شناسهٔ خبر: 35221927 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پنجمین مسابقه رسانه‌های دیجیتال «مهر محرم» برگزار می‌شود

صاحب‌خبر -
 

سرویس فرهنگی ـ نشست خبری پنجمین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال «مهر محرم» و دوازدهمین سوگواره ملی، روز شنبه ۱۶ شهریورماه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما در این جلسه، قدس‌پور دبیر اجرایی سوگواره گفت: دبیرخانه این سوگواره در سمنان مستقر است و پنج سال است که تحت نظر مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد برگزار می‌شود و حمایت این مرکز باعث شد سطح این سوگواره تا حد بین‌المللی ارتقا پیدا کند و پنجمین مسابقه بین‌المللی آن را امسال برگزار کنیم.

در بخش بعدی این نشست حجت‌‌الاسلام فضیلت، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان و رئیس شورای سیاستگذاری سوگواره گفت: ما باید از ابزارهایی که امروز در اختیار داریم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج سبک زندگی اسلامی و ممانعت از رخنه دشمنان و مبارزه با تهاجم فرهنگی، طبیعی است که ساختارهایی مثل سوگواره مهر محرم، از اهمیت زیادی برخوردار باشند. فضیلت ادامه داد: تولید محتوای فرهنگی می‌تواند داده‌های فرهنگی ما را توسعه داده و ماندگاری ما را تضمین کند.

وی گفت: ویژگی‌ مهم سوگواره مهر محرم و طرح‌هایی از این قبیل آن است که می‌تواند بین دین، هنر و رسانه پیوندی ماندگار برقرار کند. در عصری که تریبون‌های زیادی این آموزه را تبلیغ می‌کند که دین با هنر، آزادی، علم و تکنولوژی سازگار نیست، قالب‌هایی مثل سوگواره مهر محرم، مقابله معقولی است در برابر این رویکرد.

رئیس شورای سیاستگذاری سوگواره تاکید کرد: نکته بعدی درباره اهداف این سوگواره است که عبارتند از شبکه‌سازی ملی و بین‌المللی (غیررسمی). با توجه به وحدت مسلمانان از کشورهای مختلف، شبکه‌سازی فرا ملی در سطح کشورهای اسلامی، و شبکه‌سازی ملی در بین صاحبان اثر ایرانی، اتفاق می‌افتد.

هدف دوم، فرهنگ‌سازی است، یعنی ترکیب دین و هنر و تکنولوژی و ترویج نماز، به ویژه نماز ظهر عاشورا. هدف سوم توانمندسازی با برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی است.

وی افزود: ویژگی‌ دیگر سوگواره داشتن ماهیت مردمی، استفاده از ظرفیت‌ملی و استفاده از برترین اساتید در حوزه فرد و رسانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان تصریح کرد: با توجه به آنکه این طرح در قالب موضوعات مشخص شده به اجرا درمی‌آید، این موضوعات عبارتند از حسین و انسانیت، حسین وامت اسلامی، حسین و محبت نسبت به اهل بیت، مقاومت و صبر عاشورایی و امر به معروف و نهی از منکر.

جامعه هدف ما هنرمندان عکاس و فیلمساز، برنامه‌نویسان و مهندسان IT و عموم علاقمندان به فرهنگ و هنر است.

فضیلت افزود: در دوره دوازدهم سوگواره ملی و پنجمین سال فعالیت در سطح بین‌المللی، ایجاد پویش با هشتک‌های مردمی، پیش‌بینی شده است که در کنار سایت سه زبانه سوگواره، وظیفه دریافت آثار شرکت کنندگان را برعهده دارد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رویدادها در قالب مسابقه برگزار شده و آثار به داوری گذاشته می‌شود، آن را جشنواره می‌نامیم اما چون حادثه عاشورا از جنس سوگ و تراژدی است، آن را سوگواره نامیدیم.

برنامه‌های جنبی سوگواره عبارتند از نشست‌های تخصصی نقد و بررسی آثار و کارگاه‌های آموزشی که برگزار خواهند شد.

زمان آغاز طرح ابتدای محرم امسال تا بهمن ماه خواهد بود. آخرین مهلت ارسال آثار ۳۰ آبان ۹۸ است. مراسم اختتامیه در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) در بهمن ماه ۹۸ برگزار می‌شود، در ماه محرم و صفر، ۱۳ تا ۱۸ شهریور، نمایشگاهی در آستان قدس رضوی، مشهد، خواهیم داشت.

دکتر افراسیابی، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال گفت: ما برنامه‌هایی برای تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی داریم که این برنامه توسط وزیر محترم ارشاد به همه معاونت‌ها، ابلاغ شد. یکی از کارگروه‌هایی که در این حوزه شکل گرفته کار گروه ارتقاء محتوایی تولیدات دیجیتال فرهنگی است و من دبیر این کارگروه هستم. اعضای کارگروه، معاونت قرآن و عترت، معاونت فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی استاد فرهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و غیره هستند. اقداماتی در این راستا انجام شده که یکی حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و پویش‌های مردمی در این حوزه است.

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که ما دنبال می‌کنیم آن است که ما جشنواره‌هایی داشتیم که قبلاً با موضوعات مختلف برگزار می‌شد. اما سوگواره مهر محرم، امروز محتوایی‌تر شده و صرفاً مربوط به محرم نیست و مباحث سیاسی جهان اسلام، بحث شفاعت، زیارت، اربعین و غیره، جداگانه در این سوگواره مطرح می‌شوند. کسی که در این سوگواره شرکت می‌کند می‌داند چه موضوعاتی مدنظر دبیرخانه سوگواره است و ابعاد آن مشخص نبود. دومین تفاوتی که در این سوگواره ایجاد شده آن است که تلاش کردیم از ظرفیت فضای مجازی و به اشتراک‌گذاری استفاده کنیم و با یک هشتگ مشخص در تمام شبکه‌های مجازی ایران و همچنین اینستاگرام، مردم می‌توانند در این سوگواره شرکت کنند و محتوای خود شامل فیلم، عکس، موشن ‌گرافی، اینفوگرافی و هر محتوای دیگری را بارگذاری کنند. از خبرنگاران می‌خواهیم این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند. فقط اگر کسی در اینستاگرام محتوای خود را بارگذاری کرد، حتماً باید در سایت جشنواره ثبت‌نام کند ولی سایت‌های ایرانی با ما هماهنگ هستند. هدف این جشنواره حمایت از پویش مردمی و تولید محتوا است.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: اینکه ما در حوزه تولیدات فرهنگی ضعیف هستیم آن است که سهمی که باید به تولیدکننده محتوا اختصاص پیدا کند، به درستی به او داده نمی‌شود. یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد آن است که این سهم را افزایش دهیم و تلاش می‌کنیم این سهم را با انعقاد قرارداد بین تولیدکننده محتوا و اپراتورها و شرکت‌ها، ارتقا دهیم. وی افزود: این سوگواره‌ها با رویکرد ایجاد جریان خودجوش و مردمی تولید محتوا، می‌تواند موثر باشد. به دلیل عشق مردم به ائمه، امیدواریم در فضای مجازی شاهد تولیدات مردم از برنامه‌ها و مراسم برگزار شده با موضوع محرم باشیم. افراسیابی ادامه داد: ما این برنامه‌ها را با همکاری معاونت برون مرزی صداوسیما، در سطح بین‌الملل تقویت خواهیم کرد.

ما مجموعه ۲۸۱ خانه و مجتمع تولید محتوای فرهنگی دیجیتال داریم که برخی از آنها درگیر مراسم اربعین هستند، استان‌هایی که این ظرفیت را دارند، می‌توانند محتوای تولیدی را با کشورهای همسایه به اشتراک بگذارند. در ایام حج این مجتمع‌ها با پویش# الحج ـ یجمعنا؛ بسیار موفق بودند و امیدوارم در پویش مهر محرم هم این اتفاق بیفتد و موجی از محتوای سالم درباره محرم و اربعین، تولید شود.

وی در پایان گفت: به دنبال آن هستیم که هر استان بتواند در بلندمدت، پویشی را درخصوص یک موضوع مهم داشته باشد. هدف دیگر ما نشر محصول و بازاریابی آن در منطقه عربی در حوزه مدیترانه است با لبنان هم توافقات خوبی داشتیم.

قدس‌پور، دبیر سوگواره مهر محرم، در بخش دیگر اظهارات خود ادامه داد، موضوعات ما امسال گسترده‌تر شده است. درخصوص موضوع امام حسین و مودت اهل بیت، عکس‌هایی که پارسال از مراسم اربعین منتشر شد، هم بیانگر دوستی مسلمانان از اقصی نقاط دنیا بوده‌اند. امروز ظرفیت بین‌المللی برای تولید محتوا داریم. پویش مردمی با هشتگ‌هایی مثل # مهر ـ محرم، # مهر ـ حسینی # حب‌الحسین ـ یجمعنا، hussein-unite-us# شکل می‌گیرد.که این هشتگ‌ها، سایت‌های ما هم در دسترس هستند هرکس با این هشتگ‌ها در تولید محتوا کند، در جشنواره ما شرکت داده می‌شود. سایت‌ ما سه زبانه است. آثاری که در شبکه‌های اجتماعی خارجی شرکت می‌کنند، باید در سایت ثبت‌نام کنند. وی گفت: ما امسال بحث داوری‌های مردمی آنلاین هم داریم. بعد از ارزیابی داوران در دبیرخانه، آثاری که ملاک رسانه‌ای را داشته باشند در سایت منتشر می‌کنیم. مردم می‌توانند مراجعه کرده و در فرآیند داوری شرکت کنند.

نظر شما