شناسهٔ خبر: 35542813 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش نشانی گرگان تجهیزات پیشرفته ندارد

گرگان - ایرنا - مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت که با وجود رواج بلند مرتبه‌سازی در این شهر، آتش‌نشانی هنوز تجهیزات و امکانات پیشرفته مانند نردبان بالابر ندارد.

صاحب‌خبر -

مهدی قره قاشی امروز سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت فرا رسیدن هفتم مهر روز آتش نشانی اظهار داشت: نردبان‌های آتش نشانی گرگان قادر به ارایه خدمات تا طبقه پنجم است و در صورت بروز حوادث در طبقات بالاتر امکان کمک رسانی مطلوب وجود ندارد.

وی بیان کرد: خرید نردبان های مجهز به خدمات رسانی در ساختمان های بلند مرتبه به طور عمده وارداتی و دارای قیمتی حدود ۲۰۰ میلیارد ریال است که برای تامین اعتبار آن به حمایت مسوولان استانی نیاز داریم.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان افزود: مکاتبه با استانداری گلستان برای تامین اعتبار خرید این نردبان صورت گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک اعتبار مورد نیاز تامین گردد.

طبق آمار آخرین سرشماری نفوس و مسکن، گرگان به تنهایی بالغ بر ۳۵ درصد از جمعیت استان گلستان را در خود جای داده و در یک دهه اخیر گرایش به ساخت آپارتمان و بلند مرتبه سازی در سطح شهر افزایش یافته است.

وی همچنین بر ضرورت فراهم کردن شرایط ایمنی در بافت قدیم گرگان تاکید کرد و گفت: ارایه خدمات آتش نشانی در این مناطق به دلیل کوچه های باریک امکان پذیر نیست که راه حل اندیشیده شده برای رفع این مشکل، نصب ۲۲ شیر اضطرار آتش نشانی (ایستاده خیابانی) در محلات گوناگون بافت قدیم است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان همچنین گفت که خرید و نصب هر کدام از این شیرهای اضطراری حداقل به ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

قره قاشی به ضرورت نصب سامانه اعلام حریق در آپارتمان های نوساز گرگان اشاره کرد و گفت: نصب این سامانه در آپارتمان ها برای پیشگیری از حوداث احتمالی باید مورد توجه جدی دستگاه های ارایه دهنده خدمات به سازندگان این واحدها قرار گیرد.

وی گفت: در زمان حاضر صدور پروانه برای ساخت آپارتمان هایی با بیش از  ۲۳ متر ارتفاع در گرگان منوط به رعایت سیستم ایمنی ساختمان است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان به بهره مندی این سازمان از حضور یک هزار داوطلب آتش نشان آموزش دیده اشاره کرد و گفت: نمونه بارز بهره گیری از آتش نشانان داوطلب، ارایه خدمات در مناطق سیل زده به ویژه در تخلیه آب، شستشوی معابر و منازل شهر آق قلا است.

قره قاشی ادامه داد: این سازمان از طریق برگزاری دوره های آموزش ایمنی به شهروندان و پس از برگزاری آزمون آتش نشان داوطلب را انتخاب و از آنان در مواقع ضروری استفاده می کند.

به گفته وی پارسال ۱۹ هزار و ۵۲۱ نفر در دوره های آموزشی آتش نشانان داوطلب شرکت کردند که بیشتر آنان را دانش آموزان تشکیل می دادند.

وی نیاز گرگان به ۱۰ ایستگاه آتش نشانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکنون ۶ ایستگاه آتش نشانی در مرکز استان گلستان وجود دارد که احداث و راه اندازی ۴ مرکز دیگر در دستور کار است.

به گفته وی اکنون خدمات آتش نشانی گرگان با بهره برداری از ۳۰ دستگاه خودرو عملیاتی پیشرو و کمک ۹۵ نیروی متخصص انجام می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان به دیگر فعالیت های این سازمان اشاره کرد و گفت: امسال بیشترین عملیات آتش نشانان گرگان با ۲۷۷ مورد، مهار و خاموش کردن آتش علف زارها بود.

وی رفع حبس در بالابر ساختمان با ۲۴۶ مورد، مهار حریق منازل با ۱۳۵ مورد و حضور در صحنه تصادف با ۲۳ مورد را دیگر خدمات عمده امسال سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گرگان برشمرد.

هفتم مهر ماه سال ۱۳۵۹ به سبب رشادت‌های آتش نشانان در خاموش کردن آتش پالایشگاه آبادان پس از حمله هوایی ارتش بعثی عراق، به عنوان روز آتش نشان نامگذاری شد.

در این حادثه که آتش نشانان در حال خاموش کردن آتش بودند، حمله هوایی دیگری از سوی دشمن انجام شد که بر اثر آن تعدادی از آتش نشانان قهرمان به شهادت رسیدند.

نظر شما