شناسهٔ خبر: 35221515 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر پنجمین مسابقه بین المللی رسانه‌های دیجیتال مطرح کرد

مردم داور سوگواره دوازدهم مهر محرم / سوگواره به دنبال شبکه سازی

دبیر دوازدهمین سوگواره ملی و پنجمین مسابقه بین المللی رسانه‌های دیجیتال گفت: به اینکه به دنبال مشارکت مردمی هستیم و برای مشارکت آنها تدارک‌هایی دیده شده است که حتی در سطح داوری مشارکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دوازدهمین سوگواره ملی و پنجمین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهر محرم پیش از ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. میثم قدسی، دبیر برگزاری این سوگواره در گفت و گو با اصحاب رسانه گفت: این سوگواره (که دبیرخانه آن در استان سمنان قرار دارد) تحت نظارت مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و فعالیت آن از حالت ملی به بین المللی رسیده است.

مردم داور آثار

وی با اشاره به اینکه به دنبال مشارکت مردمی هستیم و برای مشارکت آنها تدارک‌هایی دیده شده است که حتی در سطح داوری مشارکت کنند، گفت: شرکت کنندگان مردمی می‌توانند در کنار تولید محتوا با هشتگ های در نظر گرفته شده فارسی و انگلیسی (همچون: #مهر، #محرم، #مهر_حسین، #حب_ الحسین_یجمعنا) در بخش داوری حضور داشته باشند که البته به منظور انجام چنین فعالیتی باید وارد سایت این سوگواره شوند و فایل مربوطه را مطالعه کرده و به ارائه نظر بپردازند. این نظرات در قالب برگزیدگان مردمی استفاده می‌شود.

در بخشی از این مراسم قدسی با ارائه آماری از شرکت کنندگان مسابقه رسانه‌های دیجیتال مهر محرم سال‌های گذشته هم گفت: سال ۹۷ طبق آمار در این مسابقه شانزده هزار از بیست کشور جهان دریافت شد.

توجه به منویات رهبری

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، رئیس شواری سیاستگذاری سوگواره مهر محرم و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه برای باقی ماندن معارف باید از ابزارهای ارتباطات بهره گیریم، گفت: در بند ۷ شورای عالی فضای مجازی منطبق با نظرات مقام معظم رهبری آمده است که باید با تهاجم فرهنگی مقابله کرد. برای رسیدن به این منظور در قالب ستاد این سوگواره و مسابقه بین المللی رسانه‌های دیجیتال در راستای اهداف تعیین شده نیاز به تولید محتوای فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه سوگواره تلاش می‌کند میان دین، هنر و رسانه پیوندی ماندگار ایجاد کند، گفت: در زمانی هستیم که تریبون‌های مختلف تلاش می‌کنند بگویند میان آموزه‌های دینی با علم، هنر و رسانه تداخل وجود دارد. باید تلاش کنیم این نوع تصورات از میان برود

سوگواره به دنبال شبکه سازی

فضیلت ادامه داد: برای اهداف مدنظر برگزاری چنین سوگواره‌هایی مفید است و در کنار آن شبکه سازی های غیر رسمی به صورت ملی و بین المللی کمک کننده است و این سوگواره می‌تواند مجرای ارتباط شود. همچنین این سوگواره می‌تواند فرهنگ نورانی نماز به خصوص نماز ظهر عاشوراست.

تعدد موضوعات در سوگواره

فضیلت با اشاره به اینکه توانمندسازی تولیدکنندگان محتوا از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند سومین هدف برگزاری تلقی شود، گفت: در این جشنواره از حداکثر ظرفیت‌های ملی و بین المللی استفاده می‌شود و پایگاه‌های مردمی بوجود می‌آید. البته برای ارتقای سطح برگزاری از داوران و استادهای ممتازی استفاده می‌شود. این سوگواره موضوع‌های مختلفی را پیگیری می‌کند که به محتوای انسانی و عاشورایی مرتبط هستند.

در بخش دیگری رئیس شواری سیاستگذاری سوگواره مهر محرم هم گفت: جامعه هدف این جشنواره هنرمندان، عکاسان، فیلم سازان و تولید کنندگان محتوای فضای مجازی و برنامه نویسان هستند.

حمایت از تولید کننده محتوا در دستور کار

در بخش دیگری از این نشست محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از چند ماه گذشته برنامه تحول نقش این وزارتخانه به تمام معاونت‌های تخصصی ابلاغ و کارگروه‌ها تشکیل شده اند، گفت: اعضای این کارگروه‌ها شامل معاونت فرهنگی، هنری، مطبوعات و رسانه، سازمان امور سینمایی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، اوقاف و امور خیریه و اداره کل استان‌های این وزارتخانه هستند. این کارگروه‌ها بر اساس حمایت از تولید کنندگان محتوا و حمایت از پویش‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

سپس افراسیابی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مدنظرمان جشنواره رسانه‌های دیجیتال است، گفت: امروز فعالیت این جشنواره متمرکز بر محتوایی شدن رفته است و موضوعاتی چون مباحث سیاسی جهان اسلام را دنبال می‌کند. در سال جاری هم ابعاد مختلف این سوگواره تبیین شده است و از وجوه تمایز آن با سال قبل توجه به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

پهنای باند تولید کنندگان زیاد می‌شود

وی ادامه داد: باید سهم بیشتری به تولیدکنندگان محتوا داده شود، طی دو سال قبل هم ۱۰ هزار میلیارد تومان پهنای باند و ترافیک از سوی اپراتورها به مردم فروخته شده است که سهم چندانی در این میان برای تولیدکنندگان محتوا در نظر گرفته نشده است. اما در پویش سال جاری تلاش داریم با قراردادهایی میان اپراتورها و تولیدکنندگان محتوا سهم آنها افزوده می‌شود.

یادآور می‌شود در دوره دوازدهم سوگواره ملی و پنجمین سال برگزاری آن به صورت بین‌المللی پویش‌های مردمی مهر محرم در فضاهای مجازی و دیگر دریچه‌های ارتباطی پیش‌بینی شده که به زبانهای دیگر هم عرضه می‌شود. برنامه‌های جنبی سوگواره برپایی نشست‌های تخصصی نقد و بررسی آثار و کارگاه‌های آموزشی است و طرح از ابتدای محرم آغاز شده، ادامه دارد و آخرین مهلت ارسال اثر ۳۰ آبان ۹۸ است تا در نهایت مراسم اختتامیه در ایام شهادت حضرت زهرا (س) برگزار شود. علاوه‌بر این مجموع ۲۸۱ خانه و مجتمع فرهنگی-دیجیتالی فعالیت خواهند کرد که بسیاری از آن‌ها در ارتباط با راهپیمایی بزرگ اربعین هستند که محتوای مربوط به اربعین و پیاده‌روی را با زبان فارسی، عربی و انگلیسی نشر می‌دهند.

نظر شما