شناسهٔ خبر: 35857399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تغییر جغرافیای انرژی دنیا با ورود آمریکا به بازار گاز/شکایت روس‌ها از نقش مخرب آمریکا

وزیر نفت کشورمان تحلیل و ارزیابی خود را از بیست و یکمین نشست اوپک گازی و آینده فروش گاز در جهان با توجه به ورود آمریکا به بازار گاز تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره جلسه اوپک گازی، گفت: در این نشست بیشتر درخصوص محتوای "اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز " -که آذرماه در گینه استوایی برگزار شود- صحبت و تبادل‌نظر شد.  

تمدید ریاست دبیرکلِ روسی GECF برای 2 سال آینده

به گفته وی وزاری انرژی کشورهای عضو اوپک گازی در بیست و یکمین نشست آن همچنین ریاست دبیرکلِ روسی اوپک گازی را برای 2سال آینده تمدید کرده و کشورها گزارش‌هایی در رابطه با وضعیت بازار، قیمت‌ها و ... ارائه کردند.

تغییر جغرافیای انرژی دنیا با ورود آمریکا به بازار گاز

زنگنه در تحلیل گزارش کشورها درخصوص تولید، عرضه و فروش گاز، افزود: براین اساس آینده روشن و تاریک صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد و ورود آمریکا به این بازار در حال تبدیل شدن به پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ای و تاثیرگذار در تغییر جغرافیای انرژی دنیا است، درواقع آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

شکایت روس‌ها از نقش مخرب امریکا در حوزه گازی

این عضو هیات دولت با بیان اینکه روس‌ها در نشست اوپک گازی از نقش مخرب آمریکا در حوزه گازی شاکی بودند، اظهار کرد: آمریکا بازار گاز و LNG روسیه را با خط لوله برای صادرات به اروپا دچار مشکل کرده است.

وی مسئله انرژی را تعیین‌کننده و مهم عنوان کرد و گفت: اکنون قیمت‌ گاز پایین است و به نظر می‌رسد؛ بازار گاز در آینده بازار پرچالشی خواهد بود.

ایران سومین تولیدکننده گاز دنیا/ تاکید بر جایگاه مهم کشور در اوپک گازی

زنگنه با بیان اینکه در نشست GECF به جای اتخاذ تصمیمی خاص، بیشتر اطلاعات و تجربیات وزرای انرژی کشورها مبادله می‌شود، اضافه کرد: ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده نفت دنیا جایگاه مهمی در اوپک گازی دارد.

اصلی‌ترین نقش‌های اوپک گازی در دستان ایران، روسیه و قطر

وزیر نفت یادآور شد: ایده اولیه تشکیل GECF را ایران در سال 1380مطرح کرد و نخستین اجلاسه بر مبنای تاسیس آن نیز در ایران برگزار شد، همچنین ایران، روسیه و قطر اصلی‌ترین نقش را در اوپک گازی بازی می‌کنند چراکه بیشترین نقش را در تولید گاز دارند.

انتهای پیام/ 

نظر شما