شناسهٔ خبر: 35891792 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

افزایش قیمت دارو زیر نرخ تورم

مشکلات تامین ارز برای واردات مواد اولیه و داروهای مورد نیاز بیماران و زمزمه تغییر قیمت ارز دارو از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، این نگرانی را ایجاد کرده بود که دارو گران خواهد شد اما رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: فعلا افزایش قیمت دارو زیاد نخواهد بود و زیر نرخ تورم است.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز- محمدرضا شانه ساز ضمن تاکید بر اینکه متوسط افزایش قیمت دارو در سال جاری از متوسط نرخ تورم پایین‌تر است، گفت: در سال جاری افزایش قابل توجهی در قیمت دارو نخواهیم داشت.

وی با اشاره به آغاز تغییرات اصلاح قیمت دارو طی دو سال اخیر، گفت: در دوسال گذشته به دنبال تغییرات نرخ ارز به ویژه در اقلام وارداتی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دارو، نرخ ارز مرجع گرفته و بقیه با ارز نیمایی یا آزاد وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عمده تغییرات قیمتی در حوزه دارو در یک سال گذشته انجام شده است،‌ تصریح کرد: اینکه خوشبختانه امروز دیگر کمبود نگران‌کننده‌ای در حوزه دارو وجود ندارد به این دلیل است که تغییر قیمت را پشت سر گذاشته‌ایم و در سال جاری تغییرات قیمتی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متوسط افزایش قیمت دارو از متوسط نرخ تورم پایین‌تر است، ادامه داد: از آنجایی که داروهای خارجی ارزبری دارند، تغییر قیمت بر آنها لحاظ شده تا دچار مشکل در تامین دارو نشویم.

پیش از این سازمان غذا و دارو موافقت خود را با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و جایگزین شدن ارز نیمایی به شرط اینکه مابه التفاوت آن از طریق بیمه ها برای حمایت قیمت داروی بیماران اختصاص یابد اعلام کرده بود تا از فساد و رانتخواری در حوزه دارو کاسته شود.

در ماه های اخیر اخبار مختلفی درباره رانتخواری و فساد در حوزه دارو از جمله گرفتن ارز دولتی و وارد کردن کالایی دیگر منتشر شده است که کارشناسان ریشه آن در تفاوت نرخ ارز دولتی با ارز بازار آزاد می دانند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما