شناسهٔ خبر: 35550329 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رئیس کمیسیون بازرگانی اوپکس:

اشتیاق به واردات چالش اصلی رونق تولید داخل/ ایران باید مرجع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی منطقه شود

درحالی کشورمان تمام زنجیره تولید محصولات پتروشیمی را دارد که هنوز برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی از مراجع خارجی استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، یکی از ضروری‌ترین نیازهای امروز صنعت پتروشیمی کشور، تکمیل زنجیره ارزش محصولات این صنعت است. در این بین اما نبود سیستمی جامع برای معرفی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به یکدیگر یکی از حلقه های مفقوده این پیشرفت است.

در نتیجه راه‌اندازی شبکه ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشیمی در حال حاضر بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

در این میان علی محمودی رئیس کمیسیون بازرگانی اتحادیه اوپکس از شبکه اطلاع‌رسانی پتروکالا بعنوان کریدور برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنعت نفت، گاز، پتروشیمی یاد کرد که این کریدور مرجع قیمت‌گذاری تجهیزات و مواد اولیه ساخت داخل در صنعت انرژی با هدف اشتغال و کارآفرینی برای تولید کنندگان فعالیت می‌کند.

محمودی با تاکید بر اطلاع‌رسانی سریع و به موقع در خصوص محصولات پتروشیمی گفت: الان شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورهایی که تمام زنجیره نفت تا محصولات پتروشیمی را ندارند اما سعی کردند به هاب خرید و فروش محصولات پتروشیمی تبدیل شوند. این در حالی است که ما در ایران این ظرفیت و بستر را فراهم داریم و باید سیستم اطلاع رسانی جامعی در این خصوص طراحی کنیم که پتروکالا یکی از این بسترها را فراهم کرده است.

وی با اعتراض نسبت به قیمت‌گذاری مراجع بیگانه در محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی گفت: چرا ما که تولید کننده اغلب محصولات نفت و گاز و پتروشیمی هستیم باید منتظر بمانیم تا نشریه پلتس قیمت جهانی نفت و گازوئیل را تعیین کند و یا چرا باید مجله آرگوس قیمت قیر را تعیین کند و پتروشیمی ها منتظر قیمت گذاری آیسیس باشند. وی افزود: بطور معمول هر واحد پالایشگاهی و پتروشیمی برای مطلع شدن از قیمت روز محصولات در بازارهای جهانی باید سالانه ۲تا ۵ میلیارد تومان هزینه این نشریات خارجی کند که با بومی سازی این موارد می توان در کاهش هزینه های این واحدها موثر بود.

محمودی بیان داشت: چرا هیچ سازمانی در داخل کشور این موضوع را متقبل نمی شود البته در کشورهای دیگر نیز دولت در این بخش دخالت ندارد و ما نباید از بخش دولتی تقاضای کمک داشته باشیم.

محمودی همچنین به منافع حاصل از وجود شبکه ها و کریدورهای ارتباطاتی در این صنعت اشاره کرد و گفت: مهم ترین نیاز فعلی صنعت پتروشیمی بعد ار تکمیل زنجیره ارزش، شناساندن توانایی ها و محصولات به مشتریان خارجی است که این موضوع می تواند در بازارهای جهانی را به روی صنعت پتروشیمی کشور بیشتر باز کند.  

وی یکی از چالش های موجود بر سر راه شکل‌گیری و تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین دست پتروشیمی را اشتیاق به واردات از سوی برخی ها دانست و گفت: در حال حاضر شبکه های اطلاع رسانی همچون پتروکالا به چالش جدی واردات روبرو است. منفعت حاصل از واردات سبب شده تا عده‌ای مانع از تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی در داخل کشور شوند. آن ها ادعا می کنند که داخلی ها نمی توانند محصولات با کیفیت تولید کنند در نتیجه نباید محلی برای عرضه محصولات آن ها وجود داشته باشد.

نظر شما