شناسهٔ خبر: 36058456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتایج انتخابات پارلمانی، توازن سیاسی کانادا را تغییر داد

تهران - ایرنا - انتخابات پارلمان کانادا در پی شکست حزب لیبرال به ریاست «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور برای کسب کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت حداکثری، توازن سیاسی این کشور را دستخوش تغییر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز گذشته(سه شنبه) خبرگزاری کنیدین پرس، در چهل وسومین انتخابات سراسری کانادا که روز گذشته(دوشنبه) برگزار شد، ترودو به همراه «آندرو شیر» رهبر حزب محافظه کار توانستند با شکستن بن بست کمپین های انتخاباتی، بیشترین کرسی ها را از آن خود کنند.

لیبرال ها بیشتر کرسی ها را کسب کردند اما نتوانستند کرسی های لازم را برای تشکیل دولت حداکثری بدست آوردند.

«جاگمیت سینگ» رهبر حزب دموکراتیک جدید (ان دی پی - NDP) دستاورد بزرگی را در این انتخابات کسب کرد و جایگاه این حزب را در سراسر کانادا ارتقا داد اما نتوانست کرسی های واقعی را کسب کند.

«ایو فرانسو بلانشت» رهبر حزب «بلوک کبکوا» که بعد از افت جایگاه این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ بار دیگر توانست این حزب را احیا کرد و انتخابات اخیر اهمیت فوق العاده ای برای او داشت زیرا باعث شد بار دیگر بر روی آن  حساب شود.  

نقشه انتخاباتی کانادا اکنون به رنگ قرمز متعلق به لیبرال ها در شرق و آبی متعلق به حزب محافظه کار در غرب این کشور شکل گرفته است.

نتایج انتخابات روز گذشته، بازتاب نتایج نظرسنجی ها تا قبل از انتخابات بود که تقریبا ۳۴ در مقابل ۳۳ به نفع محافظه کاران را نشان می داد. اما توزیع آرا به نفع لیبرال ها بود.

حزب لیبرال توانست در ایالت انتاریو دو سوم از  ۱۲۱ کرسی را کسب کند.

ترودو بیشتر برنامه های  تبلیغات انتخاباتی خود را صرف شکست برنامه های «داگ فورد» نخست وزیر محافظه کار این ایالت در کاهش خدمات آموزشی، بهداشتی و غیره کرده بود.

او به این ایالت هشدار داده بود در چنین برنامه هایی توازن ایجاد کرده و به حزب لیبرال رای دهند.

اما در ایالت های غربی کانادا، محافظه کاران توانستند همه ۳۴ کرسی به جز یک کرسی را که «ان دی پی» توانست در آن پیروز شود به خود اختصاص دهند و همه ۱۴ کرسی استان ساسکاچوان را از آن خود کردند.

آنها همچنین در بریتیش کلمبیا اکثریت ناچیزی را کسب کردند و همان طور که در نظرسنجی ها پیش بینی شده بود، کرسی های این ایالت بین آنها و لیبرال ها و حزب دموکراتیک جدید تقسیم شد.

با احیا شدن حزب «بلوک کبکوا» در دومین ایالت کانادا، هرگونه امیدی به کسب اکثریت از سوی حزب لیبرال بر باد رفت.

این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۵ فقط توانست ۱۰ کرسی از ۷۸ کرسی این ایالت را کسب کند و لیبرال ها در آن سال ۴۰ کرسی را از آن خود کردند. اما لیبرال های در انتخابات روز گذشته اندکی از این حزب جلو زدند.

حزب لیبرال با کسب ۳۵ کرسی در مقابل حزب «بلوک کبکوا» با ۳۲ کرسی در این ایالت از آن پیش افتاد.

اکنون به نظر نمی رسد که رهبر این حزب به دنبال کسب قدرت باشد اما این حزب باز هم با حفظ کامل جایگاه حزبی خود فعالیت  را در اوتاوا آغاز کرده است.

جاستین ترودو مانند «پیر ترودو» پدرش بعد از کسب قدرت به شخصیتی دو قطبی تبدیل شده است. اما در مقایسه با پدرش که در سال ۱۹۷۲ برای بار دوم انتخاب شد عملکرد موفق تری داشته است.

ترودوی پدر فقط توانست دو کرسی بیشتر را کسب کند اما ترودوی پسر تا رسیدن به ۱۷۰ کرسی لازم برای تشکیل دولت حداکثری، فقط ۱۳ کرسی کم داشت.

رهبران حزب محافظه کار کانادا در انتخابات روز گذشته و سال ۱۹۷۲ نتوانستند کرسی های بیشتر را در مقایسه با حزب ترودوها کسب کنند.

در انتخابات روز دوشنبه، حزب دموکراتیک جدید به رهبری «جاگمیت سینگ» توانست بقا یابد.

این حزب با آینده ای تردید آمیز وارد رقابت های انتخاباتی شد. ابهاماتی جدی درباره توانایی این حزب برای ایفای نقش رهبری مطرح است اما سینگ از موضع قوی وارد رقابت های انتخاباتی شد.

نظرسنجی ها نشان داد که رقابت وی در بسیاری از مناطق کشور می تواند به لیبرال ها آسیب برساند. در انتخابات سال ۲۰۱۵ «توماس مولکر» رهبر وقت حزب دموکراتیک جدید ۴۴ کرسی را به خود  اختصاص داد و در انتخابات روز دوشنبه این حزب ۲۳ کرسی کسب کرد.

بزرگترین رسوایی ترودو، استعفای دو نفر از وزیران زن کابینه او بود. «جودی ویلسون ریبولد» دادستان و «جین فیلپات» متحد او. ریبولد بعد از فشارها از سوی نخست وزیر به دلیل متوقف کردن پرونده قضایی یکی از شرکت های کانادایی فعال در زمینه مهندسی مجبور به استعفا شد.

استعفای فیلپات بعد از او رخ داد و ترودو در نهایت این دو زن را از فراکسیون لیبرال اخراج کرد. اما آنها به عنوان نامزد مستقل به دنبال شرکت دوباره در انتخابات بودند.

ویلسون در یک رقابت تنگاتنک در گراندویل بار دیگر انتخاب شد اما فیلپات در منطقه مارکام شکست خورد.

۱۰۷۱

نظر شما