شناسهٔ خبر: 35474140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در واکنش به تحریم بانک مرکزی ایران

«معمار تحریم‌ها» تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را تمسخر کرد

معمار تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های جدید واشنگتن علیه بانک مرکزی ایران را تمسخرآمیز نامید و تأکید کرد که این تحریم‌ها سال‌ها پیش وضع شده و تکراری است.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد و مدعی شد که تحریم‌های جدید بسیار بزرگ هستند.
ترامپ در ادامه سخنانش مدعی شد که گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است. وی این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که کارشناسان بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا در وضعیت ایجاد درگیری جدید در غرب آسیا قرار ندارد.
از سوی دیگر استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که تحریم‌های جدید علیه ایران بسیار بزرگ هستند. وی در ادامه مدعی شد که بانک مرکزی ایران که تحت تحریم قرار گرفته آخرین منبع تأمین مالی ایران است.
بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران، شرکت اعتماد تجارت پارس، تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این کشور به فشارهای خود علیه ایران ادامه خواهد داد.
همچنین مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در آینده تحریم‌های بیشتری را علیه بانک‌های ایرانی اعمال خواهد کرد.
اورتاگوس اضافه کرد که عیب توافق هسته‌ای با ایران این بوده که تمامی فعالیت‌های ایران در منطقه را شامل نمی‌شده است.
واشنگتن در حالی از تحریم‌های جدید علیه ایران خبر می‌دهد که بلومبرگ در گزارشی اذعان کرده که چنین تحریم‌هایی آثار ناچیزی بر اقتصاد ایران خواهند داشت.
تمسخر تحریم‌های جدید
ریچارد نفیو، یکی از کارشناسان مسائل تحریم‌ها در آمریکا که از او به‌عنوان معمار شبکه‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران یاد می‌شود تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران را مورد تمسخر قرار داد.
نفیو درباره تحریم بانک مرکزی نوشت: به لحاظ عملی، دارم تلاش می‌کنم ببینم این تحریم‌ها چه فشاری به فشارهای موجود فعلی اضافه می‌کنند.
وی سپس در جواب کاربری که به نقل از استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشته با تحریم‌های امروز منابع مالی سپاه پاسداران قطع شده‌اند نوشت: این یکی دیگر خیلی عجیب است. ما امروز سپاه را تحریم کردیم؟ وای پسر، این خیلی گام بزرگی است... البته اگر بالغ بر یک دهه قبل همین کار را نکرده بودیم. بانک مرکزی چطور؟ ‌ای‌کاش این یکی هم در لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۲ تحریم نشده بود!
به گزارش فارس، روسیه به تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و آن را «غیرقانونی» توصیف کرد.
روسیه همچنین تأکید کرده که این کشور به همکاری با بخش بانکی ایران، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داد.
وزارت خارجه ونزوئلا نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که جدیدترین اقدام واشنگتن در تحریم بانک مرکزی ایران، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و نوعی از ‌ تروریسم اقتصادی است.
استیصال آمریکا
واکنش نفیو، بیش از پیش بر ناتوانی آمریکا در مقابل ایران و خالی بودن دست ترامپ صحه گذاشت.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، در پیامی ‌توئیتری تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران را نشانه «استیصال» این کشور خواند.
ظریف تأکید کرد که اعلام تحریم‌ جدید بانک مرکزی ایران نشان‌دهنده موارد ذیل است: استیصال و ناکامی‌«فشار حداکثری» آمریکا، ایجاد مانع در برابر بانک مرکزی ایران جهت تأمین مالی واردات غذا و دارو برای مردم‌مان، ‌ترس تیم ب از بازگشت ایالات متحده به مذاکره و تلاش‌های تیم ب برای کشاندن دونالد ترامپ به جنگ.
وی در پیام دیگری در فضای مجازی در واکنش به تحریم بانک مرکزی تأکید کرد: دولت آمریکا آن‌قدر به تحریم‌ها معتاد شده که وقتی تنبیهی پیدا نمی‌کنند، یک نهاد تحریم‌شده را با اسم جدید تحریم می‌کنند.
تکرارِ تحریم‌های قبلی!
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا اعلام کرد: تحریم اعلام شده موضوع جدیدی نبوده و  فقط تحریم‌های قدیمی ‌به شکل دیگری بیان شده است.
موسوی، سیاست خارجی آمریکا را سیاستی سردرگم و درمانده خواند که جز زورگویی، یکجانبه‌گرایی و اعمال ‌ تروریسم اقتصادی علیه دیگران مبنای دیگری نداشته و فاقد توانمندی لازم برای هرگونه ابتکار معقول و پویای دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات با سایر کشورهاست.
وی در ادامه اظهار داشت:  امیدوارم دولتمردان آمریکا درک کنند که آنها دیگر تنها ابر قدرت اقتصادی جهان نیستند و کشورهای زیادی هستند که مایلند از بازار ایران و فرصت‌های اقتصادی روابط خوب با ایران بهره‌مند
شوند.
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: آمریکایی‌ها باید قبول کنند که سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و استفاده بیش از حد از این حربه و تبدیل دلار به سلاح باعث شده است که اعتبار آمریکا و اقتصاد آن در جامعه بین‌المللی به شدت زیر سؤال رفته و دوران قبول آمریکا به‌عنوان یک شریک اقتصادی معتبر تمام شده است.
لیندسی گراهام، نماینده مجلس سنای آمریکا در توئیتر نوشت که واشنگتن بازدارندگی خودش را در برابر ایران از دست داده است. 
همچنین پت بوته‌جج، از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا از سیاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در قبال ایران انتقاد کرد.
وی تأکید کرد: ترامپ از لحاظ راهبرد خود در قبال ایران به شدت سردرگم به‌نظر می‌رسد. درباره مذاکره با ایران صحبت می‌کند، بعد به کلی منکر می‌شود که چنین گزینه‌ای را زمانی روی میز قرار داده است. تا آنجا پیش رفت که می‌خواست به نقاطی در ایران حمله کند و بعد لحظه آخر نظرش را عوض کرد.
ژست مضحک ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر استرالیا در واشنگتن در ادعایی مضحک گفت: از سیاست خویشتنداری در قبال ایران استفاده می‌کنم و برخی این را درک کرده و برخی نیز خواستار اقدام سریع هستند.
ترامپ در ادامه سخنانش مدعی شد که انتظار دارد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موفقیت‌آمیز باشد.
این ژست مضحک ترامپ در حالی است که ناکامی‌های آمریکا در منطقه و سیلی‌های سختی که از محور مقاومت خورده است، به سریالی تمام نشدنی تبدیل شده است.
در روزهای گذشته رسانه‌های غربی اذعان کردند که تجهیزات نظامی انصارالله یمن که روی هم یک میلیون دلار هم نمی‌ارزیدند توانستند با عبور از بالای سر تجهیزات چند میلیارد دلاری که عربستان از آمریکا خریداری کرده به تاسیسات آرامکو ضربه بزنند و ۵ درصد تولید نفت جهان را مختل کنند. این یعنی چتر امنیتی آمریکا نمی‌تواند از دولت‌های ثروتمند نفتی خلیج ‌فارس محافظت کند.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کشورش مسئول محافظت از عربستان سعودی و دفاع از این کشور نیست.
پلوسی در مصاحبه با NPR (رادیو ملی آمریکا) در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا با اقدام نظامی علیه ایران در پاسخ به حمله انجام‌شده علیه تأسیسات نفت سعودی موافق است گفت: قطعاً خیر. فکر نمی‌کنم ما مسئول محافظت یا دفاع از عربستان سعودی هستیم.
از سوی دیگر، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری گفتند دولت آمریکا با اعزام نیروی بیشتر به منطقه جهت محافظت از عربستان سعودی موافقت کرده‌ است.
مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در این کنفرانس خبری گفتند که شمار این نیروها زیاد نیست و مأموریت آنها دفاعی است.
در ماجرای حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، بار دیگر هیمنه پوشالی آمریکا در هم شکست. بنابراین مقامات واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی، ادعاهایی همچون اعزام نیرو به منطقه را مطرح کرده‌اند.
مقامات آمریکایی و برخی مقامات سعودی در روزهای اخیر بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شدند که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند.
ظریف در واکنش به این ادعا نوشت: با توجه به اینکه رژیم سعودی در یک اتهام بی‌اساس ایران را بابت حمله به تأسیسات نفتی خودش مقصر دانسته جالب است که آنها امروز برای تلافی آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل را نقض کرده و به حدیده یمن حمله کردند. واضح است حتی خود سعودی‌ها هم داستان دخالت ایران [در حمله به تأسیسات نفت سعودی] را باور ندارند.
به گزارش تسنیم، ریچارد اچ بلک، سناتور جمهوریخواه ایالت ویرجینیا گفت: هیچ شواهد معتبر و قابل استنادی مبنی بر دخالت ایران در حمله پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان وجود ندارد و این حملات یک خسارت و ضربه بزرگ به وجهه و اعتبار محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی بوده است.
وی در ادامه عربستان سعودی را به یک بچه مدرسه‌ای قلدر تشبیه کرد که زمانی که از یک دختر کوچک مشت می‌خورد و بینی‌اش خون‌آلود می‌شود،‌گریه می‌کند.
به گزارش فارن پالیسی، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمریکا بر سر اینکه چگونه باید به حمله به تاسیسات نفتی سعودی واکنش نشان داده شود، دچار اختلاف جدی هستند.
انزوای رژیم سعودی
حمود ابوطالب نویسنده سعودی در مطلبی در روزنامه عکاظ عربستان نوشته است که تقریبا مسلم است که پس از حمله بزرگ و خطرناک و بی‌سابقه‌ای که شنبه قبل توسط انصارالله ضد تاسیسات نفتی عربستان صورت گرفت هیچ تحرک و واکنش جدی از سوی جامعه بین‌المللی و کشورهای بزرگ و نیز سازمان ملل صورت نخواهد گرفت.
ابوطالب در ادامه نوشت: ارزیابی مواضع تا به امروز نشان می‌دهد که اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و سایر مقامات این کشور کاملاً ضد و نقیض و مبهم است. انگلیس نیز که در مدار آمریکا می‌چرخد گرفتار بحران‌های داخلی خود بوده و در نهایت آمریکا را تایید می‌کند.
وی با‌ اشاره به انزوای رژیم سعودی، تأکید کرد: همه ما را تنها گذاشته‌اند.
نیک رابرتسون، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که به همراه دیگر خبرنگاران رسانه‌های غربی به آرامکو‌ رفته بود گزارش داد: مقامات سعودی هرگونه ضبط خبر، تهیه عکس و فیلمی‌که توسط گزارشگران رسانه‌های خبری تهیه می‌شد؛ به دقت مراقب و آنها را تحت‌نظر داشتند، چراکه اینجا محل استراتژیک یک حمله هوایی بوده که به قلب اقتصادی عربستان لطمه وارد ساخته است.
گاردین در گزارشی نوشت: سعودی‌ها در 30 دقیقه جنگی را که 30 سال خود را برایش آماده می‌کردند، از دست‌ دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما