شناسهٔ خبر: 36422839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

«نتانیاهو» با ترور «بهاء ابوالعطا» به‌دنبال فرار از بحران داخلی و در دست گرفتن دولت اضطراری است

فرار رو به جلو اسرائیل با ترور فرمانده ارشد جهاد اسلامی

ارتش اسرائیل همزمان با بن‌بست سیاسی در این کشور، منازل دو نفر از رهبران سیاسی و نظامی جنبش جهاد اسلامی را در غزه و دمشق هدف قرار داد. «بهاء ابوالعطا»، فرمانده جهاد اسلامی در حمله اسرائیل به غزه به شهادت رسید و «اکرم العجوری»، رهبر شاخه سیاسی این جنبش نیز در حمله رژیم صهیونیستی در دمشق زخمی شد.

صاحب‌خبر -

 سران رژیم صهیونیستی که خود بخوبی می‌دانستند، این حملات تاوان سنگینی خواهد داشت، همزمان با واکنش مبارزان فلسطینی که 50 راکت به سمت سرزمین­های اشغالی پرتاب کردند، با به صدا درآوردن آژیر خطر و اعلام حالت فوق‌العاده، مدارس را تعطیل کردند.
به‌گزارش سایت خبری تحلیلی «میدل ایست آی»، جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای خبر شهادت «بهاء ابوالعطا»، فرمانده شاخه نظامی این جنبش و همسرش، «اسماء» در حمله رژیم صهیونیستی به شمال غزه را تأیید کرد. در این بیانیه همچنین تأیید شده است که اسرائیل به خانه رهبر سیاسی این جنبش، «اکرم العجوری» در دمشق نیز حمله کرد. العجوری از این ترور جان سالم به در برد هرچند زخمی شد. اما یکی از پسرانش و چند نفر دیگر که در خانه او بودند، کشته شدند. مبارزان فلسطینی آسمان سرزمین­های اشغالی را به آتش کشیدند و با پرتاب بیش از 50 راکت به مناطق مختلف این رژیم همچون تل آویو، اشدود، بیت العذاری، اشکلون، زیکیم، کالمیا و ده‌ها شهر و شهرک دیگر اسرائیلی جهنم را پیش روی سران رژیم صهیونیستی کشیدند. ارتش رژیم صهیونیستی تأیید کرد، سامانه «گنبد آهنین» تنها موفق به رهگیری و انهدام 20 موشک از این موشک‌ها شد. با این حال ارتش رژیم صهیونیستی در حمله‌ای دیگر به غزه دو موتورسوار را هدف گرفت و مدعی شد، آنها نیز از نیروهای جهاد اسلامی بودند و در برنامه ترور قرار داشتند. یکی از این دو موتورسوار، «محمد عطیه مصلح» 20 ساله به شهادت رسید. در این حمله 18 نفر نیز مجروح شدند. همزمان با این حملات روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» خبر داد، مقامات اسرائیلی با توجه به حملات تلافی جویانه مبارزان فلسطینی مدارس و کلیه اداراتی که کارهای غیر ضروری دارند را تعطیل کرد و شروع به آماده‌سازی پناهگاه‌ها کرد. رژیم صهیونیستی همچنین تمامی گذرگاه­های غزه را تا اطلاع ثانوی مسدود و عمق مناطق ماهیگیری را نیز کاهش داد.
فرار رو به جلو
رژیم صهیونیستی در حالی حملات علیه جنبش جهاد اسلامی را کلید زد که در بحران سیاسی بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد. دیروز اندکی بعد از این حملات ارتش رژیم صهیونیستی و «شین بث» (دستگاه امنیت و اطلاعات اسرائیل) در بیانیه مشترکی تأکید می‌کند، فرمان ترور این فرمانده فلسطینی یک هفته قبل با درخواست رؤسای ستاد مشترک ارتش این رژیم و شاباک (امنیت عمومی اسرائیل) و تأیید «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی صادر شده بود. پیشتر نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که تأکید می‌کرد، رژیم صهیونیستی در حال تهیه فهرستی برای ترور سران سیاسی و نظامی فلسطینی است. به اعتقاد کارشناسان مسائل فلسطین، اصرار سران تل‌آویو برای ترور شخصیت‌های فلسطینی بی‌ارتباط با بحران سیاسی این رژیم نیست. در همین ارتباط «عدنان ابو عامر» تحلیلگر سیاسی به «میدل ایست آنلاین» می‌گوید: «ترور ابوالعطا، نخستین ترور یک رهبر ارشد فلسطینی از زمان ترور احمد الجعباری، فرمانده ارشد تیپ قسام در سال 2012 به این سو است. این ترور درست در زمانی انجام شده که سران تل آویو و به‌طور خاص نتانیاهو به آن نیاز داشتند. زیرا این ترور با واکنش جهاد اسلامی و همچنین سایر جناح‌های فلسطینی دنبال خواهد شد و می‌تواند باعث تشدید خشونت‌ها در سراسر سرزمین‌های اشغالی شود. این همان چیزی است که نتانیاهو می‌خواهد. زیرا وی می‌تواند با بهانه اضطراری شدن شرایط امنیتی این رژیم خواهان تشکیل دولتی اضطراری به رهبری خود شود و مذاکرات درباره دولت ائتلافی به رهبری «بنی گانتز» را به تعویق بیندازد.
واکنش‌ها
ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطینی وابسته به تشکیلات خودگردان اعلام کرد، این تشکیلات خواهان مداخله بین‌المللی فوری برای توقف جنایت‌های اسرائیل است. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل خواست برای توقف جنایات این رژیم وارد عمل شوند. فوزی برهوم سخنگوی حماس هم تأکید کرد: دشمن صهیونیستی سعی دارد با هدف قرار دادن یک گروه فلسطینی، معادلات تازه‌ای را بر ما اعمال کند و از بحران داخلی خود رهایی یابد اما مقاومت در کمین نشسته و پاسخ این جنایت را خواهد داد. جنبش آزادگان فلسطین هم گفت: نتانیاهو با این جنایت نمی‌تواند از بحران‌های داخلی خود فرار کرده و آن را به جبهه داخلی ما صادر کند. «محمد خلف» یکی از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین هم اظهار داشت: اسرائیل با ترور ابوالعطا، شروط آتش بس را نقض کرد. «خالد البطش»، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در مراسم تشییع پیکر «ابوالعطا» و همسرش تأکید کرد: تا زمانی که سرکشی‌های رژیم صهیونیستی متوقف نشود، موشک‌ها به سمت اشغالگران شلیک می‌شوند. ما گزینه‌ای جز مقابله با دشمن صهیونیستی نداریم. جنبش «انصارالله» یمن نیز با صدور بیانیه‌ای حملات اسرائیل علیه مقامات جنبش جهاد اسلامی فلسطین را محکوم واز اقدامات مقابله جویانه فلسطینیان حمایت کرد. اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم کردن حملات هر دو طرف از آنها خواست آرامش را حفظ کنند.

بهاء ابوالعطا که بود؟
اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل دیروز پس از شهادت «ابوالعطا»، او را بمب ساعتی نامید که در بسیاری از سلسله عملیات‌ جهاد اسلامی فلسطین دست داشت. بهاءابوالعطا فرمانده میدانی «گردان‌های قدس» که هنگام شهادت 43 سال داشت، پیشتر نیز در سال 2014 هدف ترور قرار گرفته بود. ارتش رژیم صهیونیستی وی را مسئول هماهنگی حمله‌های راکتی و تک تیرانداز‌ها علیه منافع این رژیم معرفی کرده و مدعی شده بود، وی به‌دلیل پرتاب‌های راکتی، مانع صلح و ثبات بین فلسطین و اسرائیل است. ارتش اسرائیل مدعی است، ترور ابوالعطا با هدف امنیت شهروندانش و رسیدن به صلح انجام شده‌است. اما به جز این نتانیاهو نیز دلیلی شخصی برای این ترور دارد. پرتاب موشک به جشنواره سدیروت در 25 اوت (3 شهریور) که موجب فرار نتانیاهو از این جشنواره و استهزاء وی بعد از انتشار تصاویر فرارش بود، با فرماندهی ابوالعطا انجام شد. 

نظر شما