شناسهٔ خبر: 35466506 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آشنا ؛

نمایشگاه‌های استانی کتاب از ۱۰ مهر آغاز می‌شود

مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های استانی کتاب: نمایشگاه‌های استانی کتاب از ۱۰ مهر تا پایان سال در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای قادر آشنا افزود: این نمایشگاه‌ها که از نیاز‌های اولیه فرهنگی در استان هاست، امسال با تفاوت‌هایی برگزار خواهد شد که از آن جمله می‌توان به مشارکت و همکاری استانداری‌ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: امسال برای برگزاری نمایشگاه‌ها اولویت‌هایی را تعیین کرده ایم که بر این اساس، استان‌های سیل زده، مرزی و محروم و استان‌های کم برخودار را در اولویت زمان برگزاری قرار داده ایم.
وی گفت: ما در این استان ها، تخفیف‌ها و بن‌های بیشتری را به دانشجویان و اهل قلم اختصاص داده ایم.
مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی افزود: ما امسال سعی کردیم در منابع صرفه جویی کنیم، طوری که توانستیم هزینه برگزاری هر نمایشگاه را از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش دهیم.
آقای آشنا گفت: حذف بن‌های اهدایی به مدیران، توقف انتشار ویژه نامه‌های کاغذی نمایشگاه و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و مطبوعات محلی، اسکان در مهمان سرا‌های استان‌ها به جای هتل‌ها از جمله برنامه‌های ما برای صرفه جویی در برگزاری این نمایشگاه‌ها بود.
مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های نمایشگاه‌های استانی کتاب با پارسال در این است که تلاش کردیم به کتابفروشی‌ها غرفه دهیم تا با گرفتن نمایندگی از ناشرانی که نتوانسته اند به نمایشگاه راه پیدا کنند در نمایشگاه حضور داشته باشند.
وی افزود: ما قصد داریم در نمایشگاه‌های استانی از نرم افزار «ساماندهی یارانه کتاب» که قرار بود در اردیبهشت در نمایشگاه کتاب رونمایی شود، بهره برداری کنیم تا امکان فروش کتاب‌های تکراری به حداقل برسد.
آقای آشنا گفت: یکی از اهداف این سامانه هم این است که از میزان استقبال مردم و فروش واقعی نمایشگاه‌های استانی باخبر شویم.
وی افزود: برای برگزاری نمایشگاه در مناطق آزاد هم در حال مذاکره هستیم که در صورت امکان، نمایشگاه‌های تخصصی کتاب‌های کودک و دفاع مقدس در این مناطق برگزار شود.
آقای علی سالاریان مدیر بخش استانی نمایشگاه‌های استانی هم در این نشست گفت: تخفیف ۱۰ درصدی در نمایشگاه‌های استانی کتاب اجباری است و فقط ناشران آموزشی تا ۲۰ درصد تخفیف می‌دهند.
وی افزود: از ابتدای شروع ثبت نام‌ها برای حضور در نمایشگا‌های استانی بیش از هزار و ۷۰۰ ناشر و نماینده نشر ثبت نام کرده اند. این ثبت نام‌ها تا یکم مهر ادامه دارد.
بنابر آمار، پارسال ۲۸ نمایشگاه استانی در سراسر کشور برگزار شد که ۱۰ میلیون نفر بازدید کننده داشت.
در این نمایشگاه‌ها ۶۰ میلیارد تومان کتاب به فروش رفت و ۷۲۰ نشست نقد و بررسی برگزار شد.
پارسال ۳ میلیارد تومان یارانه میان اهالی کتاب توزیع شد و ۲۱۳ کتابفروشی در برگزاری نمایشگاه‌ها مشارکت داشتند. از میان استان‌های شرکت کننده استان‌های فارس و آذربایجان شرقی مشارکت بیشتری داشتند.

نظر شما