شناسهٔ خبر: 43531505 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آئین‌هایی که فراموش نمی‌شوند/ماه مولود تجلی وحدت و همدلی

ماه ربیع‌الاول(مولود) ماهی است که وحدت و همدلی مسلمانان در آن متجلی می‌شود و علیرغم شیوع ویروس کرونا بازهم مردم استان کردستان آئین‌های این ماه را در منازل خود هرچند بدور از تجمعات اما به صورت خانوادگی برپا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در استان کردستان همه برادران و خواهران چه مذهب شیعه و چه با مذهب تسنن در کنار هم با پیروی از دستورات الهی و با وحدت و همدلی زندگی می‌کنند و این وحدت و همدلی در ماه ربیع‌الاول که در میان کردستانی‌ها به ماه مولود مشهور است بیش از پیش نمود دارد.

هر ساله مردم استان کردستان در این ماه به دف‌نوازی و مولودی‌خوانی می‌پردازند و با پخش نقل و شیرینی و نذری این ماه را جشن می‌گیرند.

همچنین هر ساله مراسم دف‌نوازی و مولودی‌خوانی در مساجد استان کردستان با حضور اکثریت مردم برگزار می‌شود اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز استان کردستان امکان برگزاری تجمعات و آئین‌های ماه مولود همچون سال‌های گذشته وجود ندارد.

متولیان و مسوولان امر امسال بر آنند تا بتوانند آئین‌های ماه مولود به ویژه مراسم جشن سالروز میلاد رسول اکرم(ص) که به اعتقاد اهل سنت دوازدهم ربیع‌الاول و به اعتقاد اهل تشیع هفدهم ربیع‌الاول است را با شیوه‌های متفاوت از سال‌های گذشته برگزار کنند.

چهل مسجد استان، چهل مولودی خوانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان اعلام کرد: در گرامیداشت هفته وحدت و به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس در چهل مسجد استان، چهل مولودی خوانی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

عبیدالله رستمی با بیان اینکه به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت و میلاد منجی عالم بشریت حضرت محمد (ص) در چهل مسجد سطح استان چهل مراسم مولودی خوانی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، افزود: در مناطق کردنشین هر ساله در ایام ماه مبارک ربیع‌الاول و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت محمد مصطفی(ص) مراسمات ویژه با حضور مولودی خوانان و دف نوازان حرفه‌ای به همراه توزیع شیرینی و شربت در سطح مساجد سراسر استان مهمان مردم و عاشقان آن حضرت است امسال نیز این اداره کل با همکاری موسسات قرآنی تخصصی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهل مسجد مراسم مولودی خوانی برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا مراسمات مولودی خوانی بیشتر از بلندگوهای مساجد به سمع و نظر مردم محلات و شهرهای استان خواهد رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در خصوص اهداف و ویژگی‌های این مراسمات گفت: اجرای زنده مولودی خوانی  و قرائت قصیده بردیه در وصف حضرت ختمی مرتبت(ص) به منظور ایجاد نشاط معنوی و کاستن از فشار ناشی از شیوع ویروس کرونا به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس از جمله مهمترین اهداف و ویژگی‌های این مراسمات معنوی است.

رستمی به بازنشر این مولودی‌خوانی‌ها از طریق فضای مجازی برای مردم استان اشاره کرد و افزود: این کار باعث می‌شود انتظار مردم استان در ماه مولود برآورده و از امکان سرایت کرونا از طریق تجمع‌های آیینی جلوگیری شود.

علاوه براین سایر ادارات استان نیز اقدام به برگزاری مسابقات و فعالیت‌هایی متناسب با ماه مولود و هفته وحدت در استان کردستان می‌کنند.

مسابقه بزرگ خانوادگی «من محمد را دوست دارم» 

مسوول امور بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان از اعلام فراخوان شرکت در مسابقه بزرگ خانوادگی «من محمد را دوست دارم» در این استان خبر دادو  اظهار کرد: مسابقه بزرگ خانوادگی من محمد(ص) را دوست دارم از جمله برنامه‌های این اداره‌کل به مناسبت هفته وحدت و ماه ربیع‌الاول در استان است که مهلت شرکت خانواده‌های کردستانی در این مسابقه تا ۲۶ آبانماه امسال یعنی پایان ماه ربیع الاول است.

ئالا شهسواری با بیان اینکه این مسابقه بزرگ خانوادگی با موضوعات ماه ربیع‌الاول، هفته وحدت و حضرت زسول اکرم(ص) برگزار می‌شود، بیان کرد: خانواده‌های کردستانی باید آثار خود را با موضوعات یاد شده به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های کردستان ارسال کنند.

وی عنوان کرد: رشته‌های این مسابقه خانوادگی شامل عکاسی(ثبت تصاویر از جشن‌ها و محافل خانوادگی)، نقاشی، روزنامه دیواری، دف‌نوازی(اجرا و تولید کلیپ‌های سه دقیقه‌ای در مدح حضرت رسول(ص)، کادرستی و هنری و دلنوشته و جملات زیبا است.

مسوول امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان بیان کرد: علاقمندان به شرکت در این مسابقه خانوادگی می‌توانند آثار خود را به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان ارسال کنند.

شهسواری بیان کرد: درج نام و نام خانوادگی، شماره تماس و نام شهر یا روستای صاحب اثر باید بر روی اثر قید شود.

وی در پایان بیان کرد: به ۳۰ اثر برگزیده این دوره از مسابقات جوایز نقدی به ارزش هر اثر ۵ میلیون ریال اهدا می‌شود.

گرچه ادار ات فرهنگی استان برنامه‌های مختلفی را برای این ایام تدارک دیده‌اند و از فضای مجازی بیشترین بهره را خواهند برد اما مردم استان نیز با برگزاری مراسم دف‌نوازی در منازل خود، پخش نذورات، پخش نقل و شیرینی این ایام را گرامی خواهند داشت.

توزیع نذر و نذورات در ایام ماه مولود نیز در استان کردستان رونق خاصی دارد به گونه‌ای که هر فرد به اندازه وسع و توانایی خود در این ایام اقدام به توزیع نذورات کرده و بیشتر آن را در میان افراد نیازمند توزیع می‌کند و اکثر خانواده‌ها نیز اقدام به توزیع خرما و نقل و شیرینی بین همسایگان خود می‌کنند، انجام نذورات به ویژه در مناطق روستایی کردستان نیز با شکوه بیشتری از گذشته دنبال می‌شود و به گونه‌ای است که هر خانواده‌ای معمولاً یک گوسفند را از ابتدای سال برای مولودی در ایام میلاد حضرت محمد(ص) قرار داده و در این ماه گوشت آن را در بین مردم و خانواده‌های همسایه و نیازمند توزیع می‌کند.

انتهای پیام/2330/72

نظر شما