شناسهٔ خبر: 35515777 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جلسه سرنوشت‌ساز نتانیاهو و گانتز با رئیس رژیم صهیونیستی

دو گزینه اصلی نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی که ائتلاف‌هایشان بیشترین رای را در انتخابات اخیر آورد، امروز برای پایان دادن به بحران تشکیل کابینه با رئیس این رژیم دیدار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر ریاست رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود و «بنی گانتز» رهبر ائتلاف آبی‌وسفید دعوت کرد تا امروز (دوشنبه) جلسه‌ای برای تعیین تکلیف بر سر نخست‌وزیری این رژیم داشته باشند.

«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی که با انتخاب سختی برای تعیین مامور تشکیل کابینه مواجه است، دیدار شامگاه امروز را بدون حضور رسانه‌ها و پشت درهای بسته برگزار می‌کند تا مذاکرات بی‌پرده‌ای را با نتانیاهو و گانتز داشته باشد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» وی امروز نیز مباحثات گسترده‌ای را با جمعی از سیاسیون و احزاب ذی‌نفوذ اسرائیلی برای برون رفت از بحران سیاسی این رژیم داشت اما به نتیجه خاصی نرسید.

نتانیاهو چند روز پیش با انتشار یک پیام ویدئویی، ضمن پذیرش شکست در تشکیل ائتلاف راست‌گرا، از گانتز دعوت کرد تا امروز با هم ملاقات جدی برای تشکیل کابینه فراگیر داشته باشند (+). گانتز اما پیشنهاد رهبر حزب لیکود مبنی بر نخست‌وزیری چرخشی و ائتلاف برای کابینه فراگیر را رد کرد. (جزئیات بیشتر)

از طرفی برای اینکه ائتلاف‌های نتانیاهو یا گانتز حائز اکثریت لازم جهت معرفی شدن برای تشکیل کابینه شوند، به حمایت «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل بیتونا» با 8 کرسی نیاز دارند.

یکی از تحلیلگران جروزالم پست اما امروز در توئیتی نوشت که در حزب لیکود هیچکسی برای ارتباط گرفتن با لیبرمن تلاش نمی‌کند و خبری از تماس نیست زیرا همه می‌دانند که هدف او ساقط کردن نتانیاهو است.

لیبرمن که از سوی رسانه‌های اسرائیلی به عنوان عامل سرنوشت‌ساز در تشکیل کابینه و تعیین نخست‌وزیر لقب گرفته، پیشتر تلویحا اعلام کرده که تمام تلاشش را می‌کند تا نتانیاهو را از رهبری حزب لیکود به زیر کشیده و مانع تشکیل ائتلاف او شود. لیبرمن تاکید کرده هر حزبی که تمام شروط وی برای تغییرات سکولاریست در سیاست‌های کابینه اسرائیل را بپذیرد، با آنها ائتلاف خواهد کرد.

کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه از پایان شمارش آراء انتخابات بیست‌ودومین دوره پارلمان این رژیم «کنست» خبر داد. در این دوره، که دومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی برای انتخاب ۱۲۰ نماینده کنست طی سال جاری بود، شش میلیون و چهارصد هزار نفر از ساکنان واجد شروط رأی دادن در سرزمین‌های اشغالی، روز سه‌شنبه به پای صندوق‌ها رفتند.

بر اساس آخرین نتایج منتشر شده از سوی این کمیته در ساعت ۸:۰۶ صبح به وقت محلی (بعد از پایان شمارش آراء) ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» توانست با مجموع ۲۵.۸۱ درصد کل آراء، تعداد ۳۳ کرسی از پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نیز با مجموع ۲۵.۰۹ درصد آراء توانست ۳۲ کرسی را در کنست کسب کند.

انتهای پیام/م

نظر شما