شناسهٔ خبر: 35967839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگنده های آمریکایی نیروهای تحت حمایت ترکیه را در شمال سوریه پراکنده کردند

تهران – ایرنا – یک مقام آمریکایی سه شنبه شب گفت که جنگنده های این کشور شماری از نیروهای تحت حمایت ترکیه را در شمال سوریه پس از اینکه به محل حضور نظامیان آمریکایی نزدیک شده بودند، با یک مانور هوایی پراکنده کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، این مقام نظامی آمریکایی که خواست نامش ذکر نشود گفت: جنگنده ها با انجام مانور نیروهای مورد حمایت ترکیه را که به نزدیکی محل حضور نظامیان آمریکایی رسیده بودند،  پراکنده کردند.

این گزارش می افزاید، نیروهای تحت حمایت ترکیه به نظامیان آمریکایی در عین عیسی واقع در شمال شهر رقه و جنوب تل ابیض نزدیک شده بودند.

پیش تر یک مقام در وزارت خارجه آمریکا گفته بود: همه نیروهای نظامی آمریکا از شهر منبج خارج شدند؛ اما حریم هوایی شمال شرق سوریه همچنان در کنترل ما قرار دارد.

یگان های ارتش سوریه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲، دیروز (دوشنبه) وارد منبج در حومه شمال استان حلب، شهرک عین عیسی، شهر الطبقه و فرودگاه نظامی آن واقع در استان رقه و شهر تل تمر در حومه شمال حسکه شدند.  

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» با اعلام اردوغان در روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه پس از آن آغاز شد که رئیس جمهوری آمریکا پیش از آن، خروج نظامیان کشورش از شمال شرق سوریه را اعلام کرده بود.

این عملیات، با مخالفت‌های منطقه ای و بین المللی زیادی روبه رو شده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه در واکنش به حمله نظامی ترکیه به سوریه، صادرات تسلیحات خود به این کشور را به حال تعلیق درآورده اند.

اتحادیه اروپا در مخالفت با حمله ترکیه به شمال سوریه، آنکارا را تهدید به تحریم کرد؛ تحریمی که تهدید نخست وزیر ترکیه را به همراه داشت.

اردوغان هفته گذشته به کشورهای اروپایی هشدار داد که که ترکیه دروازه های خود را به روی سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری برای ورود به خاک اتحادیه اروپا خواهد گشود.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در دو عملیات سپر فرات (سوم شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا چهار فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرد.

نظر شما