شناسهٔ خبر: 35423998 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از تعلیق جودو براساس اظهارات سعید ملایی

ارسال مدارک ایران در رد ادعای فدراسیون جهانی

مجید زارعیان، سرمربی تیم‌ملی جودو در صحبتی کوتاه به «فرهیختگان» گفت: «من اطلاع زیادی از این ماجرا ندارم زیرا هیچ نامه رسمی مبنی‌بر تعلیق جودوی ایران به دست فدراسیون نرسیده اما در هر صورت طی روزهای آینده جلسه‌ای با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو برگزار خواهیم کرد تا درباره واکنش ایران، تصمیم بگیریم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «فدراسیون جودوی ایران تعلیق شد.» این خبر شوکه‌کننده‌ای بود که روز گذشته سایت رسمی فدراسیون جهانی آن را منتشر کرد. هرچند پیش از این زمزمه‌هایی مبنی‌بر تعلیق جودوی ایران شنیده می‌شد اما خبر رسمی روز گذشته اعلام شد تا بازتاب بسیاری در فضای مجازی داشته باشد. در خبر رسمی آمده بود: « فدراسیون جهانی جودو (IJF) مطلع شده است که در 28آگوست سال 2019، در جریان رقابت‌های قهرمانی جهانی اخیر در توکیو، یک جودوکار از ایران، آقای سعید ملایی(دسته منهای 81 کیلوگرم) از سوی مقامات ایرانی و فدراسیون جودوی ایران دستور گرفته که از ادامه رقابت‌ انصراف دهد تا از رویارویی احتمالی با ورزشکار رژیم صهیونیستی - در این مورد ساگی‌موکی - جلوگیری کند.»

ماجرای سعید ملایی و مهاجرت او به کشور آلمان پیش از این نیز با واکنش مقامات رسمی ورزش ایران همراه شده بود، ملی‌پوش ایرانی پیش از این از تماس تلفنی رضا صالحی‌امیری برای شکست عمدی مقابل حریف بلژیکی و عدم مقابله با ورزشکار رژیم‌صهیونیستی گفته بود، اتفاقی که از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد. روز گذشته برای پیگیری واکنش فدراسیون جودوی ایران به این خبر، با مسئولان فدراسیون تماس گرفتیم اما هیچ‌کدام از آنها پاسخی ندادند.

مجید زارعیان، سرمربی تیم‌ملی جودو نیز در صحبتی کوتاه به «فرهیختگان» گفت: «من اطلاع زیادی از این ماجرا ندارم زیرا هیچ نامه رسمی مبنی‌بر تعلیق جودوی ایران به دست فدراسیون نرسیده اما در هر صورت طی روزهای آینده جلسه‌ای با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو برگزار خواهیم کرد تا درباره واکنش ایران، تصمیم بگیریم.»

رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک نیز که یکی از دلایل حضورش در این کمیته، قدرت رایزنی بالا بود اعلام کرد هیچ‌نامه رسمی‌ای به کمیته ارسال نشده و نمی‌تواند در این باره صحبت کند. هرچند براساس اعلام فدراسیون جهانی، جودوی ایران از دیروز تعلیق شده و این موضوع قابلیت اجرا پیدا کرده است اما این حکم هنوز به تایید نهایی نرسیده و کمیته انضباطی فدراسیون جهانی در این‌باره و مدت زمان محرومیت، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.
 

    مدارک فدراسیون علیه ملایی

براساس اعلام فدراسیون جهانی جودو، ایران ۲۱ روز فرصت دارد نسبت به تعلیق خود به دادگاه حکمیت ورزش(CAS)  اعتراض کند و طبق شنیده‌های «فرهیختگان»، فدراسیون ایران تصمیم دارد مدارک مربوط به کذب بودن ادعای سعید ملایی را ارسال کند تا آخرین اقدامات برای پیشگیری از تعلیق را انجام دهد. هرچند گفته می‌شود رفع تعلیق فدراسیون جودوی ایران کار ساده‌ای نیست. در این باره شنیده‌های دیگری نیز وجود دارد، گویا سعید ملایی تصمیم داشت مقابل حریف بلژیکی به پیروزی برسد و در فینال به مصاف حریف رژیم صهیونیستی برود و تماس‌ها را نیز بی‌پاسخ گذاشته، حتی شنیده‌ایم دوستان ملایی او را به یک جایگاه vip برده‌اند و تماس‌های تلفنی او را نیز پاسخ می‌دادند و اجازه نمی‌دادند هیچ یک از مسئولان با او صحبتی کنند. نکته مهم‌تر آنکه بسیاری از کارشناسان معتقدند شکست او مقابل حریف بلژیکی عمدی نبوده بلکه او تمام تلاشش را برای پیروزی انجام داده اما نتوانسته بر او غلبه کند.

نکته مهم این است که فدراسیون جهانی دلیل تعلیق جودوی ایران را بی‌توجهی به منشور المپیک و دخالت مسائل سیاسی در ورزش عنوان کرده با این حال ظاهرا صهیونیست‌ها در صادر شدن این حکم بی‌تاثیر نیستند و پیگیری‌های آنها و البته ارتباط خوب رئیس فدراسیون جهانی با مقامات این رژیم باعث تعلیق جودوی ایران شده است. اتفاقی که حاکی از عناد سیاسی این رژیم با کشور ایران است.

 

* نویسنده: محمد آقایی‌فرد  روزنامه‌نگار

نظر شما