شناسهٔ خبر: 35296042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شهردار گوگد گلپایگان:

نخل گردانی گوگد گلپایگان ۲ قرن قدمت دارد

گلپایگان- شهردار گوگد با بیان اینکه نخل گردانی این شهر دو قرن قدمت دارد، گفت: هیئات عزاداری شهرستان گلپایگان در روز دوازدهم محرم با حضور در مراسم نخل گردانی گوگد به عزاداری پرداختند.

صاحب‌خبر -

حسین علی محمدی در حاشیه برگزاری آیین نخل برداری شهر گوگد گلپایگان در  گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آئین‌های عزاداری محرم پس از گذشت قرن‌ها هنوز شور حسینی را در دل دوست‌داران سیدالشهدا(ع) زنده می‌کند و بر این اساس مراسم کهن نخل گردانی شهر گوگد هر سال پرشورتر برگزار می‌شود.

وی افزود: رسم کهن نخل گردانی از جلوه‌های آئین سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) است که هر سال در دوازدهمین روز ماه محرم طبق یک سنت دیرینه در شهر گوگد برگزار و شیفتگان و دلسوختگان پرده‌ای دیگر از شیفتگی خود را نسبت به حماسه آفرینان کربلا به نمایش می‌گذارند.

شهردار گوگد گلپایگان با بیان اینکه  نخل‌ مساجد محله‌های بالا و پایین این شهر را با پارچه‌های سبز و سیاه به نام اباعبدالله می‌پوشانند تا برای مراسم نخل‌برداری آماده شود، بیان داشت:عزاداران در حالی که در قالب دستجات سینه زنی و نوحه سرایی به ابراز ارادت به سیدالشهدا(ع) مشغول هستند نخل‌ها را در مسیر خیابان‌های اصلی شهر گوگد حرکت می‌دهند.

علی محمدی تصریح کرد: حرکت نمادین کاروان اسرای دشت نینوا، نخل‌برداری و تبرک‌جویی عزاداران از نخل‌های امام حسین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و حرکت نمادین تابوت شهدای دشت کربلا از برنامه‌های آیین نخل برداری شهر گوگد به شمار می‌رود.

وی گفت: امروز دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری از سایر نقاط شهرستان به صورت سینه زنی و زنجیر زنی برای شرکت در آئین نخل برداری تا شهر گوگد پیاده روی کردند و در این شهر به عزاداری پرداختند.

شهردار گوگد گلپایگان بیان داشت: آیین‌های سنتی به جا مانده در طول قرن های متمادی، در بردارنده باورهایی است که به صورت شفاهی و نسل به نسل به ما منتقل شده است که برای آئین کهن نخل گردانی شهر گوگد نیز این مسئله صدق می‌کند.

نظر شما