افزایش قاچاق سوخت در آذربایجان غربی طی سال جاری ضمن تاراج سرمایه ملی، اقتصاد این منطقه را نیز تهدید میکند.
به گزارش مهر، معضل قاچاق سوخت به خصوص به صورت سازمان یافته هر چند معضل امروز و دیروز آذربایجان غربی و حتی استانهای مرزی نیست بلکه سالهای متمادی این معضل اقتصاد کشور و منطقه را تحت تاثیر قرار میداد اما در سالهای نه چندان دور بخشی از این معضل با طرح انسداد مرزی و تشدید برخورد قانونی تا حدودی کنترل شد اما طی دو سال اخیر موج قاچاق سوخت به خصوص در آذربایجان غربی افزایش یافته است.
هر چند مسئولان این امر معتقد هستند اختلاف معنی دار قیمت سوخت در کشورنسبت به کشورهای همسایه انگیزه قاچاق سوخت را افزایش داده اما نباید منکر نبود قوانین دقیق بازدارنده، پرکردن خلاهای قانونی را نیز نادیده گرفت.هر چند از میزان قاچاق سوخت آمار دقیقی در دست نیست اما این خلاءها و غفلت مسئولان در حالی انجام میشود که سالانه میلیونها تن مواد سوختی در چشم برهم زدنی از مرزهای کشور خارج شده و سرمایه ملی به تاراج میرود.
به گفته برخی مسئولان امسال میزان قاچاق سوخت و کشفیات آن افزایش یافته و این افزایش ناشی از قاچاق سوخت در این استان مرزی فقط نیست بلکه مرزی بودن آذربایجان غربی موجب شده همه محمولههای سوخت قاچاق از این استان بگذرد.طی سالهای گذشته شاید انسداد مرزی، تشدید نظارت و کنترل به خصوص در شهرهای مرزی استان، سهمیه بندی نفت و فرآوردههای آن هر چند موجب شده قاچاق سوخت در استان کاهش یابد اما تاکنون کنترل این معضل محقق نشده و با توجه به مرزی بودن استان و اختلاف قیمت آن در دو سوی مرز به نظر نمیرسد این موضوع برای همیشه ریشه کن شود.
بیکاری، سودهای هنگفت و وسوسه انگیز علاوه بر تفاوت قیمت یکی از انگیزههای اصلی به خصوص در مناطق مرزی برای قاچاق سوخت است، اگر مسئولان بفکر چاره اندیشی برای مقابله با این معضل هستند نباید اشتغال، اقتصاد و معیشت مرزنشینان را فراموش کنند چراکه این مشکلات ارتباط مستقیمی با پدیده افزایش قاچاق سوخت دارد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه در خصوص علت افزایش قاچاق سوخت در استان طی سالجاری گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش قاچاق سوخت در استان و حتی کشور تفاوت فاحش قیمت سوخت در کشور و کشورهای مرزی همسایه است.
آذربایجان غربی به دلیل مرزی بودن در مسیر قاچاق سوخت و کالا قرار دارد و بیشتر سوختهای کشف شده طی سالجاری در استان مربوط به خود استان نبوده استاحمد مجرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هم مرزی ایران با سه کشور خارجی عنوان کرد: آذربایجان غربی به دلیل مرزی بودن در مسیر قاچاق سوخت و کالا قرار دارد و بیشتر سوختهای کشف شده طی سالجاری در استان مربوط به خود استان نبوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر حجم قاچاق سوخت کشف شده از استانهای مرکزی به خصوص تهران است گفت: در این استانها سوخت قاچاق شده به صورت تینر(حلال) بارگیری و از استانهای مرزی اقدام به قاچاق میشود که در سالجاری با تشدید برخورد قانونی شاهد افزایش کشف قاچاق سوخت در آذربایجان غربی هستیم.
مجرد در ادامه با بیان اینکه منکر قاچاق در سطح استان هم نیستیم اضافه کرد: متاسفانه تفاوت بالای قیمت سوخت در کشور با کشورهای همسایه به خصوص ترکیه در سالهای اخیر موجب افزایش معضل قاچاق سوخت شده که برای پیشگیری از این امر گشتهای نظارت راافزایش دادهایم.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه با بیان اینکه هم اکنون هر هفته یک گشت مشترک در گمرکات مستقر بوده مشغول نظارت و بازرسی بر حمل مواد سوختی است عنوان کرد: هم اکنون قیمت سوخت در کشورهای همسایه ۱۵ هزار تومان و در کشور سه هزار تومان است و این تفاوت قیمت موجب انگیزه برای قاچاق سوخت شده است. مجرد از کشف ۶۰۰ هزار لیتر قاچاق سوخت طی نیمه نخست امسال خبر داد و اظهارداشت: در راستای جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت باید تدابیر زیادی اندیشیده شود کارتی شدن سوخت نیز نتوانسته جلوی قاچاق سوخت را در کشور بگیرد.
متاسفانه به دلیل سودجویی عده ای از رانندگان خودروها در استان با ایجاد و جاسازی باکهای اضافی به صورت مخفیسازی در خودروهای خود اقدام به قاچاق سوخت به خارج از کشور میکنندمجرد با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه در برخورد سوداگران قاچاق سوخت همه همت و تلاش خود را به کار بسته اند گفت: طرحهای مبارزه با قاچاق سخت از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه با تشکیل چندین تیم مشترک بازرسی اعم از تیم کشف جاسازی و کنترل باک غیراستاندارو بازرسی از مصرف کنندگان عمده و جز در حال اجراست.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه با بیان اینکه امسال کشفیات قاچاق سوخت افزایش یافته است افزود: با همکاری انتظامی و تعزیرات حکومتی به شدت با قاچاقچیان سوخت در استان برخورد میشود.
مجرد با بیان اینکه عموما قاچاق سوخت صورت گرفته از استان به خارج از کشور از طریق تعبیه باکهای اضافی سوخت توسط رانندگان بخصوص رانندگان خودروهای سنگین صورت میگیرد گفت: متاسفانه به دلیل سودجویی عدهای از رانندگان خودروها در استان با ایجاد و جاسازی باکهای اضافی به صورت مخفی سازی در خودروهای خود اقدام به قاچاق سوخت به خارج از کشور میکنند.
وی: با توجه به توزیع سوخت به صورت سهمیه بندی شده بین برخی واحدهای تولیدی، صنعتی و بخشهای مختلف در استان بسیاری از صاحبان این واحدها این سهیمه خود را به دلیل تفاوت قیمت سوخت اقدام به فروش در سایر استانها میکنند و یا بخش جزیی از آن به خارج از کشور قاچاق میشود.
مدیرکل تعزیزات حکومتی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش قاچاق سوخت در استان طی سالجاری گفت: در سالهای اخیر معضل قاچاق سوخت در استان کنترل شده بود اما با تفاوت معنی دار قیمت سوخت طی سال گذشته و امسال در کشور و کشورهای همسایه انگیزه رانندگان و برخی افراد سودجو برای قاچاق سوخت افزایش یافته است.
محمد اقوامی با بیان اینکه نیمه نخست امسال ۵۸۹ فقره پرونده در زمینه قاچاق سوخت در استان به ارزش ریالی بالای ۳۴ میلیارد ریال تشکیل شده است عنوان کرد: این میزان در مقایسه با پارسال افزایش بیش از دو برابر دارد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: صاحبان این پروندهها پس از ارجاع به مراکز قضایی و ضبط سوختهای قاچاق کشف شده به نام دولت به پرداخت بیش از ۱۶۹ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.
اقوامی با اشاره به تشدید نظارت و برخورد قانونی با قاچاقچیان سوخت در استان عنوان کرد: آذربایجانغربی از جمله استانهای درگیر با معضل قاچاق است و سالانه صدها میلیارد ریال کالای قاچاق به خصوص در بخش سوخت در این استان کشف و ضبط میشود.
ناظر گمرکات آذربایجانغربی در آخرین نشست کارگروه اقتصادی استان ضمن تایید موضوع قاچاق عنوان کرد: در این منطقه اغلب مشکلات اقتصادی وجود دارد و اهالی نیز برای امرار معاش اقدام به قاچاق میکنند و از طرفی با وجود آنکه یک دیوار بلند در گمرک وجود دارد، اما قاچاقچیان با استفاده از گالن، از بالای دیوار، سوختهای قاچاق را به آن سوی دیوار منتقل میکنند.
احمد برکابیان با بیان اینکه برای مقابله با این موضوع از مرزبانی درخواست سرباز شده است، تصریح کرد: مرزبانی برای استقرار سرباز درخواست پرداخت هزینه میکند و چون هیج دستگاهی حاضر به قبول پرداخت هزینههای استقرار یک سرباز نیست و نیروهای گمرک نیز پاسخگوی این حجم از قاچاق نیست، در عمل جلوی قاچاق گرفته نمیشود در حالی که در یک تجربه موفق با استقرار یک سرباز در گمرک بازرگان ۹۰ درصد جلوی سوخت قاچاق گرفته شده بود.
این در حالی است که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی معتقد است: برای مقابله با موضوع قاچاق در گمرکات باید زمان ترخیص کالا در گمرک کاهش یابد چرا که در مدت زمان ترخیص کالا، رانندگان فرصت زیادی برای قاچاق سوخت دارند.
ارسلان شکری در جواب پیشنهاد ناظر گمرکات استان مبنی بر جریمه کامیونهایی که اقدام به قاچاق میکنند، خاطرنشان کرد: بارها این افراد به جرم قاچاق سوخت جریمه شدهاند اما از آنجایی که سود قاچاق به حدی صرفه دارد که مبلغ جریمه در برابر آن هیچ حساب میشود آنها جریمه را پرداخت کرده اما باز هم اقدام به قاچاق میکنند و تنها راه مبارزه با قاچاق سوخت در این گمرک مدیریت زمان و همکاری مشترک، گمرک، مرزبانی و راهداری است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی با بیان اینکه بارها مشاهده شده است که رانندگان ترانزیتی در این پایانه با گالن اقدام به قاچاق سوخت میکنند، افزود: با وجود این قاچاقها، اما تاکنون برای مبارزه با آن اقدامی صورت نگرفته است.
شکری با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان در ۱۵ دقیقه با بررسی مدارک مربوط به بارنامه رانندگان وظیفه خود را انجام میدهد، افزود: اما طولانی بودن روند ترخیص کالا در گمرک باعث میشود تا رانندگان از فرصت به دست آمده استفاده کرده و اقدام به قاچاق سوخت از گمرک بکنند.
قاچاق سوخت در آذربایجان غربی افزایش یافت
تاراج سرمایه ملی در غفلت مسئولان
صاحبخبر -
نظر شما