شناسهٔ خبر: 35966875 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جانشین فرمانده ناجا بیان کرد

کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی حوادث جاده ای در ایام اربعین / استقرار ۳۰ هزار نیروی ناجا در مرزهای چهارگانه کشور

سردار سلیمانی از کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی حوادث جاده ای در ایام اربعین خبر داد و گفت: هدفمند عمل کردن و استفاده از تجهیزات و امکانات پلیس ناجا عامل کاهش این حوادث است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سردار یعقوب سلیمانی» امروز (سه شنبه 23 مهر) در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ناجا تا امروز دو مبنی را در بحث زیارت عتبات عالیات در ایام محرم و صفر دنبال کرده است.

 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: از ابتدای ماه محرم تا امروز بیش از سه میلیون و 370 هزار نفر و از ابتدای ماه صفر تاکنون نیز حدود یک میلیون و 970 هزار نفر از مرزهای چهارگانه ایران به عراق عزیمت کرده اند که از این تعداد تا امروز یک میلیون و 400 هزار نفر به خاک کشور بازگشته اند و حدود 2 میلیون زائر همچنان در عراق حضور دارند.

 

وی اضافه کرد: در طول ایام گذشته هر سال چند روز نیز نقاط اوج تردد زائران است که امسال در روزهای پنج شنبه و جمعه به دلیل اینکه خیلی ها بر این عقیده هستند که شب جمعه در حرم باشند این نقطه اوج نیز مقداری جلو افتاد؛ سال گذشته نقطه اوج تردد 15 صفر بود اما امسال به دلیل عقیده زائران برای حضور در شب جمعه در حرم ابا عبدالله الحسین (ع) به 11 صفر رسید.

 

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه طی یک روز بیش از 430 هزار زائر اربعین حسینی فقط از یک مرز عبور کرده اند اذعان داشت: در یکی از مرزها عبور بیش از 250 هزار نفر ثبت شده و همه این ها باید از جاهات مختلف کنترل شوند؛ باید مطمئن باشیم که همه افراد مدارک و اسناد مثبته به همراه دارند، ممنوع الخروج نیستند، لوازم ممنوعه همراه خود حمل نمی کنند و موارد متعددی که در پلیس مبنای بررسی است.

 

وی تصریح کرد: برای خروج افراد از مرزهای کشور، پلیس باید مطمئن شود که مراجعه کنندگان مشمول خدمت سربازی هستند و هویتشان تائید و تعیین شده یا خیر که همه این ها را ما با پیش بینی هایی که کرده بودیم و تجهیزاتی که در منطقه مستقر کردیم و همه سامانه های مرکزی پلیس که مفتخر هستیم به بزرگترین سامانه اطلاعات جمعیتی کشور را در اختیار دارد در نقطه صفر مرزی بدون آنکه افراد دچار مشکلی شوند مستقر کردیم.

 

وی با بیان اینکه هر شخصی که مشکلی داشت در همین جا با تطبیق سامانه مشکلاتش را در مرز حل می کردیم تا به زیارت برود عنوان کرد: حتی پلیس مواد مخدر ناجا برای جلوگیری از ورود و خروج هر گونه مواد مخدر و یا پلیس آگاهی برای شناسایی مجرمین، سارقین و امثال آن به انجام وظایفه می پردازد.

 

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در عین حال میانگین زمان کنترل ما در مرز بین سه تا پنج ثانیه برای خروج هر فرد بوده است ابراز کرد: در مهران، در اوج ترافیک راهپیمایی، هیچ توقفی وجود نداشت و افراد از هر گیتی که وارد می شدند به اندازه یک مکس بدون آنکه زحمتی را متحل شوند و انباشتی از جمعیت وجود داشته باشد و یا اخلالی در نظم ایجاد شود از مرز عبور می کردند.

 

وی از استقرار بیش از 30 هزار نیرو در مرزهای چهارگانه کشور خبر داد و گفت: همه این اقدامات ناجا به این دلیل بود که از ماه ها قبل همه مقدمات کار را مهیا کرده بودیم و بدون اذیت شدن مردم و یا به وجود آمدن مشکلات امنیتی این اتفاق بزرگ رقم خورد.

 

سردار سلیمانی ادامه داد: البته بیش از 30 هزار نفر از نیروهای ناجا را در منطقه مستقر کردیم و در تمام نقاط گلوگاهی و استقراری مردم تیم های آشکار و پنهان حضور داشتند و بیش از یک هزار و 800 تیم گشتی انتظامی برای امنیت مردم در این چند استان از سراسر کشور مستقر شد؛ همچنین بیش از یک هزار و 500 گشت راهور فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد: اتفاق بسیار خوبی که امسال رخ داد این بود که تردد طی چند روز گذشته 2 برابر شد اما خوشبختانه ما هیچ راه بندانی نداشتیم و حوادث جاده ای نیز بین 30 تا 50 درصد کاهش پیدا کرد و دلیل عمده آن نیز این بود که ما تمام حوادث سه سال گذشته را در سامانه تحلیل، همه نقاط حادثه خیز و نقاط گلوگاهی را شناسایی و نیروهایمان را در این مناطق مستقر کردیم؛ البته در این خصوص وزارت راه و راهداری نیز کمک کردند.

 

جانشین فرمانده ناجا هدفمند عمل کردن و استفاده از تجهیزات و امکانات پلیس ناجا را عامل کاهش حوادث دانست و یادآور شد: به دلیل آنکه امسال هدفمند عمل و از همه تجهیزات و امکانات کنترلی، پهپادی، الکترونیکی و کنترل از سامانه های هوشمند استفاده کردیم این حوادث کاهش یافتند.

 

وی تاکید کرد: با استفاده از سامانه های هوشمندی که در اختیار داریم اکنون در مراکز مانیتورینگ تمام خودروها را نه تنها در داخل کشور بلکه در طرف عراق نیز رصد می کنیم و از زمان حرکت و ورودشان به مرز نیز اطلاع داریم. همچنین مشاهده می کنیم که چه تعداد اتوبوس به کدام سمت می روند.

 

سردار سلیمانی با بیان اینکه اکنون با توجه به موج بازگشت زائران از سفر عتبات عالیات احتمالا موج ترافیکی ایجاد خواهد شد که از قبل نیروهای پلیس در گلوگاه ها حضور دارند و وضعیت را کنترل می کنند اظهار داشت: مجموع همه این ظرفیت ها باعث شد که امسال شاهد رضایت مندی فوق العاده در همه محور ها وجود دارد و مردم از پلیس راضی هستند.

 

وی نیروهای پلیس ناجا را افرادی متدین و انقلابی خواند و بیان کرد: به همه نیروهای تحت امر ناجا آموزش داده ایم که رعایت احترام و تکریم مردم را داشته و واقعا خدمتگذار مردم باشند و با آنها مساعدت کنند و چنانچه زائری با مشکلی روبرو می شود در همان نقطه نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

 

وی از بازگشت 160 هزار زائر اربعین از مرزهای کشور خبر داد و گفت: امروز در کل محورهای کشور حدود 160 هزار نفر به خاک کشور بازگشتند و حدود 75 هزار نفر از مرزهای چهارگانه وارد خاک عراق شدند که اکنون این آمار تقریبا به نصف رسیده و اکنون موج بازگشت زائران از زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) آغاز شده است.

 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد روز پنج شنبه و جمعه این هفته شاهد موج جمعیت برای اعزام به سفر عتبات عالیات در مرزها باشیم؛ اما عمدتا به جز این 2 روز، باقی روزها موج بازگشت زائران آغاز خواهد شد.

 

وی به بازگشت زائران از سفر عتبات عالیات به کشور اشاره کرد و ادامه داد: سختی کار این است که این 2 میلیون زائر باقی مانده در خاک عراق و این حجم از جمعیتی که طی این 2 روز به آنها ملحق می شوند طی 48 ساعت همه می خواهند به کشور بازگردند.

 

وی تصریح کرد: تمامی پلیس های ناجا برای برقراری امنیت در مرزها مستقر هستند و کلیه فرماندهان و مسئولان پلیس ناجا اعم از فرماندهان مرزبانی، یگان های ویژه، یگان های انتظامی و امداد، هیئت رئیسه پلیس راهور که در این ایام باقی مانده که عمدتا در دوران پیک تردد است شخصا در مرزها حضور داشته و در جاهای دیگر جانشین های آنان مستقر می شود.

 

سردار سلیمانی با بیان اینکه کل ظرفیت ستاد نیروی انتظامی در مناطق مرزی چهارگانه کشور تقسیم شدند و از نزدیک در حال رصد و کنترل امنیت هستند اضافه کرد: پلیس نیروی انتظامی در برقرای نظم، امنیت و سهولت در تردد زائران اربعین حسینی سنگ تمام گذاشته است.

 

وی از سایر سازمان ها و دستگاه های کشور خواست تا با استفاده از فرصت به وجود آمده، دیگر ظرفیت های خود را وارد مناطق مرزی کنند و افزود: نوعا سازمان ها و دستگاه های دیگر از امکانات منطقه ای خود استفاده می کنند و این امکانات منطقه ای نیز برای شرایط عادی پیش بینی شده است.

 

نظر شما