شناسهٔ خبر: 35857618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه + تصاویر و فیلم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از آغاز عملیات کشورش در شمال شرق سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طيب اردوغان آغاز عمليات نظامی در شمال شرق سوريه را با نام عمليات ”چشمه صلح“ اعلام کرد.

جنگنده‌های ارتش ترکیه در نخستین اقدام مواضع نیرو‌های کُرد موسوم به سوریه دموکراتیک ”قسد“ را در شهر راس العین در حومه استان «الحسکه» سوریه بمباران کردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10686420" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7099163/10686420?width=400&height=300"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10686524" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7099163/10686524?width=400&height=300"></script></div>

به گزارش العالم، ارتش ترکیه دو روستای الاسدیه و بیرنوح در شرق شهر راس العین در استان الحسکه را گلوله باران کرد. روستای خربه البنات سوریه هم هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفت.

رسانه‌های سوریه اعلام کردند شبکه‌های ارتباطی در شهر راس العین بر اثر تداوم حملات ارتش ترکیه به استان الحسکه به طور کامل قطع شده است.

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه + تصاویر و فیلم

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه + تصاویر و فیلم

توپخانه ارتش ترکیه اهدافی را در داخل شهر القامشلی سوریه هدف قرار داد. ارتش ترکیه همچنین روستا‌های صلوح، تل فندر در اطراف شهر تل ابیض و روستا‌های العزیزیه و علوک را گلوله باران کرد.

نوار آبی مناطقی که جنگنده‌های ترکیه در حمله به شمال سوریه بمباران کردند

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه + تصاویر و فیلم

عده‌ای از ساکنان مناطق شمالی سوریه در پی حملات ترکیه، در حال ترک خانه و کاشانه خود هستند.

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه + تصاویر و فیلم

مردم در حال ترک شهر راس العین

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10686695" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7099163/10686695?width=400&height=300"></script></div>

رجب طیب اردوغان با انتشار توئیتی در همین خصوص مدعی شد: تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهیم کرد و ساکنان منطقه را با عملیات چشمه صلح از تسلط تروریست‌ها رها خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اعلام کرد: ارتش ما و ارتش ملی سوریه (گروه‌های معارض سوری وابسته به ترکیه) عملیات چشمه صلح را علیه داعش، یگان‌های کرد و حزب کارگران کردستان آغاز کردند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد دولت ترکیه سفیر آمریکا در آنکارا را فراخواند کرد تا جزئیات عملیات نظامی در شمال شرق سوریه را به اطلاع او برساند. دولت ترکیه  همچنین چهار کشور دیگر عضو شورای امنیت سازمان ملل را در جریان آغاز عملیات نظامی خود را در شمال سوریه قرار داد. فاکس نیوز اعلام کرد دونالد ترامپ به ارتش آمریکا دستور داد در عملیات ترکیه در شمال سوریه مداخله نکنند.

حمله متقابل نیروهای کُرد

همزمان با آغاز عملیات هوایی جنگنده‌های ترکیه، نیروهای کُرد سوریه موسوم به «قسد» خواستار کمک آمریکا و «ائتلاف بین‌المللی» برای توقف عملیات آنکارا و ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شدند.

العالم گزارش داد در مقابل حملات آنکارا، نیرو‌های کرد، شهر نصیبین ترکیه را هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند. همچنین خبرگزاری سوریه اعلام کرد نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک، چند چاه نفت را در شمال استان الحسکه سوریه آتش زدند.

پیش از حمله ترکیه، دولت سوریه هشدار داده بود آغاز تجاوز به خاک این کشور، آنکارا را در صف تروریست‌ها قرار می‌دهد و ضربه‌ای کشنده به روند مذاکرات آستانه خواهد بود. (اینجا)

سخنگوی نیروهای کُرد سوریه همزمان با آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه گفت ارتش ترکیه شهر کوبانی (عین العرب) را بمباران کرد.

واکنش‌‌ها به حمله ترکیه

وزیر امور خارجه آلمان به شدت عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد. فرانسه نیز ضمن محکوم کردن حمله، خواستار نشست شورای امنیت شد.

انگلیس هم نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این اقدام را خواستار شد.

رئیس مجلس دومای روسیه از مجامع بین المللی، به ویژه اعضای دائم شورای امنیت خواست نشستی برای حل تنش در مرز سوریه و ترکیه برگزار کنند.

نخست‌وزیر ایتالیا هم گفت عملیات نظامی ترکیه به غیرنظامیان آسیب خواهد زد و منجر به بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی مدعی شد در کنگره تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا اردوغان هزینه سنگینی «بابت عملیات علیه کُردهای سوریه» بپردازد.

دبیرکل ناتو ابراز امیداوری کرد عملیات ترکیه در شمال سوریه «حساب شده و دقیق» باشد.

بیشتر بخوانید: واکنش‌های بین‌المللی به تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه

اردوغان در حال کسب اطلاع درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه + تصاویر و فیلم

در حمله جنگنده‌های ترکیه شماری کشته و زخمی شدند

پایگاه‌های خبری کردی اعلام کردند ۱۹ غیرنظامی در عملیات ترکیه در سوریه زخمی شدند. همچنین بنابر اعلام رسانه‌ها، تاکنون از نیرو‌های سوریه دموکراتیک ۷ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شده‌اند که به بیمارستانی در عین عیسی منتقل شدند.

نیرو‌های سوریه دموکراتیک مدعی شدند در حملات هوایی ترکیه به شمال سوریه دو غیرنظامی جان باخته اند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10687198" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7099163/10687198?width=400&height=300"></script></div>

شورای امنیت برای بررسی  تجاوز نظامی ترکیه جلسه فوق العاده برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج شنبه جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی حمله ترکیه به سوریه برگزار خواهد کرد.

حمله جنگنده‌های ارتش ترکیه به سد منصوره 

منابع محلی از حمله جنگنده‌های ارتش ترکیه به سد منصوره در حومه شهر المالکیه از توابع استان حسکه خبر دادند. سد یادشده و دریاچه مصنوعی آن، نیاز آب شرب دو میلیون شهروند سوری این منطقه را تامین می‌کند.

به گفته این منابع، درگیری‌هایی میان شبه نظامیان قسد و نیرو‌های ارتش ترکیه در سه روستای مرزی از جمله تل جهاد در در شمال شرق استان حسکه به وقوع پیوسته است. همچنین نیرو‌های قسد برخی از چاه‌های نفت در شمال استان حسکه را به آتش کشیدند.

کُرد‌های سوریه همکاری نظامی با آمریکا را متوقف کردند

رویترز در خبری اختصاصی به نقل از منابع نظامی آمریکا و کُرد‌های سوریه اعلام کرد نیرو‌های دموکراتیک سوریه هرگونه عملیات نظامی مشترک با آمریکا علیه داعش را متوقف کردند.

منبع نظامی کرُدهای سوریه اعلام کرد هنگامی که در مرز‌های شمالی از طرف یک ارتش قدرتمند تهدید می‌شود، هرگونه عملیاتی علیه داعش غیرممکن است.

دولت و رئیس‌جمهور آمریکا طی روز‌های گذشته رسماً اعلام کردند که در تجاوز نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه از متحدان کُرد خود در این منطقه حمایت نخواهند کرد.

حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به روستا‌های حومه شهر‌های الحسکه و عامودا

تلویزیون العالم در خبری از حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به روستای الکاطوف در استان الحسکه و روستای خرزه در حومه عامودا خبر داد.

العالم همچنین افزود جنگنده‌های ارتش ترکیه مناطق غرب و شرق شهر قامشلی در شمال شرق سوریه را هدف قرار دادند.

آغاز عملیات زمینی ارتش ترکیه در شهر تل ابیض

شبکه تلویزیونی العالم در خبری از آغاز عملیات زمینی ارتش ترکیه در شهر تل ابیض در حومه شمالی شهر رقه خبر داد.

العالم همچنین اعلام کرد شهر جرابلس تحت کنترل نیرو‌های موسوم به ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه است هدف موشک‌های کاتیوشای نیرو‌های سوریه دموکراتیک (کردها) قرار گرفت.

العالم در خبر دیگری از گلوله باران ارتش ترکیه در مناطق حومه شمال شهر حلب در شمال سوریه خبر داد.

فرار ده‌ها هزار نفر از شهر راس العین پس از حمله ارتش ترکیه

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، یک عضو شورای ریاستی نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک اعلام کرد ده‌ها هزار نفر بر اثر عملیات نظامی ارتش ترکیه در راس العین مجبور به ترک خانه هایشان شدند.

تلویزیون العالم به نقل از سخنگوی نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک اعلام کرد، بر اثر حملات هوایی ارتش ترکیه، سه تن از نیرو‌های کرد و پنج غیرنظامی کشته و ده‌ها غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع نیرو‌های کُرد در غرب و شرق تل ابیض

به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع محلی، مواضع نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک در مناطق شرق و غرب شهر تل ابیض هدف حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه قرار گرفت.

کشته شدن ۱۱ نفر از جمله ۸ غیرنظامی بر اثر حملات ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد دست کم ۱۱ نفر از جمله هشت غیرنظامی بر اثر حملات ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه کشته شدند.

ستاد فرماندهی عملیات نظامی ترکیه عملیات زمینی در خاک سوریه را تایید کرد

خبرگزاری اخلاص ترکیه به نقل از ستاد فرماندهی عملیات نظامی ترکیه اعلام کرد: عملیات زمینی ارتش ترکیه در خاک سوریه آغاز شد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: از تمامیت ارضی سوریه حفاظت خواهیم کرد.

اردوغان افزود: کریدور تروریستی را با عملیات چشمه صلح به کریدور صلح تبدیل خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها:

نظر شما