شناسهٔ خبر: 36272311 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

دستیابی به فناوری تولید خودروهای خودران تا ۵ سال آینده

صاحب‌خبر -

دبیر ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ‌ریاست‌جمهوری خبر داد

دستیابی به فناوری تولید خودروهای خودران تا ۵ سال آینده

گروه خودرو- دبیر ستاد توسعه حمل‌‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری تأکید کرد:  در صورت ایجاد اجماع ملی و حمایت از صنعت خودروسازی نوین به‌ اندازه فناوری نانو و بایو، در یک افق پنج ساله می‌توانیم به فناوری تولید خودروهای خودران دست یابیم.

به گزارش روابط‌عمومی ‌وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، منوچهر منطقی درباره امکان تولید خودروهای خودران در کشور و اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام‌ گرفته با بیان اینکه هوشمندسازی خودروها شامل چهار حوزه می‌شود، گفت: خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای اشتراکی و خودروهای خودران، جزء چهار حوزه هوشمندسازی خودروها و یا به‌ نوعی خودروهای آینده هستند.

دبیر ستاد توسعه حمل‌‌ونقل پیشرفته ادامه داد: در این زمینه در کشور و یا حداقل معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری سه مبحث از خودروهای آینده مورد توجه قرار گرفته است که نخستین مبحث مربوط می‌شود به خودروهای الکتریکی که این نوع خودروها از سال ۲۰۰۵ مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ یعنی مدت‌ زمان زیادی هم از طرح بحث آن در جهان نگذشته است و این خودروها را می‌توان جزء فناوری‌های نوظهور تلقی کرد.

وی تأکید کرد: فناوری‌های نوظهور این فرصت را به ما می‌دهد که در صورت توجه بتوانیم همگام با سایر کشورها وارد این فضا شویم. یکسری از فناوری‌ها هستند که سال‌هاست از ظهور و بروز آن می‌گذرد و ما در این حوزه ناچار به تقلید خواهیم بود؛ اما یکسری از فناوری‌ها مانند نانو و بایو هستند که نوظهور محسوب می‌شوند و وقتی با کشورهای پیشرفته وارد این عرصه شدیم توانستیم همگام با آنها پیشرفت کنیم.

منطقی با تأکید بر اینکه در بحث خودروهای الکتریکی، خودران و یا متصل، کشور ما استعدادهای فراوانی دارد، بیان داشت: تخصص عمده خودروهای الکتریکی از بخش‌های مکانیک به سمت مکاترونیک، الکترونیک و دیتا یا داده سوق پیدا می‌کند که در این بخش کشور ما از مزیت بسیار زیادی برخوردار است که متأسفانه پیش‌ از این کمتر به آن توجه شده بود.

وی با اشاره به نتایج نشست‌های تخصصی‌، استعدادهای فوق‌العاده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه خودروهای نوین چند پروژه تعریف شد که اتفاقاً اولین پروژه‌ای که خیلی زود به نتیجه رسید موتورسیکلت‌های برقی بود، افزود: به طوری که سازنده‌های سنتی موتورسیکلت و دانشگاهیان با اتکاء به دانش داخلی و ایجاد مجموعه‌ای توانستند موتورسیکلت‌های برقی را عملیاتی کنند و اکنون دو یا سه برند داخلی در حال تولید موتورسیکلت‌های برقی هستند.

دبیر ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته افزود: دومین برنامه‌ریزی ما در بخش اتوبوس برقی بود. اکنون روی اتوبوس‌های برقی مطالعات خیلی زیادی انجام‌شده و یک گروهی متشکل از مجموعه‌ای که پیش‌ از این کار تحقیق و توسعه روی اتوبوس‌های هیبریدی را انجام می‌داد - اتوبوس‌هایی که مقدمه ورود به اتوبوس‌های برقی محسوب می‌شوند- به همراه یکسری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال‌ شده‌اند تا در گام نخست زنجیره تأمین قطعات و اجزای خودروهای برقی را ایجاد کند.

وی تأکید کرد: به‌ موازات آن نیز در حال ساخت پلتفرم جدیدی از خودروهای برقی هستیم که در این زمینه کنسرسیومی ‌تشکیل‌ شده با حضور معاونت علمی ‌ریاست‌جمهوری، مجموعه شهرداری و مجموعه غدیر که اتفاقاً هر گام روبه جلویی که برداشته می‌شود تعداد اعضای این کنسرسیوم هم بیشتر می‌شود چون اصل بر این است که ما فناوری را ایجاد کنیم تا همه اتوبوس‌سازان کشور بتوانند از این فناوری یا از پلتفرم جدید برای تولید انبوه استفاده کنند.

وی افزود: مطمئنم در صورت توجه ویژه به این حوزه، می‌توانیم به‌ سرعت با بقیه کشورهای جهان ‌همگام شویم. این در حالی است که سرعت پیشرفت کشورها در این حوزه به خصوص چین می‌تواند به عنوان تهدیدی در این زمینه باشد چرا که با کمی‌ غفلت ممکن است اتوبوس‌های برقی چینی بازار را تسخیر و استعدادها در این حوزه نادیده گرفته شود.

منطقی با بیان اینکه درخصوص خودروهای الکتریکی (سواری) چند پروژه مطرح است، گفت: با در نظر گرفتن تمام شاخص‌ها در حال بررسی این پروژه‌ها هستیم که در این ماه یکی از آنها قطعی و نهایی می‌شود.

وی افزود: در این خصوص براساس بررسی‌هایی که انجام‌ شده به این نتیجه رسیده‌ایم که محققان ما در زمینه خودروهای الکتریکی نسبت به سایر کشورهای دیگر خیلی از نظر بحث‌های نظری و نمونه اولیه عقب نیستند. اما بحث اصلی مربوط به هزینه تجاری‌سازی است که معمولاً باید کمک‌هایی به آنها شود که در این زمینه چند استارت‌آپ وارد عمل شده‌اند و در حال فعالیت هستند.

دبیر ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته ادامه داد: برای توسعه پروژه ساخت خودروهای الکتریکی شتاب‌دهنده‌ای را ایجاد کرده‌ایم که وظیفه‌اش شناسایی استارت‌آپ‌هایی است که روی اجزای خودرو کار می‌کنند که پس از آن، توسعه فعالیت‌های این استارت‌آپ‌ها با هدف ایجاد زنجیره تأمین ساخت خودروهای برقی مورد توجه قرار می‌گیرد.

منطقی تصریح کرد: زمینه دیگری که روی آن تمرکز داریم خودروهای متصل است. در این پروژه باید یک بستر دیجیتالی ایجاد شود تا خودروهایی که در این بستر قرار می‌گیرند هم بتوانند با خودروهای اطراف و هم با محیط ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: برای تحقق پروژه خودروهای متصل تاکنون دو اقدام انجام‌شده است. نخستین اقدام در این زمینه انجام شد انتخاب پژوهشگاه فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات به عنوان کانون بود و نکته دیگر ایجاد یک شتاب‌دهنده‌ای در کنار کانون و به عنوان مرکز پروژه در دانشگاه علامه طباطبایی بود و امید است که با همکاری‌های مشترک به‌ زودی شاهد اتفاقات خوب در حوزه خودروهای متصل باشیم.

دبیر ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته در ادامه با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی و تحقیقات روی خودروهای خودران با تأکید بر اینکه این نوع خودروها چند نسل دارند، بیان داشت: نسل صفر این خودروها، خودروهای معمولی هستند که بیشتر مردم در حال استفاده از آن هستند اما با این تفاوت که یک سری امکانات روی همان خودروها همچون گیربکس اتوماتیک یا کروز کنترل نصب می‌شود.

وی افزود: نسل بعدی هم خودروهایی هستند که سیستم‌های بیشتری دارند و اغلب با دخالت راننده می‌توانند در مسیر قرار گیرند و به‌ نوعی این سیستم‌ها حجم درگیری راننده را کمتر می‌کند و در نتیجه راننده وقت بیشتری دارد که به سایر کارهای خود به‌ غیر از رانندگی بپردازد و در عین‌ حال از ایمنی هم برخوردار باشد. نسل سوم هم به‌طور کامل خودران است.

منطقی با اشاره به پیشرفت علم رباتیک در کشور و اظهار تأسف از عدم تلفیق این علم با صنعت خودرو تصریح کرد: ما بین نسل اول و دوم خودروهای خودران قرار داریم و به‌ طور نسبی فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران در داخل کشور وجود دارد و می‌توانیم آنها را به‌ خوبی اجرایی کنیم، کافی است با توجه بیشتری آن را در صنعت خودرو اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: برخلاف تصور عمومی‌ که ما در حوزه خودروهای خودران هیچ کاری تاکنون نکرده‌ایم باید بگویم خیلی کارها کرده‌ایم؛ اما نکته اصلی این است که اگر بخواهیم از خودروهای خودران در داخل کشور بهره‌مند شویم باید به این حوزه توجه بیشتری شود و این توجه باید در تمام نهادها و دستگاه‌های مرتبط با صنعت خودروهای نوین تسری پیدا کند.

منطقی در ادامه افزود: خودروسازان در صورت ورود جدی به این عرصه به دو دلیل خیلی سریع به نتیجه می‌رسند. نخست آنکه ما در زمینه برق، مخابرات و مکاترونیک استعدادهای بسیار خوبی داریم که کمتر مدنظر بوده‌اند. دوم اینکه امکان تولید سریع خودروهای موسوم به conventional را دارند.

منطقی درباره تصور خود از چشم‌انداز تولید خودروهای نوین و به‌طور ویژه خودران در کشور گفت: اگر در کشور این اجماع ایجاد شود و مسؤولیت توسعه فناوری خودروهای نسل جدید به گروهی تنفیذ شود و بگویند ما همان‌طور که از فناوری نانو و بایو حمایت کردیم از صنعت خودروسازی نوین هم حمایت می‌کنیم. معتقدم در یک افق پنج ساله می‌توانیم به فناوری تولید خودروهای خودران دست پیدا کنیم که اصلاً موضوع عجیب‌ و غریبی هم نیست چراکه اکنون به چشم‌انداز دوساله دستیابی به فناوری اتوبوس‌های برقی رسیده‌ایم و یا اینکه مدت سه سال توانستیم به فناوری ساخت موتورسیکلت‌های برقی برسیم؛ درباره خودروهای الکتریکی که مطمئن باشید مدت سه تا پنج سال می‌توانیم به فناوری تولید آن دست یابیم. بنابراین در صورت توجه خاص و تبدیل شدن این مسأله به اولویت ملی در بحث رقابت‌پذیری می‌توانیم حوزه تولید خودروهای خودران و الکتریکی را همپا و همسنگ فناوری نانو توسعه دهیم.

نظر شما