شناسهٔ خبر: 35884036 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

طلوع دوباره نگین آبی آذربایجان

بودجه ۲۰۰ میلیاردی دولت برای دریاچه ارومیه کجا هزینه می‌شود؟

صبح روز چهارشنبه سخنگوی دولت اعلام کرد که در جلسه دولت مقرر شده است ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد.

صاحب‌خبر -

نیو صدر: می‌خواهد عاملش بارندگی یا اقدامات انجام شده باشد، حال امروز دریاچه ارومیه خوب است و به گفته مسئولان تداوم این وضعیت وابستگی مهمی به اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در ۲ سال آینده دارد.

امروز تراز دریاچه ارومیه ١٠٢ سانتی‌متر بیشتر از سال گذشته و درست برابر تراز سال ۱۳۸۹ است، چیزی که علی حاجی‌مرادی مسئول واحد برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، آن را یک بازگشت به عقب خوب توصیف می‌کند. او در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «لزوما هر بازگشت به عقبی اتفاقی منفی نیست، این عقب‌گردی مثبت است. در واقع حالا دریاچه ارومیه ۴ سال از پسرفت خود را جبران کرده است، سال ۹۳ دریاچه کمترین تراز خود را داشت، از آن زمان به بعد تراز دریاچه با یک شیب ملایمی افزایش پیدا کرده است.»

در رابطه با علل این موضوع اختلاف نظرات زیادی وجود دارد، برخی افزایش بارندگی‌ها در بهار امسال را عامل این موضوع می‌دانند و مسئولان ستاد احیا دریاچه ارومیه از اقداماتی می‌گویند که راه را برای ورود این بارندگی‌ها به دریاچه باز کرده است و حتی آمار و ارقامی در این رابطه منتشر کرده‌اند.

چندی پیش مسعود تجریشی معاون سازمان محیط زیست ، در این رابطه به خبرآنلاین گفته بود: «ادعا نمی‌کنم که بارش‌ها موثر نبودند، اما دستگاه‌های اجرایی اقداماتی انجام داده‌اند که برخلاف سال‌های گذشته که با وجود همین بارندگی‌ها تراز دریاچه کاهش پیدا کرده بود امسال بالای ۱ متر تراز دریاچه افزایش پیدا کرده است.»

اما جدا از علت افزایش قابل ملاحظه تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، امسال قرار است چند پروژه مهم برای احیای دریاچه ارومیه اجرایی شوند که اجرایی شدن آن‌ها نقش مهمی برای از بین نرفتن این حال خوب احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

حاجی‌مرادی در این رابطه توضیح می‌دهد: «فاز جدیدی که وارد آن شده‌ایم مربوط به همین پروژه‌هایی است که امسال و سال آینده باید به بهره‌برداری برسد، برای مثال یکی از طرح‌های انتقال آب تا پایان سال تکمیل شده و از طریق آن سالانه ٦٢٣ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، از تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه هم سالانه ١٨٠ میلیون متر مکعب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، این‌ها کمک می‌کنند که تا سال ۱۴۰۶ تراز دریاچه به تراز اکولوژیک برسد.»

گفتنی است برای اینکه تراز دریاچه ارومیه به میزان اکولوژیک برسد باید بیش از ۱۴میلیارد متر مکعب آب به آن وارد شود.

۲۰۰میلیارد تومان بودجه برای احیا دریاچه ارومیه؛ این پول‌ها کجا خرج می‌شوند؟

برای اجرای همین پروژه‌ها صبح امروز سخنگوی دولت اعلام کرد که در جلسه دولت مقرر شده است ۲۰۰ میلیارد تومان بوده برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد. این بودجه قرار است صرف پروژه‌های عملیاتی احیای دریاچه ارومیه شود، پروژه‌هایی مثل انتقال آب، ایجاد تصفیه خانه در تبریز و ارومیه و ... تجریشی در رابطه با اهمیت این پروژه‌ها گفته بود: «بدون این اقدامات واقعا نمی‌شود به سمت احیای دریاچه ارومیه برویم. ما به طور کلی به ۳میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم با همه این اقدامات بدون سرمایه‌گذاری به این میزان آب برسیم کافی است سهم ۶۰۰میلیون متر مکعبی انتقال آب از زاب برداشته شود، این یعنی ۲۰درصد آب مورد نیاز از بین رفته است این خیلی زیاد است.»

گزارش‌های ارسال شده به خبرآنلاین نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این اعتبار سهم تصفیه خانه تبریز و ارومیه می‌شود و باقی آن صرف دیگر پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه می‌شود.

همچنین بودجه بخشی دیگر از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه از صندوق ملی تامین می‌شود؛ برای مثال برای طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، قرار است همین امسال ١٧٠ میلیارد تومان از این منبع تامین اعتبار انجام بشود.

تغییر کشاورزی فراموش نشده است

از سویی اجرایی شدن این پروژه‌های باعث شده تا بسیاری تصور کنند، دیگر سیاست‌های مربوط به بخش کشاورزی فراموش شده است و ستاد احیای دریاچه ارومیه به دنبال این است که این دریاچه را با روش‌های «سازه‌ای» احیا کند. مسئول واحد برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، با این موضوع چندان موافق نیست. او می‌گوید: «از ۴ سال پیش با ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه  ۲۳ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرایی شده است، آماری که نسبت به سال‌های قبل حدود ۱۰ برابر شده است.»

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهند که از این از ۲۰۰میلیارد تومان بودجه‌ای که برای احیا دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است، برای اجرای ۱۰ پروژه مختلف در حوزه زراعت ۱۴.۵ میلیارد تومان در اختیار وزارت جهاد و کشاورزی قرار بگیرد، همچنین ۵میلیارد تومان برای حل اصلاح باغات درجه ٣ اختصاص داده می‌شود و ۲میلیارد تومان هم هزینه تولید گیاهان دارویی می‌شود.

اجرایی شدن این پروژه‌ها مسئولان این حوزه را امیدوار کرده است که تا چند سال دیگر تراز دریاچه ارومیه به میزان اکولوژیک رسیده و ارومیه احیا شود. حاجی‌مرادی در این رابطه می‌گوید: «اگر صبر داشته باشیم و از تصمیمات خود عقب نشینی نکنیم شاهد احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود.»

۴۷۲۳۷

برچسب‌ها:

نظر شما