شناسهٔ خبر: 35532936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأثیر «لیست مشترک» عربی در حذف نتانیاهو و تشکیل کابینه

چهار حزب عربی که در قالب لیست مشترک عربی در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی شرکت کرده‌اند، یکی از اهداف اصلی خود را حذف بنیامین نتانیاهو از کرسی نخست‌وزیری اعلام کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - بیست‌وششم شهریور ماه ساکنان فلسطین اشغالی برای دومین بار در سال جاری پای صندوق رأی رفتند تا با انتخاب نمایندگان «کِنِسِت» (پارلمان) کابینه جدید شکل بگیرد. 

بعد از آنکه در انتخابات فروردین ماه گذشته (۱۳۹۸)، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم نتوانست کابینه را تشکیل دهد، انتخابات تکرار شد و این بار نیز دو رقیب اصلی یعنی حزب لیکود به ریاست نتانیاهو (معروف به بی‌بی) و ائتلاف «کاخُل لاوان»‌ (آبی سفید) به ریاست بنی گانتز (رئیس سابق ستاد کل ارتش) با کسب ۳۲ و ۳۳ کرسی، هنوز موفق نشده‌اند از طریق ائتلاف با دیگر احزاب، نصف به‌ علاوه یک ۱۲۰ کرسی پارلمان را تصاحب کنند تا رئیس جمهور یکی از آن دو را مأمور تشکیل کابینه جدید کند.


گانتز - ریولین - نتانیاهو

 

در این میان احزاب دیگر مثل «اسرائیل بیتنا» به ریاست «آویگدور لیبرمن» (وزیر خارجه اسبق) که هشت کرسی و لیست مشترک عربی سیزده کرسی کسب کرده‌اند، نقشی مهم در تعیین نخست‌وزیر و ترکیب کابینه جدید دارند. 

حزب لیبرمن هنوز از هیچکدام (بی‌بی و گانتز) حمایت نکرده و دو رقیب اصلی، دوشنبه‌شب به دعوت رئیس این رژیم،‌ رسماً دیدار کردند، اما -طبق گزارش شبکه مکان-  لیست مشترک عربی که سیزده کرسی کسب کرده یکشنبه شب (۲۲ سپتامبر) از گانتز اعلام حمایت کرده است. البته سه نفر از سیزده نفر گفته‌اند از گانتز حمایت نمی‌کنند اما این در اصل حمایت، که سیزده کرسی به سبد گانتز می‌ریزد، تأثیری ندارد. 


کاریکاتوری درباره نقش تعیین‌کننده لیبرمن در تشکیل کابینه

 

از سال ۱۹۹۲ (قبل از توافق اسلو) که پنج نماینده عرب کنست از نخست‌وزیری اسحاق رابین حمایت کرده بودند، چنین حمایتی از نمایندگان عرب کنست، بی‌سابقه است. اعضای این لیست حمایت خود را اینطور توجیه کرده‌اند که می‌خواهند کابینه نتانیاهو را سرنگون کنند و مانع تداوم نخست‌وزیری او شوند. 

احمد الطیبی نماینده عرب کنست در این خصوص گفته، «لیست مشترک عربی رایگان از کسی برای نخست‌وزیری حمایت نمی‌کند». او به «مکان» گفته، لیست مشترک قبلا به جامعه عربی قول داده بود که برای دو هدف تلاش کند؛ اول، کسب دستاوردهایی برای جامعه عربی [در فلسطین اشغالی] و دوم تلاش برای سرنگون کردن نتانیاهو که هدف دوم کاملا سیاسی است. 

به گزارش «یورو نیوز»، «أیمن عوده» رئیس لیست مشترک به «رؤوین ریولین» گفته، هدف اصلی لیست مشترک، «سرنگون کردن نتانیاهو است؛ به همین دلیل ما برای تشکیل کابینه، از گانتز اعلام حمایت می‌کنیم... در دوره نتانیاهو ما غیرقانونی شدیم در سیاست اسرائیل. برای همین می‌خواهیم از نخست‌وزیر شدن او ممانعت کنیم». 

در چنین وضعیتی، لیبرمن نیز اعلام کرده، از نتانیاهو حمایت نمی‌کند چون با حریدی‌ها (راستگراهای مذهبی) ائتلاف کرده و از گانتز نیز حمایت نمی‌کند چون مورد حمایت لیست عربی قرار گرفته. لیبرمن گفته، حریدی‌ها رقبای سیاسی او هستند و عرب‌ها دشمنان او. از این روست که نقش رئیس رژیم صهیونیستی که عموماً تشریفاتی است، در این مرحله جهت مأمور کردن یکی از دو رقیب برای تشکیل کابینه، مهم شده است. ریولین گفته در هر صورت تلاش می‌کند که وضعیت به برگزاری انتخابات جدید کشیده نشود. 

لیست مشترک عربی شامل چهار حزب عربی است؛ ۱- الجبهة الدیمقراطیة للسلام والمساواة. ۲- التجمع الوطنی الدیمقراطی. ۳- القائمة العربیة الموحدة. ۴- الحرکة العربیة للتغییر.


سران احزاب لیست مشترک

 

هر چند این احزاب هدف خود را کنار زدن نتانیاهو و حذف او از صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد که حتی ائتلاف آبی سفید روی خوش به آنها نشان دهد. یکی از مسئولان این ائتلاف روز یکشنبه گذشته به لیست مشترک گفته، آنها به خواسته‌های احزاب عربی تن نخواهند داد. این ائتلاف همچنین گفته، حمایت لیست مشترک عربی برایشان مهم نیست. حتی یکی از مسئولان ائتلاف گفته، حمایت احزاب عربی «در افکار عمومی، به زیان آنها شده است».

هر چند لیست عربی موفق شود، نتانیاهو را از کرسی نخست‌وزیری کنار بزند، اما قطعا در تحقق اهداف دیگر از جمله احقاق حقوق فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ موفق نخواهد شد. مثلا حذف دو قانون نژادپرستانه «کشور یهودی» و «کامینیتس» (تخریب منازل فلسطینی‌ها) برای آنان امکان‌پذیر نیست و -طبق گزارش عرب48 به نقل از رادیو اسرائیل- از همین الان مسئولانی در ائتلاف به احزاب عربی گفته‌اند، به خواست آنان در خصوص این دو قانون تن نخواهند داد. 

«عماد ابو عواد» کارشناس امور اسرائیل هم در این خصوص معتقد است که «مشارکت عربی در انتخابات رژیم صهیونیستی از دهها سال پیش، هیچ نتیجه‌ای نداشته است. مشارکت با هدف مشارکت است و وضعیت مردم عربی (سرزمین ۱۹۴۸) بهتر نشده است». 

یکی دیگر از خواسته احزاب عربی، تصویب طرحی اقتصادی برای مناطق عرب‌نشین است که وضعیت آنان را بهبود ببخشد. ابو عواد در این خصوص به «عربی21» گفت، وضعیت مردم عرب در سایه مشارکت احزاب عربی در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اصلا بهتر نشده است. چرا که قوانین نژادپرستانه تصویب شده بدون آنکه نمایندگان عربی بتوانند مانع تصویب آن شوند. احزاب عربی در تشکیل کابینه و تعیین رویکردهای آن اصلا تأثیر نخواهند داشت. 

به گفته ابو عواد، حمایت لیست مشترک عربی از نخست‌وزیر گانتز، احزاب صهیونیستی را تحت این شعار که «کابینه‌ای که از حمایت عرب‌ها برخوردار باشد، نمی‌خواهیم» یکپارچه کرده که این نشان‌دهنده نژادپرسی اسرائیلی‌ها علیه حضور عرب‌ها و فلسطینی‌ها در سرزمین اشغالی ۱۹۴۸ است. 

علاوه بر این کارشناس، ناظران دیگر نیز حضور احزاب عربی در انتخابات پارلمانی را صرفا در حد مشارکت می‌دانند چون حضور آنان در تصویب یا رد قوانین مهم اثری ندارد و قوانین نژادپرستانه رژیم صهیونیستی حتی با حضور آنان در پارلمان، تصویب شده است. 

از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی، سیزده کرسی در انتخابات کنونی به چهار حزب عربی رسیده است.

انتهای پیام/ق

نظر شما