شناسهٔ خبر: 36071294 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

برنده جایزه صلح نوبل: برای احداث سد آماده جنگیم!

نخست وزیر اتیوپی با بیان اینکه هیچ قدرتی نمی تواند مانع احداث سد النهضه شود، تهدید کرد که چنانچه کشورش به دلیل نزاع با مصر بر سر طرح احداث سد النهضه، ناگزیر به جنگ شود، میلیون‌ها نظامی را بسیج خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

العالم - آفریقا

آبی احمد که چند روز پیش برنده جایزه "صلح" نوبل شده، سه شنبه در جلسه پارلمان اتیوپی در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان درباره برخی مسائل حساس از جمله احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل گفت: اتیوپی مصمم به تکمیل پروژه سد النهضه است زیر این طرح بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: برخی درباره بکارگیری زور از سوی مصر سخن می‌گویند که باید تاکید کرد که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع احداث این سد از سوی اتیوپی شود.

آبی احمد گفت: اگر نیازی به جنگ شد، می‌توانیم میلیون‌ها نفر را بسیج کنیم. اگر کسانی می‌توانند موشک شلیک کنند دیگرانی هم می‌توانند از بمب استفاده کنند، اما این به مصلحت هیچیک از ما نیست.

وی با بیان اینکه جنگ فایده‌ای برای مصر، سودان و اتیوپی ندارد، گفت: سد به گونه‌ای تکمیل خواهد شد که به کشورهای حوزه نیل صدمه نزند.

نخست وزیر اتیوپی این موضوع را که کشورش می‌خواهد به مردم مصر لطمه بزند، مردود دانست.

از سوی دیگر، مصر از اظهارات نخست وزیر اتیوپی درباره موضوع سد النهضه ابراز ناخرسندی کرد.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای گفت: قاهره با نگرانی شدید اظهاراتی را که رسانه‌ها از ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در پارلمان این کشور نقل کرده‌اند، دنبال می کند.

سد النهضه یا سد هزاره بزرگ سدی می باشد که قرار است از سوی اتیوپی در نیل آبی در نزدیکی مرزهای اتیوپی با سودان و در حدود ۲۰ تا ۴۰ کیلومتری آن احداث شود. در صورتی که این سد احداث شود بزرگترین سد آبی-برقی در قاره آفریقا و دهمین سد بزرگ جهان در زمینه سدها برای تولید برق به شمار خواهد رفت. هزینه احداث این سد از مرز چهار میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و یکی از سه سدی است که به منظور تولید برق آبی در اتیوپی احداث می شود، که نگرانی هایی را نزد کارشناسان مصری درباره تاثیر آن بر آبهای نیل و سهم مصر از آن ایجاد کرده است.

حجم ذخیره آب این سد برای اتیوپی ۷۴ میلیارد متر مکعب است که این سهم آبی تقریباً برابر با دو سهم سالانه مصر و سودان خواهد بود.

ساخت این سد بزرگ باعث نگرانی مصر درباره از دست دادن سهم خود از آب نیل و وارد شدن خسارت به بخش زراعی این کشور شده است و بارها نسبت به ساخت آن اعتراض کرده است.

رود نیل منبع اساسی تامین آب زمین های زراعی و کشاورزی مردم مصر که در حال حاضر ۱۰۰ میلیون نفر هستند، به شمار می رود.

اتیوپی در اواخر ماه مه ۲۰۱۳ بخشی از آب رودخانه نیل آبی را منحرف کرد؛ این رودخانه پس از پیوستن به نیل سفید در خارطوم نیل بزرگ را تشکیل می دهد؛ این رود پس از عبور از سودان به مصر و سپس به دریای مدیترانه می رسد. طرح کانال کشی آب نیل از سوی اتیوپی خشم مصری ها را برانگیخته است، زیرا بر اساس معاهده های ۱۹۲۹ و۱۹۵۹ مصر حق وتو هر طرحی که منافع قاهره را به مخاطره اندازد، دارد. این دو معاهده با مخالفت اکثر کشورهای حوزه نیل از جمله اتیوپی روبرو بوده است.

نظر شما