شناسهٔ خبر: 35857779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

حمله ترکیه به شمال سوریه

به رغم مخالفت‌های بین المللی، ترکیه حمله نظامی به مناطق شرق فرات و شمال سوریه را آغاز کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اعلام آغاز عملیات در شمال سوریه گفت: «من از نظامیان قهرمان خودمان که در این عملیات مشارکت دارند تقدیر و برای آن‌ها و همچنین نیرو‌های حمایت کننده محلی آرزوی پیروزی می‌کنم».

اردوغان در صفحه رسمی توئیتر خود اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرده و نوشت: «نیرو‌های مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ. ک. ک/ی. پ. گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرز‌های جنوبی خود است».

وی با این ادعا که یکی از هداف این عملیات بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه است، افزود: «عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی کرده و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود که بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌هایشان را تسهیل می‌کند. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و جوامع محلی را از چنگ تروریست‌ها رها می‌کنیم».
 
در پی دستور اردوغان، منابع محلي از شهر راس العين از حمله گسترده جنگنده ها و توپخانه ارتش تركيه به شهر راس العين خبر دادند. به گزارش خبرگزاري صدا وسيما از دمشق، حمله گسترده جنگنده ها و توپخانه ارتش تركيه موجب شد تا مردم خانه هايشان را ترك كنند. پيشتر نيز خبرگزاري دولتي سوريه (سانا)خبرداد، "جنگنده ها و توپخانه ارتش تركيه اهالي محله الصناعه شهر راس العين، خيابان المحطه در مركز شهر و يك سيلوي ذخيره سازي غلات را هدف قرار دادند. بنا بر اعلام سانا ، شهر مرزي تل ابيض در شمال استان رقه هم هدف حمله ارتش تركيه قرار گرفت.

  خبرگزاري اسپوتنيك هم از ورود نخستين گروه از نيروهاي تركيه به شمال شرق سوريه خبر داد. يك مقام تركيه اي گفت نخستين گروه از نيروهاي نظامي تركيه در راستاي آمادگي براي حمله تمام عيار به شبه نظاميان كرد مستقر در مرز، وارد شمال شرق سوريه شدند. اين مقام تركيه اي كه نخواست نامش فاش شود گفت يك گروه كوچك پيش قراول از نيروهاي تركيه اوايل روز چهارشنبه از دو نقطه مرزي در نزديكي شهرهاي تل ابيض و رأس العين وارد سوريه شدند.

در پی حمله ترکیه به خاک سوریه،  وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: دمشق با هر حمله ترکیه به سوریه مقابله می‌کند. وزارت امور خارجه سوريه با انتشار بيانيه اي لشكركشي نظامي تركيه را به مرزهاي اين كشور محكوم و اعلام كرد: ما مصمم به مقابله با تجاوز تركيه از تمام راههاي قانوني هستيم.  وزارت امور خارجه سوريه در اين بيانيه اظهارات پوچ، مقاصد خصمانه نظام تركيه و لشكركشي نظامي آنها را به مرزهاي سوريه محكوم و اعلام كرد: اين اقدام نقض آشكار حقوق بين‌ الملل و همچنين نقض آشكار قطعنامه‌ هاي شوراي امنيت به شمار مي رود؛ قطعنامه هايي كه تمامي آنها بر احترام گذاشتن به تماميت ارضي و حاكميت سوريه تأكيد دارند.

همچنین شبکه «سی‌ان‌ان‌ تُرک» در خبری فوری گزارش داد که دولت ترکیه سفیر واشنگتن در آنکارا را در جریان آغاز عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه قرار داده است. بعد از انتشار این خبر، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که سفرای هر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در آنکارا را احضار کرده و آنها را در جریان جزئیات عملیات جدید در سوریه قرار داده است.

طبق اعلام مقام امنیتی ترکیه، عملیات چشمه صلح در سوریه با حملات هوایی آغاز شد و با حملات توپخانه‌ای پشتیبانی می‌شود.

دقایقی پیش از اعلام آغاز عملیات توسط رئیس‌جمهور ترکیه، جنگنده‌های «اف-16» نیروی هوایی ترکیه به پایگاه‌های معارضان کرد در شهر «رأس‌العین» حمله کردند. منابع محلی از وقوع حداقل پنج انفجار مهیب در این منطقه خبر دادند.

شبکه الاخباریه سوریه نیز به نقل از خبرنگار خود در شمال این کشور، گزارش داد که در حملات هوایی ترکیه، مقرهای معارضان کُرد در روستاهای «المشرافة» و «خربة البنات» هدف قرار داده شدند.

به گزارش الجزیره مباشر، همزمان اردوغان در تماس تلفنی با پوتین درباره عملیات احتمالی در شرق فرات گفتگو کرد. اردوغان در این تماس مدعی شد که حمله ترکیه به شمال سوریه صلح و ثبات به ارمغان خواهد آورد.
 
اما سخنگوی رئیس جمهوری روسیه درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در سوریه و آزادی تروریست‌های داعشی در مناطق عملیاتی و قدرت گرفتن دوباره آنها در سوریه هشدار داد.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: آزادی تروریست‌های داعشی از زندان‌های تحت کنترل کردها می‌تواند عواقب بسیار منفی درپی داشته باشد.

وی ادامه داد: بدون شک این مساله می‌تواند بسیار منفی باشد اما ما نمی‌دانیم در نهایت چه رخ خواهد داد.

یادآور می شود که نظامیان ارتش ترکیه صبح روز سه شنبه به سمت مرزهای مشترک با سوریه اعزام شدند و وزارت دفاع این کشور از تکمیل آمادگی نیروهای ترکیه برای آغاز حمله نظامی گسترده به شمال سوریه خبر داد. در واکنش به این تصمیم ترکیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از تماس تلفنی با همتای ترک خود دستور خروج نظامیان آمریکا را از سوریه صادر کرد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه درخصوص امکان مذاکره کردهای سوریه با دولت مرکزی این کشور گفت که این موضوع بسیار مهم است و کرملین بدقت آن را پیگیری می‌کند.

نظر شما