شناسهٔ خبر: 36053880 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

افت و خیزهای گیشه‌ سینماهای دنیا در هفته‌ای که گذشت

یکه‌تازی دیزنی با یک فانتزی دلهره‌آور

قسمت دوم فیلم تریلر فانتزی «مالفیسنت» با فروش 36 میلیون دلار در سه روز پایانی هفته پرسودترین فیلم این هفته امریکای شمالی شناخته شد و ردپای آن به‌طور محسوس به تمامی جهان هم گسترش یافت تا پس از دو هفته حکمرانی «ژوکر» محصول پرطرفدار کمپانی برادران وارنر و داستان تکاپوی دشمن ابدی بت‌من آثار دیگری در آغاز ماه دوم پاییز بر گیشه‌ها حکم برانند.

صاحب‌خبر -

قسمت دوم «سرزمین زامبی‌ها» با عنوان جانبی «شلیک نهایی» هم که محصول سونی پیکچرز است با گیشه‌ای 7/26 میلیون دلاری در 3 هزار و 468 سالن در امریکا و کانادا بر پله سوم رده‌بندی پرفروش‌های این منطقه تکیه زد.
روزهای خوش دیزنی
اما نگاه متفاوت تاد فیلیپس به قصه ژوکر حتی در هفته سوم اکرانش هم با کسب درآمدی
2/29 میلیون دلاری در رده دوم این جدول نشست و در امریکای یک شمایل 250 میلیون دلاری و در سطح جهان 738 میلیون دلاری شد تا بودجه تولید 55 میلیون دلاری‌اش کاملاً جبران شود و حتی به سود هم برسد.
این در حالی است که والت دیزنی به‌عنوان سازنده نسخه «مالفیسنت: سردسته اهریمنان» از اعلام بودجه ساخت آن‌که به نظر نمی‌رسد کمتر از 170 میلیون دلار باشد خودداری کرده است، اما شروع اکران پرشور این فیلم در سایر قاره‌ها و کشورهای دنیا و 117 میلیون دلاری که از این کشورها به حساب‌ والت دیزنی سرازیر شد، نشان داد بنیه اقتصادی قسمت دوم «مالفیسنت» کاملاً امیدوارکننده بوده است. در عین حال آغاز اکران 36 میلیون دلاری این فیلم در امریکای شمالی از درآمد هفته نخست قسمت اول آن که در سال 2014 به نمایش درآمد و به 4/69 میلیون دلار رسید، به وضوح کمتر بود. بررسی‌ها نشان داد تماشاگران هفته نخست این فیلم 56 درصد زن بوده‌اند و
54 درصد از کل بینندگان حداقل 25 سال سن داشته‌اند. بد نیست بدانید که قسمت دوم «مالفیسنت» آغاز اکران‌هایی 4/22 میلیون دلاری در چین، 7/10 میلیون دلاری در روسیه، 8/7 میلیون دلاری در مکزیک، 8/7 میلیون دلاری در اندونزی، 7/4 میلیون دلاری در ایتالیا، 6/4 میلیون دلاری در کره جنوبی، 5/4 میلیون دلاری در برزیل، 3/4 میلیون دلاری در بریتانیا و 9/3 میلیون دلاری در فرانسه داشت و در 85 درصد این کشورها بلافاصله صدرنشین جدول پرفروش‌ها شد.
به هر حال «مالفیسنت» با‌وجود تمام ارقام فریبنده فوق کمتر از چیزی فروخت که در هفته اول اکران برایش پیش‌بینی می‌شد. قسمت دوم «سرزمین زامبی‌ها» نه تنها سومین فیلم پرفروش امریکای شمالی و یکی از 8 فیلم پرفروش کل جهان در این هفته شد، بلکه به آماری رسید که سازندگان آن و کارشناسان امور اقتصادی سینما هم آن را باور نداشتند. گیشه 7/26 میلیون دلاری «زامبی‌لند 2» در شرایطی شکل گرفته که شروع اکران فیلم نخست چیزی فراتر از 7/24 میلیون دلار نبود. این فیلم البته در 17 کشور دیگر دنیا از مجموع فروش برابر با 3/5 میلیون دلار فراتر نرفت و شاید بختش با آغاز نمایش آن در فرانسه و آلمان طی 15 روز پیش رو قدری بیشتر باز شود.
روزهای خوش مستقل‌سازان
در سایر تحولات هفته، اولین نسخه بلند سینمایی از روی سریال تلویزیونی پرطرفدار «دانتون آبی» با رسیدن به مجموع فروش
89 میلیون دلار طی پنج هفته نمایش در امریکا و کانادا به پرسود‌ترین محصول در تاریخ کمپانی فاکس تبدیل شد و از «کوهستان بروک‌بک» که در سال 2005 به 83 میلیون دلار دست یافت، عبور کرد. «پارازیت» برنده نخل طلای جشنواره امسال کن هم با به دست آوردن 33 سالن در سطح امریکا (در قیاس با 3 سینما در هفته اول) 8/1 میلیون دلاری شد، اما امریکایی‌‌ها یک بار دیگر با این استقبال ضعیف نشان دادند که از فیلم‌های موج نویی شرق آسیا و بخصوص محصولات کره جنوبی چندان استقبال نمی‌کنند. «چراغ دریایی» محصول روشنفکرانه و متفاوت کمپانی مستقل ساز «A24» نیز که ویلم دافو و رابرت پتینسون در آن بازی‌های تأثیرگذاری ارائه داده‌اند با آغاز اکران در 8 سالن در شهرهای نیویورک، لس‌آنجلس، سن فرانسیسکو و بوستون 419 میلیون دلاری شد و به هفته بعدی امید بست که اکرانش به 500 سالن گسترش خواهد یافت. هفته‌ای که البته با آغاز اکران فیلم‌های جدیدی مانند «سیاه و آبی» و «شمارش معکوس» داستان‌ها و دستاوردهای مالی تازه‌ای در آن به ثبت خواهد رسید ولی شواهد گواهی می‌دهند که «مالفیسنت» رتبه نخست اکران را بزودی از دست خواهد داد.

نظر شما