شناسهٔ خبر: 36450025 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مراسم اربعین باعث افزایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مراسم اربعین موجب افزایش اقتدار و جایگاه نظام مقدس و الهی جمهوری اسلامی ایران و جایگاه نیروهای مسلح در سطح جهان و منطقه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در نشست عمومی فرماندهان، رؤسا و مدیران ارشد حوزه مرکزی ناجا و مراسم تقدیر از خادمان اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و شهیدان عرصه نظم و امنیت کشور به ویژه نیروی انتظامی و شهیدان مدافع حرم و شهدای گرانقدری که در مأموریت عظیم اربعینt جان عزیز خود را فدای زوار آقا ابا عبدالله الحسین (ع) کردند را گرامی می‌داریم.

وی افزود: فرا رسیدن 17 ربیع الاول؛ میلاد با سعادت حضرت محمد (ص)  پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و تولد حضرت امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت را تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و تقارن این مراسم با ایام هفته وحدت و قدردانی از دست اندرکاران اربعین حسینی (ع) که نماد وحدت مسلمین جهان است، را گرامی می‌داریم.

عالی‌ترین مقام ستاد کل نیروهای مسلح کشور بیان کرد: حقیقتا مراسم اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به عنوان نماد؛ اقتدار، وحدت، جوشش اسلامی و انقلابی ملت ایران و عراق و بسیاری از آزادی خواهان و علاقمندان اهل بیت (ع) است.

سردار سرلشکر پاسدار باقری اضافه کرد: این مراسم به خوبی به جهان نشان می‌دهد که اعتقاد اسلامی، انگیزه، تلاش و فداکاری برای مفاهیم و ارزش های الهی، می‌تواند چه حرکت، موج و سیلی ایجاد کند، امروزه در جهان شاهد هستید اگر مراسمی در جایی برگزار شود به طوری که صرفا هزار نفر یا چند هزار نفر در آن جمع شوند، چقدر رسانه‌های جهانی به آن مراسم می‌پردازند و آن را بزرگ می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال، یکبار، تابعین یکی از ادیان، در یک جای دنیا، در رودخانه ای جمع می‌شوند و بدن را می‌شویند، تعداد اینها به صدهزار نفر هم نمی‌رسد. اما می‌بینید که چندین روز شبکه‌های آمریکایی و اروپایی به این مراسم می‌پردازند. اما مراسمی در جهان سال‌هاست آغاز شده و توسعه پیدا می‌کند که در آن تا 20 میلیون نفر جمع شوند، نه تنها جمع می‌شوند. بلکه کیلومترها با پای پیاده در گرمای هوا با وجود مشکلات، پیاده راه می‌پیمایند، عاشقانه عزاداری و ابراز احساسات می‌کنند و این مراسم در اوج نظم، رفاقت و مهمان نوازی اتفاق می‌افتد در حالی که هیچ پوشش خبری در دنیا اتفاق نمی‌افتد.

سردار سرلشکر پاسدار باقری ادامه داد: اربعین حسینی(ع) نشانگر؛ عظمت، صحت و ارزش این مراسم الهی است که هر چند به مذاق دشمنان اسلام خوش نمی‌آید، اما مراسمی الهی است و در اوج نظم و شکوه برگزار می‌شود و دارای یک پیام جهانی است، هر چه آن را نمایش و پوشش ندهند و نمی‌دهند، بیشتر به آزادی خواهان جهان اثبات می‌شود که اصیل، ریشه دار و ارزشمند است.

عالی‌ترین مقام ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: این مراسم قدرت و شادابی مسلمانان و تابعین اسلام ناب  محمدی (ص) را نشان می‌دهد، مراسم اربعین گام بزرگی در مسیر شکل گیری تمدن اسلامی است و با قدرت نرم، معنوی و پیامی که این مراسم دارد اتحاد مسلمانان به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: اتحادی که در این مراسم به نمایش گذاشته می‌شود بین گروه‌های مختلف شیعه و مسلمانانی که در ظاهر با شیعیان اختلاف دارند اما در عشق به حضرت ابا عبدالله الحسین با شیعیان مشترک هستند، بیانگر وحدت است.

سردار سرلشکر پاسدار باقری ادامه داد: دو ملت ایران و عراق که با یکدیگر زمانی درگیری خونین داشتند و خواست استکبار تداوم فاصله ، شکاف و تعمیق اختلافات میان این دو ملت است، اما  امروز عاشقانه و برادرانه برای این مراسم بزرگ کنار هم قرار می‌گیرند و طرف عراقی با آغوش باز از زائران استقبال می‌کند و پذیرای زوار در خانه خودشان هستند و پس انداز سالیانه خود را هزینه مهمان و مهمان نوازی می‌کنند و این اتفاق کوچکی نیست و این است که فضائل و ارزش‌های عمیق انسانی در این مراسم به نمایش گذاشته می‌شود، همراهی، دوستی و اخوت بین شیعیان و مسلمانان در این مراسم ابراز می‌شود.

عالی‌ترین مقام ستاد کل نیروهای مسلح کشور خاطر نشان کرد: این مراسم نماد مهمان نوازی، برادری، ایثار و بسیاری از فضائل دیگر است، از طرف دیگر نمایش جنبه‌های «مدیریتی کارآمد» ایران و عراق است چرا که مراسم به این بزرگی با نظم، امنیت، شکوه و تکریم زوار همراه است.

سردار سرلشکر پاسدار باقری ادامه داد: میلیون‌ها نفر در کمال امنیت و آرامش به زیارت آقا ابا عبدالله الحسین (ع) می‌روند و این مراسم معنوی در شکوه و عظمت برگزار می‌شود و در این همایش بزرگ زوار غیرایرانی و عراقی هر کدام سفیری هستند که مشاهدات خود را به میان قوم، قبیله، شهر و کشور خود می‌برند و بزرگترین مبلغ اسلام ناب هستند و این اخوت و برادری و تمدن اسلامی را به دنیا نشان می‌دهند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: خدا را شاکریم که در سال جاری به برکت خون شهدا، تفضل حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، عنایات الهی ، با وجود همه مسائلی که امسال داشتیم از جمله گرمای هوا ، تلاش تروریست‌ها برای ایجاد ناامنی در مرزها ، اتفاقاتی چون برخی اعتراضات در عراق و وجود تنگناهای اقتصادی و معیشتی که  در میان مردم ایران و در عراق است ، اما همچنان شاهد حضور پررنگ زوار بودیم.

وی تأکید کرد: با وجود همه مشکلاتی که اشاره شد قاعدتا باید تعداد زوار کم می‌شد اما با هماهنگی کامل دولت و نیروهای مسلح ایران و عراق، تلاش‌های صورت گرفته و ساماندهی موکب داران، مهمان نوازی بی‌نظیر مردم عراق و تلاش شبانه روزی تمام دست اندرکاران شاهد بودیم که این مراسم در اوج نظم ، امنیت و شور برگزار شد.

سردار باقری با اشاره به برگزاری جلسات متعددی که در طول سال برای برگزاری راهپیمایی اربعین برگزار شد، ادامه داد: با وجود هماهنگی‌های به موقع، مسؤولیت پذیری و تلاش شبانه روزی تمام دست اندرکاران دیدیم که این مراسم چگونه برگزار شد، از جمله این اقدامات لغو روادید بود که با پیگیری جمهوری اسلامی ایران و همکاری دولت عراق اتفاق افتاد.

سردار سرلشکر پاسدار باقری با اشاره به بازگشایی مرز خسروی برای تردد زوار ادامه داد: زائران ایرانی که سال گذشته یک میلیون و 700 هزار نفر بودند، امسال به بیش از 3 میلیون نفر رسیدند و این بیانگر افزایش 74 درصدی زوار ایرانی علی‌رغم برخی مسائلی است که می توانست مشکلاتی را ایجاد کند، اما بحمدالله حتی با وجود برخی مشکلات ، همه دنیا دیدند که این راهپیمایی در اوج نظم، امنیت، شور، شکوه و وفاق دو ملت ایران و عراق برگزار شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی محوری و قوای اساسی برای برگزاری این مراسم الهی نقش بی‌بدیل و استثنایی را برعهده گرفت.

وی اضافه کرد: در موضوع مربوط به گذرنامه، امور قانونی سفر خارجی اتباع غیرایرانی، تردد در جاده‌ها ، عبور از مرزها ، تکریم زائران و بسیاری از مسائل دیگر که نیروی انتظامی نقش اساسی و استثنایی را برعهده گرفت، شاهد تلاش شبانه روزی نیروهای پلیس بودیم البته در این موضوع، همه نیروهای مسلح یار، یاور و در کنار نیروی انتظامی بودند.

سردار سرلشکر پاسدار باقری اضافه کرد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با فرماندهی مسلط و پای کار ، با ایجاد قرارگاه دائمی اربعین ، با اشراف مناسب امنیتی و انتظامی و به کارگیری 30 هزار نیروی ارزشمند خود به همراه ابداع و ابتکار عمل در رفع گره ها و موانع، توانست به خوبی ایفای نقش کند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه نیروی انتظامی به سرعت برگه‌هایی را جایگزین گذرنامه کرد و با رعایت موازین قانونی، امکان تسهیل در تردد زوار را فراهم آورد که قابل تحسین است، گفت: شاهد اقدام نیروی انتظامی برای تسهیل  سفر دانشجویان و طلابی که خدمت وظیفه انجام نداده‌اند؛ ( بدون سپردن وثیقه ) بودیم، از طرفی تسهیل در سفر اتباع افغانستانی و ...، از  دیگر اقدامات مطلوب نیروی انتظامی بود و آنچه که حاصل شد بحمدالله؛ ر ضایت الهی، رضایت حضرت ابا عبدالله الحسین که تبلور این رضایت در رضایت مقام معظم رهبری بود، است.

عالی‌ترین مقام ستاد کل نیروهای مسلح کشور با اشاره به رضایت مقام معظم رهبری از عملکرد نیروی انتظامی در راهپیمایی اربعین ادامه داد: معظم له علاوه بر اینکه در موارد متعدد از نیروی انتظامی ابراز رضایت کرده‌اند در شرفیابی اخیر فرمانده ناجا نیز فرمودند؛ اربعین هم الحمدالله خیلی خوب برگزار و ناجا با این جمعیت عظیم الحمدالله خوب از عهده کار برآمد.

سردار سرلشکر پاسدار باقری تأکید کرد:  این ابراز رضایت مقام معظم رهبری از عملکرد نیروی انتظامی، نشان و مدال افتخاری است بر سینه فرمانده نیرو( سردار اشتری )  و یکایک کارکنان است، اینکه چنین مراسم بزرگی در امنیت کامل، نظم مثال زدنی، رعایت موازین قانونی در مقطع زمانی کوتاهی اتفاق افتاد قابل تحسین و تقدیر است.

این مقام مسؤول اضافه کرد: در حالی که تکریم زوار مشهود بود ، مردم  از پلیس رضایت داشتند ، این راهپیمایی معنوی و عظیم برگزار شد و این رضایتمندی مردمی موجب افزایش سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی و جایگاه ناجا در ذهن و دل تک تک زوار است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: روحیه جهادی در میان کارکنان و جلوه های ایثار و معنویت در آنان موج می‌زد و برگزاری این راهپیمایی تجربه موفقی برای نیروی انتظامی است. واقعا با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف دولت ایران و نگاهی که طرف عراقی به این پیگیری و انگیزه طرف ایرانی داشت، باعث شد طرف عراقی نیز پای کار آمده و پاسخگوی مطالبات باشد.

سردار سرلشکر پاسدار باقری اضافه کرد: این مراسم موجب افزایش اقتدار و جایگاه نظام مقدس و الهی جمهوری اسلامی ایران و جایگاه نیروهای مسلح در سطح جهان و منطقه می‌شود و این مهم، ارزش فوق العاده‌ای دارد و از هرگونه تبلیغ رسانه‌ای ارزشمندتر است.

وی تأکید کرد: با وجود همه دستاوردهای مطلوب باید نقاط قوت و ضعف و کاستی ها با جدیت استخراج و برای سال آتی مرتفع شود. از هم اکنون باید برای مراسم اربعین سال آتی آماده باشیم.

سردار سرلشکر پاسدار باقری ادامه داد: در کنار همه ارزش‌های این حرکت عظیم و معنوی اما در موضوعاتی مانند بازگشت زوار به علت خستگی شاهد تصادفات بودیم و یا کاستی‌هایی در حوزه حمل و نقل، تأمین آب آشامیدنی و ... داشتیم و لازم است نیروی انتظامی که میدان دار اصلی صحنه است، مشکلات و کاستی ها را به موقع به مسؤولان مربوطه انتقال دهد تا سال آینده این کاستی‌ها را نبینیم و این مراسم در حداقل نقص و در اوج نظم، امنیت و شور برگزار شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: بنده به نوبه خود، از جانب ستاد کل نیروهای مسلح، از سردار حسین اشتری فرمانده ناجا، هیأت رئیسه ناجا و سردار محسن فتحی زاده جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا که وقت و انرژی بسیاری را عاشقانه برای این کار معنوی گذاشتند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: به سهم خود از فرماندهان نیروی انتظامی و همه نیروهای پلیس با وجود اینکه مسؤولیت‌های دیگری نیز داشتند اما مأموریت اربعین را به بهترین نحو انجام دادند و کار را به زیبایی پیش بردند قدردانی می‌کنم ان شاء الله که همه دست اندرکاران اربعین اجر معنوی خود را از حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) دریافت کنند.

سردار سرلشکر پاسدار باقری در پایان عنوان کرد: از فرمانده ناجا با اهدا یک جلد کلام الله مجید و لوح تقدیر قدردانی می‌کنم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از خانواده دو تن از کارکنان ناجا که در مأموریت اربعین به لقاء الله پیوستند با اهدای لوح، قدردانی شد.

خانواده مرحوم حجت الاسلام والمسلمین رضا فهیم راد رئیس عقیدتی سیاسی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و خانواده مرحوم حاج محمد کاف؛ جمعی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا نیز تجلیل شدند.

انتهای پیام/

نظر شما