شناسهٔ خبر: 35916611 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

استفاده از ایمپلنت‌های تقلبی در بدن ده ها هزار ایرانی

رئیس هیات مدیره انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی با اشاره به بکارگیری ده ها هزار ایمپلنت تقلبی با همکاری و زد و بند یک پزشک متخلف با پزشکان دیگر گفت: این یک فاجعه بزرگ انسانی است که به علت ضعف نظارت امکان تکرار آن وجود دارد.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز– احمد مسلمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت نیوز افزود: چندی پیش خبری منتشر شد که یک پزشک و همسرش وسایل ایمپلنت را با همکاری پزشکان فروخته و در بدن بیماران مورد استفاده قرار داده است که واقعا خبری دردناک بود، البته این دو پزشک متخلف به اعدام و زندان محکوم شدند اما سرنوشت بسیاری از بیماران که از این وسایل برای آنان استفاده شده نامعلوم است.

وی گفت: این اتفاق یک فاجعه بزرگ بود و به علت ضعف نظارت ممکن است این واقعه به شکل دیگر و با شدت کمتر یا بیشتر دوباره تکرار شود، چاره آن هم استقرار مسئولان فنی تجهیزات پزشکی و مهندسان پزشکی در بیمارستان ها و داروخانه های بیمارستانی به عنوان مسئول فنی است.

مسلمی افزود: از چند جنبه می توان این موضوع را آسیب شناسی کرد، یک مورد این است که نبود الزام استفاده و بکارگیری مسئول فنی تجهیزات پزشکی برای استفاده و بکارگیری تجهیزات پزشکی در بیمارستانها و داروخانه های بیمارستانی باعث چنین وقایع تلخی می شود.

این کارشناس تجهیزات پزشکی ادامه داد: فرآیند تهیه و استفاده از ایمپلنت ها در بیمارستان مثل دارو نیازمند نظارت مسئول فنی متخصص است، درست مثل دارو که یک متخصص دارو در بیمارستان هست و مسائل مختلف را از نظر تداخل دارو، عوارض دارو، کیفیت دارو، منبع خریداری دارو یا نگهداری دارو نظارت می کند و این جزو وظایف مسئول فنی است که هم دارای حقوق قانونی و هم مسئولیت است.

نبود مسئول فنی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی 

مسلمی گفت: متاسفانه با وجودی که دو وزیر سابق ابلاغ کردند که مسئول فنی تجهیزات پزشکی باید در بیمارستان حضور داشته باشد اما هنوز این الزام عملی نشده است و بیمارستان ها و مراکز درمانی تمکین نمی کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی اضافه کرد: اگر بیمارستان یا پزشک ملزم بود که برای استفاده از ایمپلت تاییدیه و نظر کارشناسی مسئول فنی تجهیزات پزشکی را داشته باشد، چنین فاجعه ای رخ نمی داد و با آموزش هایی که متخصصان تجهیزات پزشکی دیده اند قطعا روی اصالت، کیفیت کالا و ایمپلنت و نحوه استفاده از آن نظارت می کردند و گزارش مصرف بیماران را هم می گرفتند.

اجرای مصوبه مسئول فنی تجهیزات پزشکی در بیمارستانها رها شده است

وی گفت: در چند سال گذشته اجرای مصوبه مسئول فنی در بیمارستانها رها شده و اجرا نشده است. هنوز هم رهاست و هر پزشک می تواند با سلیقه خودش یا برای نفع مالی از ایمپلنت ها استفاده می کند. در حالی که پزشک در حوزه تخصصی خودش می تواند نظر بدهد و در مورد کیفیت و اصالت کالای پزشکی صلاحیت اظهار نظر ندارد.

مسلمی اضافه کرد: در این مورد خاص، یک پزشک متقلب توانست هزاران ایمپلنت را با زد و بند با پزشکان در بدن بیماران وارد کند در حالی که در هیچ کدام از این موارد نظارت های کارشناسی تجهیزات پزشکی رعایت نشده است.

رئیس هیات مدیره انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی ادامه داد: مساله دیگری که مسئولان قضایی نیز وارد آن شده اند، این است که تعدادی از پزشکان متخصص وارد زد و بندهای خطرناک شده اند و به علت مسائل و سودهای اقتصادی این کار را انجام داده اند.

وی افزود: آنان با پزشک متخلف همکاری و زد و بند داشته اند و پورسانت گرفته اند، آنچه از نگاه انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی قابل توجه است، این است که این زد و بندها همچنان هست و اگر به آن توجه نشود در آینده مسائل مشابه آن را خواهیم داشت.

نظر شما