شناسهٔ خبر: 35458966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی خبر داد

اولویت استان‌های سیل‌زده در نمایشگاه‌های استانی کتاب

71626

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با اعلام تاریخ قطعی برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، از اولویت‌بخشی به استان‌های سیل‌زده در تاریخ برگزاری این نمایشگاه‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قادر آشنا در نشست خبری دوره جدید برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب که صبح روز شنبه (۳۰ شهریورماه) در سالن زنده‌یاد عاشوری موسسه برگزار شد، اظهار کرد: امسال اولویت را به استان‌های سیل‌زده، همچنین استان‌هایی که سال گذشته نمایشگاه برگزار نکردند و استان‌های محروم و مرزی داده‌ و استان‌های برخوردار را در اولویت آخر گذاشته‌ایم. همچنین چون نخبگان استان‌های سیل‌زده نتوانستند سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت کنند امسال بن اهدایی بیشتری برای استفاده آن‌ها اختصاص داده شده است.

 او همچنین بیان کرد: با شرایط فعلی و مشکلات عدیده در کشور امکان برپایی نمایشگاه استانی کتاب میسر نیست مگر همه دست به دست هم دهیم. استان‌ها همگی چون نمایشگاه کتاب جزء نیازهای اولیه‌شان بوده به برگزاری آن اصرار و علاقه داشته‌اند. بنابراین به همان سبکی که مطالبه‌گر بودند مقدمات را فراهم کردیم.

آشنا سپس به مکاتبات انجام‌شده با وزارت کشور برای برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب و کمک به استانداران در برگزاری آن اشاره و اظهار کرد: هرساله مدیران استان‌ها ترجیح می‌دهند نمایشگاه‌شان را در ماه‌های مهر، آبان و آذر برگزار کنند و ما با این حال شش ماه اول سال را از دست می‌دهیم و در شش ماه دوم فشار مضاعفی داریم. امسال هم پس از فراخوانی که زدیم بیشترین اولویت و تقاضا برای مهرماه، سپس آبان‌ماه و بعد آذرماه بوده است که این یقینا ممکن نیست. برای همین اولویت‌بندی‌ای انجام داده‌ایم تا همه استان‌ها نمایشگاه استانی کتاب داشته باشند.

او افزود: خوشبختانه همه استان‌ها به جز یک استان که خودشان هنوز زمان‌شان را اعلام نکرده‌اند تعیین زمان شده‌اند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین درباره صرفه‌جویی در منابع نمایشگاه‌های استانی کتاب سال ۹۸ اظهار کرد: سال گذشته میانگین هزینه هر نمایشگاه ۱۵۰ میلیون تومان بود و امسال صرف این مبلغ امکان‌پذیر نبود. برای همین میانگین هزینه هر نمایشگاه کتاب را به ۱۰۰ میلیون تومان به طور حداکثر رساندیم. در این صرفه‌جویی اولین کاری که کردیم، حذف بن اهدایی بود. همچنین دو ویژه‌نامه داشتیم که آن‌ها را هم حذف کردیم و فضای مجازی را به مدد طلبیدیم. علاوه بر این در اعزام کارمندان و زمان حضورشان نیز صرفه‌جویی‌هایی شده است. همچنین از ظرفیت‌های استان‌ها هم استفاده کرده‌ایم تا مثلا به جای هتل‌ها از مهمانسراهای آن‌ها استفاده شود.

آشنا ادامه داد: امسال همچنین علاوه بر این‌که تا مدتی بعد از برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب مردم می‌توانند از دستگاه‌های پوز کتاب‌فروشی‌ها هم با بنی که دارند استفاده کنند، سامانه‌ای هم تعبیه شده تا کتاب‌فروشی‌ها هم بتوانند برای حضور در نمایشگاه‌ها ثبت نام کنند و در نمایشگاه استان‌شان غرفه بگیرند.

او سپس گفت: بانک شهر که امسال هم بانک عامل برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب است، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای برگزاری این نمایشگاه‌ها کمک کرده و در مسیر گرفتن اسپانسر نیز ظرفیت‌های خوبی را گرفته‌ایم. نرم‌افزاری هم برای استفاده از یارانه کتاب تعبیه شده است تا منابع یارانه‌ای‌مان را هم در نمایشگاه‌های کتاب استانی و هم در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم مدیریت کنیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ابهام موجود در اولویت‌بخشی به برخی استان‌ها با توجه به این‌که زمان برگزاری‌شان اواخر سال است، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی به عنوان یک استان برخوردار که تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب آن در مهرماه است، برای رعایت حال کتاب‌فروشان، ناشران آموزشی در نمایشگاهش حضور ندارند. استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم اگر زمان برگزاری‌شان در اواخر سال است، بنابر نظر خودشان و موقعیت آب و هوایی‌شان بوده است. استاندار ایلام هم که پیش‌تر تاریخ 20 مهرماه را اعلام کرده بود، بنا بر برگزاری مراسم اربعین، این تاریخ را فعلا لغو کرده است تا بعدا تاریخ قطعی را اعلام کند. سایر استان‌های برخوردار هم می‌توانند حضور نداشتن ناشران آموزشی را در نمایشگاه کتاب‌شان اعلام کنند.

مراد خزائی، مدیر روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز در گزارشی کوتاه از برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب سال گذشته به برگزاری ۲۸ نمایشگاه استانی در مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۲۰ نشست تخصصی رونمایی کتاب در طی برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب انجام شد و سه میلیارد تومان یارانه در میان علاقه‌مندان به کتاب توزیع شد. همچنین ۲۱۳ کتاب‌فروشی ما را همراهی کردند و بیشترین مشارکت در میان نمایشگاه‌های استانی متعلق به استان فارس، آذربایجان شرقی و کرمان بود.

همچنین رضا بصیرت، معاونت مالی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در این نشست اظهار کرد: امسال مجموعه بن اختصاص داده‌شده به نمایشگاه‌ها ۲۰ میلیارد تومان است که به صورت مشارکتی است؛ ْآن‌هایی که متقاضی دریافت یارانه کتاب هستند به‌علاوه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. از مجموع 20 میلیارد تومانی که بن اختصاص داده می‌شود، دو میلیارد تومانش را موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی می‌دهد و دو میلیارد تومان را ادارات کل استان‌ها و مابقی آورده خود متقاضی است.

او در ادامه همچنین به این‌که هیچ فعالیت اثرگذاری در فرآیند برگزاری نمایشگاه‌های امسال و صرفه‌جویی در اختصاص بودجه به آن‌ها حذف نشده است نیز اشاره و بیان کرد: اگر ما بن اهدایی را حذف کردیم آن را از سرجمع یارانه خرید کتاب استان‌ها حذف نکردیم.

قادر آشنا نیز بیان کرد: آن مبلغی که استانداری به برگزاری نمایشگاه‌ها کمک می‌کند از بار اداره فرهنگی استان‌ها کم می‌کند و در واقع به استان‌ها کمک می‌کند اما آن‌چه ما صرفه‌جویی کرده‌ایم و بانک شهر کمک می‌کند برای برپایی بهتر نمایشگاه است. 

رجبعلی سالاریان، مدیر نمایشگاه‌های استانی هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نحوه حضور کتاب‌فروشی‌ها اظهار کرد: ما به کتاب‌فروشی‌ها با نام خود کتاب‌فروشی غرفه نمی‌دهیم. بلکه آن‌ها نماینده ناشرشان هستند. بنابراین مساحت غرفه‌ای که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود بسته به ظرفیت ناشری است که نماینده آن هستند و هر ناشر حداکثر می‌تواند پنج نمایندگی داشته باشد.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره تکراری بودن عناوین کتاب‌ها و عرضه کتاب قاچاق در نمایشگاه‌های استانی گفت: این مسئله تکراری بودن در همه جا هست و فقط در نمایشگاه‌های کتاب هم هست که برخوردهایی هم شده و می‌شود، کتاب غیرقانونی هم در میان ناشرانی که به آن‌ها مجوز حضور داده‌ایم اصلا نداریم. 

در پایان، قادر آشنا از برگزاری دو نمایشگاه کتاب مجازی در استان‌ها در آینده خبر داد. 

جدول تاریخ قطعی برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب سال ۹۸

انتهای پیام

پی‌نوشت: این خبر به‌روزرسانی شده است.

نظر شما