نظر می‌رسد بازی در کشور ثالث به سود ایران باشد، اما برخی حضور در اردن را هم‌چندان به سود شاگردان ویلموتس نمی‌دانند. عباس عطیه، ملی‌پوش سابق عراق برخلاف برخی از بازیکنان تیم‌ملی این کشور بازی‌کردن در اردن را به ضرر این تیم می‌داند: «جو و آب‌وهوای ایران و اردن بسیار شبیه به هم است و فدراسیون برای تسهیل کار تیم ما بهتر بود استادیومی را در یکی از کشورهای مشابه عراق انتخاب می‌کرد.» البته عراقی‌ها در روزهای اخیر حسابی برای تیم‌ملی ایران کری خواندند و هدف‌شان را کسب سه امتیاز این بازی عنوان کردند.
بازی حیاتی برای ویلموتس و کاتانچ
سرکو کاتانچ و مارک ویلموتس قبل از بازی امروز شرایط چندان خوبی ندارند و حتی زمزمه‌های جدایی آنها هم به گوش می‌رسید. طبق گزارش رسانه‌های عربی، رئیس فدراسیون فوتبال عراق با سرمربی کروات این کشور اتمام حجت کرد که در صورت باخت برابر ایران از سمت خود کنار می‌رود. از سوی دیگر ویلموتس با توجه به شکست مقابل بحرین تحت فشار قرار گرفته و در صورتی که دومین شکست متوالی را متحمل شود، ضمانتی برای ادامه کار خود نخواهد داشت.
فینال گروه مرگ
هم‌گروهی ایران، عراق و بحرین با توجه به اینکه فقط تیم صدرنشین و شاید تیم دوم از این گروه به دور بعد صعود می‌کنند، لقب گروه مرگ را به این گروه اطلاق کرده است. تا قبل از بازی امروز عراق و بحرین با هفت امتیاز در رده‌های اول و دوم هستند و ایران در رده سوم با 6 امتیاز جای گرفته است. اگر ایران در بازی امروز شکست بخورد یا حتی به تساوی برسد، شرایط اصلا برای شاگردان ویلموتس مساعد نخواهد بود. با توجه به اینکه در دور بعدی ایران استراحت خواهد داشت، در صورت شکست یوزها در اردن، می‌توان گفت شرایط برای ویلموتس و تیمش بحرانی می‌شود. عراق هم که می‌داند در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی کار سخت‌تری دارد، اصلا دوست ندارد امروز شکست بخورد.
ویلموتس تیمش را متحول می‌کند؟
با توجه به شکست در بحرین بعید نیست مارک ویلموتس دست به تغییرات زیادی برای بازی امروز بزند. علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد، حسین کنعانی‌زادگان، محمد محبی، مهدی طارمی، مجید حسینی، سردار آزمون و رامین رضاییان 11 بازیکنی هستند که ترکیب ثابت تیم ویلموتس را برابر بحرین تشکیل می‌دادند. از این جمع احسان حاج‌صفی که مصدوم است و یک تغییر در ترکیب قطعی خواهد بود، اما ویلموتس احتمالا تغییرات دیگری نیز خواهد داد، به ویژه در خط دفاع.
تغییر داور
 به درخواست فدراسیون نبود!
ابتدا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ادهم مخادمه اردنی برای قضاوت دیدار ایران و عراق انتخاب شده بود، اما بعد از مدتی فدراسیون فوتبال اعلام کرد به AFC اعتراض کرده که نباید داور این مسابقه از کشورهای عربی باشد، به همین دلیل داور سریلانکایی انتخاب شده است. دیروز اما کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد بعد از اعلام نام اردن به عنوان میزبان بازی، تصمیم به تغییر داور گرفته و نخواسته است ادهم مخادمه در کشور خودش قضاوت کند. به نظر می‌رسد برخلاف اعلام فدراسیون ایران این تغییر به درخواست ایرانی‌ها صورت نگرفته است.
ویلموتس: به اهمیت بازی
واقف هستم
مارک ویلموتس در نشست خبری پیش از دیدار با عراق گفت: «به اهمیت بازی واقف هستیم، اما این موضوع نباید فشاری ایجاد کند. همه بازی‌ها همین است یا می‌بریم یا می‌بازیم. باید روی هدف نهایی یعنی صعود به جام جهانی متمرکز باشیم. سه بازی از چهار بازی ما خارج از خانه بوده و سه بازی هم در داخل خانه داریم.»
کاتانچ: بازی در بصره برای ایران ترسناک بود
سرکو کاتانچ، سرمربی عراق در نشست خبری پیش از دیدار با ایران گفت: «مشخص است که بازی‌کردن در بصره برای ایران ترسناک بود، اما باید شرایط جدید را بپذیریم. هدف نخست ما این است که برای کسب سه امتیاز به زمین بازی برویم و ایران را شکست دهیم. با این حال برابر یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین تیم‌های آسیا به زمین بازی خواهیم رفت.»

نظر شما