شناسهٔ خبر: 35822445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی درباره حمله قریب‌الوقوع ترکیه به شمال سوریه

خیز ترکیه برای نابودی کردها

اشاره: ارتش ترکیه یک‌بار دیگر آماده تجاوز به خاک سوریه و کردهای حاضر در شمال این کشور شده است. حمله‌ای که برخلاف ادعای رجب طیب اردوغان و دیگر مقام‌های ترکیه نه برای مقابله با تروریست‌ها، بلکه برای قتل و کشتار شهروندان کرد سوریه است. ارتش ترکیه پیش از این و در حمله به منطقه عفرین واقع در شمال سوریه در تاریخ 30 دی ماه سال 96 تحت عملیاتی با نام «شاخه زیتون» نزدیک به 500 غیرنظامی را کشت و بیش از 167 هزار نفر را از عفرین آواره کرد. حال اردوغان می‌گوید برای «تحقق صلح» قصد حمله نظامی به شمال سوریه و قلع‌وقمع کردها را دارد. ادعایی که بیش از یک شعار سیاسی-تبلیغاتی نیست؛ چراکه براساس آمارها هم‌اکنون بیش از 10 هزار نیروی داعش در منطقه شمال سوریه حضور دارند که دولت ترکیه تاکنون سخنی برای مقابله با آنها نزده و تنها هدفشان از حمله نظامی را کشتار کردها عنوان کرده‌اند. در این بین، آمریکا و روسیه نیز هر یک به نوبه خود پشت کردهای سوریه را خالی کرده‌اند. کاخ سفید پس از تماس تلفنی ترامپ و اردوغان اعلام کرد نظامیان آمریکایی از شمال سوریه خارج خواهند شد. اقدامی که چراغ سبزی برای ارتش ترکیه در حمله به شهروندان کرد سوریه است. از سوی دیگر روسیه که همواره مدعی ثبات در سوریه است، اعلام کرده تنها درخواستش از ترکیه عدم نقض تمامیت ارضی سوریه است و حمله نظامی به کردها را درک می‌کند. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

خبرها حاکی از تجاوز قریب‌الوقوع ارتش ترکیه به شمال سوریه و کردهای این کشور است. حمله‌ای نظامی که فارغ از ادعای رجب طیب اردوغان و دیگر مقام‌های ترکیه، مردم کرد سوریه را هدف خود می‌داند و دولت ترکیه تلاش دارد تا جنایات خود در حق مردم شمال سوریه را تکمیل کند. در این بین، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده نیروهای نظامی خود را از شمال سوریه خارج می‌کند. عقب‌نشینی که ترامپ و اردوغان در تماس تلفنی با یکدیگر تصمیم آن را گرفته‌اند. گفته می‌شود موضوع تماس تلفنی دو طرف، ایجاد منطقه حائل امنیتی در شمال سوریه است. منطقه‌ای امن که البته بیشتر به مانند یک شعار می‌ماند تا واقعیتی در منطقه. دولت اردوغان از زمان به وجود آمدن گروه تروریستی داعش، بارها کردهای سوریه را با حمایت از جریان‌های تروریستی هدف حمله قرار داده که یکی از شاخص‌ترین جنایت‌های دولت ترکیه کشتار مردم عفرین در شمال سوریه بوده است. دولت حاکم بر ترکیه شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه ازجمله «نیروهای دموکراتیک سوریه» را متحد «حزب کارگران کرد (پ‌ک‌ک)» و تروریستی می‌داند. این در حالی است که این گروه‌های کرد در جریان جنگ داخلی سوریه با داعش مقابله کردند، آن هم در شرایطی که دولت ترکیه از حامیان اصلی داعش به شمار می‌رود.

همراهی آمریکا و روسیه با تجاوز ترکیه
دولت آمریکا همواره نیروهای کرد حاضر در سوریه از متحدان خود معرفی کرده، اما حال که ترکیه قصد تجاوز به شمال سوریه را دارد، نظامیان آمریکایی در حال ترک این منطقه را دارند. از سوی دیگر روس‌ها نیز که همواره مدعی حمایت از ثبات سوریه بوده‌اند، در موضعی اعلام صرفاً به این بسنده کرده‌اند که امیدوارند ترکیه تمامیت ارضی سوریه را دچار خدشه نکند. درواقع آنچه در حال رخ دادن است، تنها گذاشتن منطقه شمال سوریه و کردهای حاضر در این منطقه است تا ارتش ترکیه در تجاوزی آشکار به کشتار و سلاخی مردم مشغول شود. تجاوزی که پیش از این عفرین روی داد و بسیاری از مردم بی‌گناه طی حملات ارتش ترکیه کشته شدند.

هشدار کردهای سوریه
کردهای مستقر در شمال سوریه نسبت به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه هشدار داده‌اند. آن‌ها تأکید کرده‌اند که لحظه‌ای درخصوص دفاع از خود و خاک سوریه درنگ نخواهند کرد. کردهای سوریه آمریکا را متهم به عهدشکنی کرده و بر این باورند که خروج نیروهای آمریکا از این منطقه نه تنها به مناقشه و جنگ داخلی در سوریه ابعاد جدیدی خواهد بخشید، بلکه به مبارزه مشترک علیه داعش نیز آسیب خواهد رساند.

نگرانی ظاهری کاخ سفید
پس از تماس تلفنی اردوغان و ترامپ کاخ سفید اعلام کرد: ترکیه به شمال سوریه حمله خواهد کرد و ما نگران سرنوشت هم‌پیمانان محلی خود هستیم. کاخ سفید همچنین اعلام کرده آمریکا هرگز از ترکیه در عملیاتش در شمال سوریه حمایت نخواهد کرد. با این همه، این موضع‌گیری آمریکا به منزله چراغ سبزی به ترکیه برای انجام عملیات نظامی‌اش است.

تهدید کردها
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن تأکید بر خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های خود در شمال سوریه، مدعی شد که نیروهای ترکیه به تأمین امنیت مرزها متعهد هستند. اردوغان گفت، بعد از تماس تلفنی‌اش با دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی عقب‌نشینی خود را آغاز کرده‌اند. وی تصریح کرد،‌ درباره تعداد نیروهای داعشی که در شمال سوریه هستند مبالغه شده و تعداد آنها کمتر از ۱۰ هزار نیروی شبه‌نظامی است. وی اظهار کرد: عملیات شمال سوریه هر لحظه ممکن است شروع شود. پیش‌تر، رجب طیب اردوغان در سخنانی گفته بود: ما عملیات زمینی و هوایی در شرق فرات سوریه را برای تحقق صلح در آنجا انجام خواهیم داد. اردوغان تأکید کرده بود: ما مقدمات را چیده‌ایم و طرح عملیات نظامی در شرق فرات را تهیه و تکمیل کرده و دستورات لازم را در این باره صادر کرده‌ایم. وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز گذشته گفت آنکارا به پاکسازی منطقه مرزی سوریه از وجود تروریست‌ها مصمم است تا امنیت کشورش تضمین شود. چاووش‌اوغلو در پیامی توییتری نوشت: «از زمان آغاز این بحران در سوریه، ما از تمامیت ارضی این کشور حمایت کردیم و از این پس هم به همین کار ادامه خواهیم داد. ما در برقراری صلح و ثبات در سوریه مشارکت خواهیم کرد».

هشدار اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری در اردن اعلام کرد، آغاز مجدد مذاکرات ژنو درباره بحران سوریه حائز اهمیت است. همچنین اتحادیه اروپا روز گذشته نسبت به هرگونه عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد در شمال سوریه هشدار داد و اعلام کرد: با توجه به اظهارات ترکیه و آمریکا در مورد تحولات و ضمن اذعان به نگرانی‌های مشروع ترکیه، اتحادیه اروپا از همان ابتدا اعلام کرده که یک وضعیت پایدار با ابزارهای نظامی حاصل نمی‌شود. اتحادیه اروپا این اظهارات را در حالی ایراد می‌کند که یک مسئول ارشد ترک اعلام کرد: ترکیه منتظر خروج نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه از منطقه عملیات قبل از شروع حمله خواهد بود و ارتش آمریکا روند خروج تجهیزات و تسلیحاتش از پایگاه «تل ارقم» در شهر راس‌العین و ایست بازرسی دیگر در تل‌ابیض را تکمیل کرده است.

سازمان ملل
سازمان ملل اعلام کرد: در پی اعلام عملیات قریب‌الوقوع ترکیه در خاک سوریه، ما برای شرایط بدتر خود را آماده می‌کنیم. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پس از آنکه آمریکا اعلام کرد راه را به روی ارتش ترکیه جهت اجرای عملیاتی نظامی در شمال شرق سوریه خواهد گشود، سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد که برای شرایط بدتر در این منطقه آماده می‌شود. پانوس مومتزیس، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای امور انسانی بحران سوریه در سازمان ملل اظهار کرد: نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد، ما برای شرایط بدتر آماده می‌شویم. مومتزیس درباره پیامدهای عملیات ترکیه گفت: سؤالات بسیاری در این زمینه وجود دارد که به آنها پاسخ داده نشده است.

موضع خنثای کرملین
کرملین اعلام کرده رئیس‌جمهوری روسیه با همتای ترکیه‌ای خود درباره آغاز عملیات نظامی در سوریه گفت‌وگو نکرده است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز گذشته درباره عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه اظهار کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود درباره برنامه‌های آنکارا برای آغاز عملیاتی نظامی در خاک سوریه گفت‌وگو نکرده است. همچنین پسکوف تأکید کرد، تمامی نیروهای بیگانه غیرقانونی باید از خاک سوریه خارج شوند. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که ترکیه در تمامی شرایط به اصل حفظ تمامیت ارضی سوریه پایبند باشد. پسکوف افزود: کرملین تعهد ترکیه در زمینه حفظ تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت سیاسی آن را درک می‌کند و تمامیت ارضی سوریه نقطه آغاز در چارچوب تلاش‌ها برای ایجاد راه‌حل برای بحران سوریه و تمام مسائل دیگر است. امیدواریم هم‌قطاران ترکیه‌ای ما در درجه اول این مسائل را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. وی ادامه داد: ما تدابیر ترکیه برای تضمین امنیتش را درک می‌کنیم، منظورمان گروه‌های تروریستی زیرزمینی در خاک سوریه هستند، اما بار دیگر تأکید می‌کنیم تعهد به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت سیاسی این کشور ضروری است.

نظر شما