شناسهٔ خبر: 36445559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طنین نوای «یا محمد(ص)» در کردستان

این روزها از هر مسجد و مناره‌ای طنین نوای «یا محمد(ص)» شنیده می‌شود، صدای آوای دف به گوش می‌رسد، بوی وحدت می‌آید، رایحه زیبای عطر محمدی در فضا می‌پیچد و کام شادمانانِ هفته وحدت به نقل و شربت شیرین می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ این روزها که در ماه ربیع‌الاول، ماه مولود پیامبر قرار داریم، شاهد تولد دردانه آفرینش هستیم، دردانه‌ای که بهانه بزرگ خلقت و گوهر یکتای هستی است و محمد نامیده شد.

حضرت محمد(ص) مظهر حق و ارمغان معنویت بود و متولد شد تا هدایتگر انسان‌ها باشد و آنها را به مسیر الهی رهنمون باشد.

اهل تسنن روز میلاد پیامبر را  ۱۲ ربیع‌الأول می‌دانند و براساس روایت شیعه نیز این روز خجسته 17 ربیع‌الاول است، بنابراین امام راحل این اختلاف فاصله را هفته وحدت نامید تا همگی در راستای حفظ وحدت و انسجام که یکی از اهداف رسول خدا بود گام برداریم.

اینک در استان کردستان سال‌هاست که ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت، لحظات جشن و سرور است و میلاد دردانه گوهر هستی در هر منزل و مسجدی جشن گرفته می‌شود و ذکر یا محمد از کوی و برزن طنین‌انداز می‌شود.

ادارات، مساجد، منازل، تالارها، پاساژها همگی تزئین یافته‌اند و نوای دف را طنین‌انداز کرده‌اند تا سالروز میلاد خجسته این بزرگمرد آفرینش را جشن بگیرند.

کانون‌های مساجد میزبان جشن‌های وحدت

 مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان با تاکید بر توجه به مشترکات مذهبی در برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت گفت: جشن های بزرگ وحدت همزمان با ماه ربیع در سطح کانون‌های مساجد ١٠ شهرستان استان برگزار می‌شود.

کامل گلباغی با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته وحدت، ویژه برنامه‌های جشن وحدت در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان‌های سنندج، سروآباد، بانه، کامیاران، دهگلان، بیجار، دیواندره، سقز، مریوان و قروه با همکاری فرمانداری و دستگاه‌های فرهنگی پیش‌‌بینی شده است.

وی، جلوگیری از تفرقه امت اسلامی را مهمترین هدف بنیانگذار انقلاب اسلامی از نامگذاری هفته وحدت دانست و خاطرنشان کرد: وحدت مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین اصل در ماندگاری اسلام و مقابله با توطئه‌های دشمنان علیه این دین الهی است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کردستان، با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب حرکت به سوی تشکیل امت اسلامی است، عنوان کرد: هفته وحدت فرصت مناسبی برای بیان مشترکات در بین مذاهب است.

گلباغی، برگزاری جشنواره سراسری قلم روستا، برگزاری مراسم مولودی خوانی، حمایت از کانون‌ها و موسسات مردمی و قرآنی، برگزاری نشست‌های تخصصی، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، برگزاری جشن‌های مهربانی با تجلیل از بزرگان حوزه مذهب شافعی را از جمله برنامه‌های ستاد کانون‌های مساجد استان در گرامیداشت هفته وحدت برشمرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار مسجد در کردستان وجود دارد، افزود: در حال حاضر قریب به ۶۰۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد روستایی و شهری استان فعالیت می‌کنند که می‌توان از این ظرفیت در جهت ترویج و توسعه ارزش های ناب اسلام بهره گرفت.

اجرای صدها برنامه معنوی و فرهنگی در شهر و روستای کردستان

ستاد شئون فرهنگی استان کردستان نیز که متشکل از ادارات فرهنگی استان کردستان از جمله دانشگاه کردستان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای مرکز کردستان، فرمانداری سنندج، استانداری کردستان، شهرداری سنندج، دفتر نماینده ولی فقیه کردستان و اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان با برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای ماه ربیع‌الاول انجام دادند صدها برنامه و مراسم جشن را به مناسبت ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت به تصویب رساندند.

برگزاری گفتمان‌های دینی در مدارس کردستان، برگزاری جشن‌های دف نوازی و مولودی‌خوانی در شهر و روستاها، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، برپایی نمایشگاه‌های قرآنی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و برگزاری جشن و سرور در سطح اماکن مذهبی و مساجد از جمله برنامه‌های این ستاد در استان است.

جشن‌های بهار مهربانی در سنندج

در میان برنامه‌های جشنی با عنوان جشن ملی آوای ارادت هه‌تاو(خورشید) که از سری برنامه‌های موضوعی هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و جشن‌های بهار مهربانی است به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در سنندج برگزار می‌شود.

این مراسم جشن از امشب در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج آغاز می‌شود و میزبان گروه‌های دف‌نوازی و مولودی‌خوانی است که با حضور مسوولان، مردم و مولودی‌خوانان برگزار می‌شود.

ردپای ریتم‌های دف در آئین‌های معنوی هفته وحدت

آنچه که طنین ذاکران یامحمد را در ماه مولود و هفته وحدت معنوی‌تر می‌سازد آوای دفِ دف‌نوازان است که در دوران پیش از اسلام دف در موسیقی ایرانی و کُردی حضور داشته به‌طوری‌که رد پای ریتم‌های آن هنوز در موسیقی کردی وجود دارد.

احمد خاک‌طینت از اساتید دف‌نوازی کردستان و از اعضای خانه دف استان با اشاره به اینکه دف در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: این موسیقی را می‌توان در اغلب خانه‌ها دید.

وی با اشاره به اینکه کردها نسبت به دف دارای عقاید خاص خود هستند، اظهار کرد: کردستانی‌ها دف را مظهر پاکی و قداست می‌دانند و به برکت این خوش یُمنی آنرا بر دیوار اغلب خانه‌ها می‌آویزند.

 وی اضافه کرد: نواختن ساز دف در بیشتر لحظات زندگی مردم این سرزمین راه یافته و با آن عجین شده است، گویی صدای دف پس از گشتن میان حلقه‌ها، حلقه به حلقه همچون نبض زندگی برقلب انسان فرو می‌ریزد.

بی‌شک این شور و وجد دف است که انسان را به سماع حق وا می‌دارد و امروز از این ساز در برنامه‌هایی همچون مولودی‌خوانی و مراسم هفته وحدت استفاده می‌شود و ذکر یا محمد نیز توسط دف‌نوازان زمزمه می‌شود تا وحدت و انسجام و همدلی را در کنار قداست و پاکی به تصویر بکشند.

هفته وحدت فرصتی ارزشمند است تا با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنیِ بیگانگان بگیریم برای پاسداشت میراث نبوت بکوشیم تا به قهقرای جهل و ظلمت سقوط نکنیم.

انتهای پیام/2330/72

نظر شما