شناسهٔ خبر: 36055917 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیروزی ضعیف ترودو در انتخابات؛ لیبرال‌های کانادا مجبور به تشکیل دولت ائتلافی

حزب نخست‌وزیر کانادا علیرغم پیروزی در انتخابات فدرال مجبور به تشکیل دولت اقلیت است و از این پس باید برای تصویب قوانین به دیگر احزاب تکیه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، با به پایان رسیدن انتخابات فدرال روز دوشنبه در کانادا، حزب لیبرال «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا علیرغم پیروزی در انتخابات مجبور به تشکیل یک دولت اقلیت است.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، تشکیل دولت ائتلافی به مفهوم آن است که ترودو از این پس برای وضع قوانین مجبور به همکاری با دیگر احزاب خواهد بود.

شبکه «بی بی سی» نیز در این خصوص گزارش کرد، حزب ترودو اکثر کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داد اما دور دوم برای لیبرال‌ها دشوارتر خواهد بود زیرا ترودو مجبور است برای تصویب لوایح به دیگر احزاب تکیه کند.

طبق این گزارش، لیبرال‌ها و رقبای راست میانه محافظه‌کار آنها، شانه به شانه یکدیگر پیش می‌روند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که انتخابات فدرال در واقع یک همه‌پرسی در خصوص ترودو بود که دور اول نخست‌وزیری وی با ناهمواری‌ها همراه بود و با رسوایی‌هایی لکه‌دار شد.

ترودو در جمع هواداران خود در «مونترال» گفت:‌«کارتان عالی بود دوستان من. تبریک می‌گویم» و به آنهایی که به وی رأی داده بودند، گفت: «ممنون به دلیل به خاطر اعتقادی که به ما در پیشبرد کشور به سمت مسیر درست، داشتید».

ترودو همچنین به آنهایی که به وی رأی ندادند قول داد که حزب وی برای همه تلاش کند.

گرچه هنوز تمامی آراء‌ به شمارش نرسیده است اما نتایج انتخابات «اندرو شیر» رهبر حزب محافظه‌کار را ناامید کرده است زیرا نظرسنجی‌های قبل از انتخابات از پیروزی احتمالی وی در انتخابات خبر می‌داد اما این حمایت‌ها به کرسی پارلمان برای وی تبدیل نشد.

ترودو در سال 2015 با وعده «تغییر واقعی» با کسب 184 کرسی، موفق به کسب یک پیروزی تاریخی شد و به یک دهه حاکمیت حزب محافظه‌کار پایان داد. با اینحال، طبق این گزارش، هم‌اکنون عملکرد ترودو بعد از چهار سال در قدرت بودن، مورد انتقاد قرار گرفته است.

اخیراً نیز انتشار اسنادی در رابطه با شرکت «اس ان سی لاوالین» مشخص کرد که مقامات دولتی در صدد بودند تا ترودو را ترغیب کنند تا از شرکت مذکور در جریان یک پرونده فساد حفاظت کند که به دنبال انتشار این اسناد، فشارها بر ترودو افزایش یافت و تا حد زیادی میزان محبوبیت وی در میان مردم کشورش کاهش یافت.

همچنین تصویری متعلق به سال 2001 از نخست‌وزیر کانادا در حالی منتشر شد که صورت خود را سیاه کرده بود و در ملاء‌ عام حاضر شده بود که موجی از انتقادات را به همراه داشت و وی مجبور شد در جریان مبارزات انتخاباتی از این رفتار خود که برخی آن را نژاپرستانه خوانده بودند، عذرخواهی کند.

طبق این گزارش، نتایج دوشنبه شب انتخابات، می‌تواند خبر خوبی برای حزب چپگرای دموکراتیک جدید یا همان (ان دی پی) به رهبری «جاگمیت سینگ» باشد. سینگ اولین رنگین‌پوست در کانادا محسوب می‌شود که رهبری یک حزب مهم ملی در این کشور را برعهده دارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اوایل امروز (سه‌شنبه) به ترودو بعد از بازگشت مجدد وی به قدرت در انتخابات فدرال تبریک گفت.

ترامپ در یک پیام توییتری نوشت: «تبریک به جاستین ترودو برای پیروزی خارق‌العاده و سخت. کانادا به خوبی اداره می‌شود. من مشتاق همکاری با شما به سوی بهتر شدن هر دو کشورمان هستم».

بیش از 27 میلیون تن برای شرکت در انتخابات فدرال کانادا ثبت‌نام کرده بودند و احزاب این کشور بر سر 237 کرسی مجلس عوام رقابت کرده‌اند و با مشخص شدن آرای ۳۰۴ حوزه انتخابیه در انتخابات سراسری کانادا، حزب لیبرال ترودو توانسته ۱۴۶ کرسی را کسب کند و مجبور به تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب است.

 

انتهای پیام/م

نظر شما