شناسهٔ خبر: 35687898 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

مسجدی در تهران که ۲۴ ساعت شبانه روز باز است

مسجد امام رضا (ع) در منطقه ۲۲ تهران، به همت امام جماعت آن تبدیل به مسجدی فعال شده است که در تمام اوقات به روی مراجعین باز است و امکاناتی چون مهدکودک و محل اقامت مسافران در آن وجود دارد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، مسجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین پایگاهی برای حل و فصل مشکلات و منازعات بوده است. در دوره معاصر نیز نقش و تأثیر مساجد در انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس نقشی غیرقابل انکار است. اما به مرور زمان از کارکردهای مختلف مساجد کاسته شده و مساجد تبدیل به مکان هایی برای نماز خواندن شدند که صرفاً در ساعاتی از روز درهایشان به روی مردم گشوده است. این درحالی است که مقام معظم رهبری بارها از مسجد طراز انقلاب اسلامی سخن گفتند و تأکید نموده اند که مسجد نباید تنها در یک یا دو عرصه مشغول فعالیت باشد و نقش امام جماعت نیز تنها نباید به یک پیشنماز تقلیل یابد تا بتواند نقش تمدن ساز خویش را ایفا نماید.

مسجد امام رضا (ع) که در منطقه ۲۲ تهران در دهکده المپیک واقع شده یکی از همین مساجدی است که بسیاری از معیارهای مسجد طراز انقلاب اسلامی را دارد و برای مردم این منطقه پایگاه شناخته شده ای به شمار می آید. این مسجد در سال ۱۳۸۳ تأسیس شده است و مدیریت آن به عهده امام جماعت مسجد، حجت الاسلام علی واشقانی فراهانی معروف به شیخ علی است.

مهم ترین ویژگی این مسجد که آن را بسیار معروف کرده و باعث شده تا از اقصی نقاط کشور و شهر تهران به آنجا بیایند این است که ۲۴ ساعت شبانه روز باز است و امام جماعت آن هم در محل حضور دارد و در همین مسجد زندگی می کند.

حجت الاسلام واشقانی فراهانی علاوه بر اقامه نماز جماعت در مسجد، در موارد دیگر هم به مردم کمک می کند و پیگیر مسائل و مشکلات مراجعه کنندگان است.


از جمله برنامه های فرهنگی مسجد امام رضا (ع) می توان به آموزش روان خوانی و تجوید قرآن، بیان احکام و احادیث، آموزش دروس حوزوی، تفسیر قرآن، تفسیر نهج البلاغه، برگزاری مراسم های مذهبی بیان احکام و موضوعات اخلاقی، ویزیت رایگان بیماران توسط پزشک عمومی در روزهای سه شنبه، تدبر در قرآن، آموزش خیاطی، آموزش زبان عربی و.... اشاره کرد.

اما چند نمونه از کارها در میان برنامه های این مسجد برجسته تر و متمایزتراست. اول اینکه این مسجد محلی را برای اسکان مسافران و افرادی که به هر دلیلی مشکل اسکان دارند در نظر گرفته است. این افراد می توانند با حضور در مسجد و بیان شرایط خود، در بخشی از مسجد که برای این منظور در نظرگرفته شده اقامت کنند. وسایل اولیه برای اقامت از جمله وسایل آشپزی، وسایل خواب و... هم برای این افراد مهیا شده است.

نکته دیگر اینکه این مسجد مهد کودک هم دارد و بسیاری از خانواده های محل که مشکلی بابت نگه داری فرزندان خود دارند بچه های خود را در این مهد کودک می گذارند. با اینکه ممکن است از نظر امکانات و تسهیلات این مهد کودک با سایر مهد کودک ها فرق داشته باشد، ولی محل امن و مورد اعتمادی است که خانواده ها بچه های خود را به مربی آن بسپارند و براساس مشاهدات ما به نظر می رسید که بچه ها هم از این فضا با امکانات محدود لذت می برند و اوقات خوبی را درآنجا می گذرانند.

در طبقات و بخش های مختلف مسجد کتابخانه هایی وجود دارد که با کتابخانه های سایر مسجد فرق داشت از این جهت که محدود به کتاب های ادعیه و کتب دینی نبود و درباره موضوعات مختلفی کتاب وجود داشت و استفاده از این کتاب ها درتمام ساعات روز برای مراجعین آزاد است. همچنین بخشی هم به عنوان سایت کامپیوتر در نظر گرفته شده که در آن چند دستگاه کامپیوتر قرار داده شده تا افراد کارهای کامپیوتری خود را در آن بخش انجام دهند.

راه اندازی، مدیریت و نظارت همه این امور به عهده شیخ علی واشقانی فراهانی است و در حال حاضر محل اقامت این امام جماعت نیز در طبقه بالای مسجد است. او حدود ۳۰ سال است که امام جماعت مساجد مختلف است و آثاری هم در رابطه با مسجد نوشته است. سیمای مسجد امام رضا (ع)، اخلاق رضوی، اخلاق نبوی و ... از جمله این کتاب هاست.

وی درباره راه اندازی این مسجد می گوید: کار عمرانی مسجد دو فصل دارد؛ فصل اول سال ۱۳۸۳ زمانی بود که ما اقدام به گرفتن زمین کردیم و درخواست زمین برای ساخت مسجد از شهرداری تهران و سازمان زمین های شهری کردیم. فصل دوم آن مربوط به سال ۱۳۸۷ است که کلنگ ساخت مسجد زده شد و اکثر هزینه های مسجد هم توسط یک خیر تأمین شد.


امام جماعت مسجد امام رضا (ع) درخصوص بخشی از مسجد که به اقامتگاه مسافران و افراد گرفتار اختصاص یافته است گفت: خیلی از هموطنان ما در شهرهای دیگر ما را می شناسند چون وقتی برای انجام یک کار اداری به تهران می آیند و جایی برای ماندن ندارند در این مسجد اقامت می کنند. از افرادی که برای اقامت می آیند تعهدنامه کتبی مبنی براینکه مسئولیت هراتفاقی برایشان بیفتد با خودشان است و باید در حفظ و نگهداری مسجد کوشا باشند گرفته می شود. علاوه بر این مورد ما ارتباطمان با هم محله ای هایی که به مسجد  رفت و آمد دارند بسیارخوب است به طوری که به مناسبت های مختلف و یا وقتی کسی از دنیا می رود یا بیمار می شود و امثال اینها می رویم به آنها سر می‌زنیم.


واشقانی فراهانی ادامه می دهد: مسجد در صدر اسلام کارکرد جامع داشته و در همه ابعاد جامعه حضور و نقش داشته است. یکی از ویژگی های یک مسجد خوب این است که امام جماعت ثابت داشته باشد و مردم با آن در ارتباط  باشند. به نظر من مسجد یعنی سفارتخانه اسلام. باید از همه گوشه و کنار دنیا مردم به مسجد بیایند. همانطور که می گویند احترام امامزاده به متولی آن است احترام و بزرگی مسجد هم به امام جماعت آن است و همیشه باید کنار مردم باشد. در شأن مسجد نیست که امام جماعت آن کارمند باشد و مسجد در اولویت کارهایش نباشد. خلاصه کلام اینکه ائمه جماعات می توانند مساجد را زنده و پویا نگه دارند.

منبع:مهر

نظر شما