شناسهٔ خبر: 35068957 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون درمان وزارت بهداشت

۶۰۰ خدمت درمانی پرهزینه خرید خدمت شدند

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین سند استاندارد خدمت برای ۶۰۰ خدمت پر هزینه درمانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

۶۰۰ خدمت درمانی پرهزینه خرید خدمت شدندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر قاسم جان بابایی در نشست امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد گفت: تدوین سند خدمت برای ۶۰۰ درمان پرهزینه به منظور خرید خدمت صورت گرفته و به بیمه‌ها ابلاغ شده است.
وی افزود: ۳۰ داروی گران قیمت نیز تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد.
معاون وزیر بهداشت از تنظیم سند درمان و بازنگری آن بر اساس تخت‌های بیمارستانی شهرستان‌ها و ابلاغ مجدد آن خبر داد.
دکتر جان بابایی همچنین از سطح بندی خدمات پزشکی بیمارستانی خبر داد و گفت: طب اورژانس، طب نوزادان و حتی خدمات نیروی انسانی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دانشگاهی سطح بندی می‌شود.
وی افزود: سند سطح بندی خدمت تدوین شده است و پس از امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زودی اجرا خواهد شد.
دکتر جان بابایی گفت: سطح بندی خدمت موجب تعیین وظایف و نیاز‌های تجهیزاتی نیروی انسانی مراکز درمانی به منظور ارائه بهتر خدمات خواهد شد.

معاون وزارت بهداشت: اورژانس‌های بیمارستانی افزایش یافته است
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بنا داریم کلینیک‌های ویژه و اورژانس‌های بیمارستانی را بیشتر توسعه دهیم، زیرا بیشترین مراجعه مردم به این بخش هاست و با توسعه این بخش ها، خدمت رسانی به مردم در بخش سرپایی بهتر خواهد شد.
دکتر قاسم جان بابایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با بیان اینکه در طرح تحول سلامت ایجاد ۲۵۰ کلینیک ویژه در دستور کار قرار گرفت، افزود: ۱۰۰ کلینیک ویژه تا پایان سال افتتاح خواهد شد و ۱۰۰ مورد از اورژانس‌های بیمارستانی نیز آماده بهره برداری هستند.
وی با بیان اینکه عملکرد معاونت درمان وزارت بهداشت در دو سه سال اخیر درواقع پیگیری موارد قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه بوده است، اظهار داشت: این موارد شامل، تدوین راهنما‌های بالینی و استاندارد‌های خدمت، سطح بندی خدمات، پزشکی خانواده و نظام ارجاع، پیشگیری و کاهش هزینه‌های کمرشکن در حوزه بیماران خاص و سایر موارد است که با موفقیت دنبال شده است و اقداماتی نیز در این حوزه‌ها انجام داده ایم.
وی افزود: در حوزه تدوین راهنما‌های بالینی، نخستین بار، ۶۰۰ راهنمای بالینی برای خدمات پرهزینه و پرتواتر، تدوین شده و به عنوان استاندارد خدمت، به بیمه‌ها ابلاغ شده است و بیمه نیز قسمتی از این خدمات را اجرایی کرده است، مثلا خدمات تصویربرداری پرهزینه و تجویز ۳۰ داروی گران قیمت نیز با این راهنما‌های بالینی مدیریت می‌شود که هزینه‌ها را تا حدی کنترل کرده است.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سند درمان در سال ۹۵ ابلاغ و در سال ۹۷ بازنگری شده است، گفت: در کنار سند درمان، یکی از مفاد قانونی برنامه ششم توسعه، بحث سطح بندی خدمات درمانی بود که برای این موضوع یکسال زمان صرف کردیم و برای تمام بیماری‌ها خدمات را به صورت سطح بندی شده، تدوین کردیم. متناسب با این سطح بندی، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی براساس این سند درمان، مشخص می‌شود. وی افزود: سند سطح بندی خدمات نخستین بار در کشور تدوین شده است و با ابلاغ وزیربهداشت عملا اجرایی می‌شود. این سند، راهگشایی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است، زیرا متناسب با تخت‌های بیمارستان، خدمات ارائه می‌شود.
دکتر جان بابایی با بیان اینکه برخی بسته‌های طرح تحول سلامت مانند مقیمی، ماندگاری پزشکان، کاهش فرانشیز و پرداخت از جیب، مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: همچنین، در حوزه پیوند و بیماری‌های خاص اقدامات خوبی انجام شده است. باید توجه کرد که پیوند، نجات بخش‌ترین طب است و در برخی بیماری‌ها فقط راه درمان محسوب می‌شود.
جان بابایی خاطر نشان کرد: در حوزه اهدای عضو گام‌هایی خوبی برداشته شده و مرگ مغزی و اهدای عضو به خوبی فرهنگسازی شده است، تا جایی که در حوزه پیوند عضو، رشد درخور توجهی داشته ایم. در عین حال، نخستین بار در کشور دستورالعمل اهدای عضو از فرد زنده نیز ابلاغ شد.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: درباره بیماران متابولیکی نیز اقدامات خوبی انجام و دستورالعمل‌های درمان بیماران خاص نیز ابلاغ شد. در برخی موارد، آزمایش‌های ژنتیکی تعریف شد، زیرا از پیش برای بعضی از بیماری‌ها نمونه‌ها برای شناسایی و تشخیص، به خارج از کشور فرستاده می‌شد اما، با همکاری استادن بنام، انجام دادن این آزمایش‌ها در داخل کشور میسر شد.
وی گفت:: به همین علت، در زمینه دارو‌های بیماران متابولیک هم صرفه جویی زیادی داشتیم. در بیماران تالاسمی با تدوین استانداردها، از انجمن خون و سرطان اطفال درخواست کردیم برنامه آموزشی برای کل کشور به ما ارائه دهند تا مصرف داروی تزریقی کاهش پیدا کند و بیماران به سمت دارو‌های خوراکی پیش بروند.
دکترجان بابایی با اشاره به نحوه نظارت برعملکرد بر مراکز درمانی گفت: برای نظارت بر مراکز درمانی، بازدید‌ها به صورت سرزده انجام و نتایج در پایگاهی برخط گزارش داده می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین، سنجه‌های اعتباربخشی را هم بازنگری کردیم و اکنون۱۳۰ سنجه ضروری و واقعی داریم که در حیطه ایمنی بیمار هستند. برخلاف گذشته اعتباربخشی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و در هر بازدید گزارش‌ها اعلام و بلافاصله نتیجه آن بر درجه بیمارستان اعمال می‌شود. درهمین زمینه در تهران چند بیمارستان خصوصی از درجه یک به درجه چهار تنزل درجه پیدا کردند که نتیجه بازرسی‌های دوره‌ای است.
دکتر جان بابایی تصریح کرد: در امور بیمارستانی سیاست ما تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم است و تا پایان سال، ۶ هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم به حوزه درمان اضافه می‌شود.

نظر شما