شناسهٔ خبر: 35859653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر نفت:

آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد

وزیر نفت با بیان این که آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد،گفت: آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت، روز چهارشنبه با اشاره به نشست وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک گازی در روسیه گفت: در این نشست وزاری انرژی ریاست دبیرکلِ روسی اوپک گازی را برای ۲ سال آینده تمدید کرده و گزارش‌هایی در رابطه با وضعیت بازار و قیمت‌ها ارائه کردند.

وزیر نفت با بیان این که آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد،گفت:  ورود آمریکا به این بازار در حال تبدیل شدن به پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ و تاثیرگذار در تغییر جغرافیای انرژی دنیا است، درواقع آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

زنگنه با بیان اینکه روس‌ها در نشست اوپک گازی از نقش مخرب آمریکا در حوزه گازی شاکی بودند، اظهار کرد: آمریکا بازار گاز و LNG روسیه را با خط لوله برای صادرات به اروپا دچار مشکل کرده است.

وی مسئله انرژی را تعیین‌کننده و مهم عنوان کرد و گفت: اکنون قیمت‌ گاز پایین است و به نظر می‌رسد؛ بازار گاز در آینده بازار پرچالشی خواهد بود.

 زنگنه با بیان اینکه در نشست GECF به جای اتخاذ تصمیمی خاص، بیشتر اطلاعات و تجربیات وزرای انرژی کشورها مبادله می‌شود، اضافه کرد: ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده نفت دنیا جایگاه مهمی در اوپک گازی دارد.

وزیر نفت یادآور شد: ایده اولیه تشکیل GECF را ایران در سال ۱۳۸۰ مطرح کرد و نخستین اجلاس بر مبنای تاسیس آن نیز در ایران برگزار شد ضمن اینکه ایران، روسیه و قطر اصلی‌ترین نقش را در اوپک گازی بازی می‌کنند چرا که بیشترین نقش را در تولید گاز دارند.

نظر شما