شناسهٔ خبر: 36082002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

نخست‌وزیر اتیوپی: یک میلیون نفر را برای جنگ سد النهضه بسیج خواهیم کرد

ابنا

مصر اما نگران آن است که با تکمیل شدن سد النهضه از سوی اتیوپی، حق‌آبه‌اش از آب رودخانه نیل در بالادست کاهش یابد و با پایان عملیات احداث سد دیگر گزینه‌هایی در راستای تلاش‌هایش برای محافظت از منبع اصلی آب شرین این کشور نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی و برنده جایزه صلح نوبل سههشدار داد که اگر نیازی به جنگ درباره سد النهضه مورد مناقشه با مصر باشد، اتیوپی آمادگی دارد تا یک میلیون نفر را بسیج کند.

وی در ادامه اما گفت که مذکرات تنها راه حل برای برون‌رفت از بحران کنونی است.

نخست وزیر اتیوپی طی اظهاراتی در جلسه استیضاح خود در پارلمان این کشور که مهمترین اظهارات او از زمان دریافت جایزه صلح نوبل در 11 اکتبر جاری، عنوان شده است، گفت: بعضی‌ها از کاربرد قدرت از سوی مصر سخن می‌گویند. باید تاکید کنیم که هیچ قدرتی توانایی منع اتیوپی از ساختن سد را ندارد. اگر نیازی به ورود به جنگ باشد می‌توانیم میلیون‌ها نفر را بسیج کنیم. اگر بعضی‌ها به فکر پرتاب یک موشک باشند، دیگران قادرند بمب‌ها را به کار گیرند. اما این به نفع هیچکدام از دو طرف نخواهد بود.

آبی احمد همچنین تاکید کرد کشورش عزم آن دارد تا پروژه سد النهضه را که رهبران سابق آغاز کرده‌اند، تکمیل کند زیرا که طرح ممتازی است.

قرار است آبی احمد نخست وزیر اتیوپی چهارشنبه 23 اکتبر جاری در شهر سوچی روسیه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و در حاشیه کنفرانس روسیه - آفریقا دیدار کند.

پس از این‌که برخی او را سزاوار دریافت جایزه نوبل ندانستند، آبی احمد از شایستگی خود برای دریافت جایزه صلح نوبل نیز دفاع کرد و در این‌باره گفت: بعضی از اشخاص از درک این‌که من برنده جایزه صلح نوبل شده‌ام، عاجزند. این جایزه عملا به آبی تعلق گرفت، و از او بازپس گرفته نخواهد شد. این موضوعی پایان یافته است. اکنون باید دیگر جوانان را تشویق کنیم که چگونه برنده جایزه صلح نوبل شوند. مردم همین‌طوری به فکر کردن درباره این موضوع ادامه می‌دهند، که این وقت تلف کردن است.

آبی احمد نخست وزیر 43 ساله اتیوپی به دلیل اصلاحات سیاسی گسترده و امضای توافق صلح با اریتره پس از رسیدن به این پست در سال گذشته برنده جائزه صلح نوبل شد.

اکنون اما آبی احمد در ارتباط با برخی از مسائل حساس که مهمترین‌ آنها سد النهضه است از سوی نمایندگان پارلمان این کشور مورد استیضاح واقع شده است.

طی ماه جاری مذاکرات درباره سد النهضه شکست خورد. این سد که هزینه ساخت آن بالغ بر 5 میلیون دلار و بزرگترین سد در آفریقا است به میزان %70 تکمیل شده است و پیش‌بینی می‌شود میزان برق شدیدا مورد نیاز اتیوپی را تامین کند.

مصر اما نگران آن است که با تکمیل شدن سد النهضه از سوی اتیوپی، حق‌آبه‌اش از آب رودخانه نیل در بالادست کاهش یابد و با پایان عملیات احداث سد دیگر گزینه‌هایی در راستای تلاش‌هایش برای محافظت از منبع اصلی آب شرین این کشور نداشته باشد.

از طرفی رسانه‌های طرفدار دولت در مصر این مسأله را تهدیدی علیه امنیت ملی مصر عنوان کردند که تحرک نظامی می‌طلبد.

………………….
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما