شناسهٔ خبر: 35067941 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ۶ هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم

جان بابایی گفت: تا پایان سال ۶ هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم به حوزه درمان اضافه می‌شود.

صاحب‌خبر -
افزایش ۶ هزار تخت بیمارستانی در مناطق محرومبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: هدف ما در معاونت درمان اجرای قوانین برنامه ششم توسعه بود و در این زمینه استاندار‌های قانونی، راهنمای بالینی، سطح بندی خدمت و نظارت ارجاع و توجه به بیماری‌های خاص و کاهش هزینه‌های کمرشکن مورد توجه قرار گرفت که خوشبختانه توانستیم دستاورد‌ها خوبی داشته باشیم.

او ادامه داد: ۶٠٠ راهنمای بالینی برای خدمات پر هزینه، تدوین به بیمه‌ها ها ابلاغ شد. خدمات تصویربرداری و هزینه‌ها و تجویز ٣٠ داروی گرانقیمت با این راهنما‌های بالینی مدیریت می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سند درمان در سال ٩۵ ابلاغ و در سال ٩٧ بازنگری شد، گفت: یکی از مفاد قانونی برنامه ششم توسعه، بحث سطح بندی خدمت بود. برای تمام بیماری‌ها به صورت سطح بندی خدمات ارائه و نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی بر اساس این سند درمان مشخص می‌شود؛ این سند، راهگشایی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است چرا که متناسب با تخت‌های بیمارستان خدمات داده می‌شود.

بسته‌های طرح تحول سلامت بازنگری شد

جان بابایی با بیان اینکه بسته‌های طرح تحول سلامت مورد بازنگری قرار گرفت، گفت: در پیوند و بیماری‌های خاص اقدامات خوبی انجام شده است و در اهدای عضو گام‌هایی خوبی برداشتیم، همچنین فرهنگ اهدا عضو در کشور به خوبی ترویج داده شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در مورد بیماران متابولیک دستورالعمل‌هایی ابلاغ و آزمایش‌ها ژنتیکی در زمینه پیشگیری از این بیماری‌های در داخل کشور انجام می‌شود، همچنین در خصوص بیماران تالاسمی از انجمن خون و سرطان اطفال درخواست کردیم تا برنامه آموزشی برای کل کشور به ما بدهند.

جان بابایی با اشاره به نحوه نظارت بر عملکرد بر مراکز درمانی گفت: برای نظارت بر مراکز نظارت درمانی بازدید‌ها سرزده انجام می‌شود و نتایج در سایتی برخط گزارش داده می‌شود.

او با بیان اینکه سنجه‌های اعتباری را بازنگری کردیم، گفت: اکنون ١٣٠ سنجه ضروری داریم که در حیطه ایمنی بیمار هستند و برخلاف گذشته اعتباربخشی دوره‌ای انجام می‌شود و در هر بازدید گزارش‌ها اعلام و بلافاصله نتیجه آن بر درجه بیمارستان فوری اعمال می‌شود. در همین زمینه در تهران چند بیمارستان خصوصی از درجه یک به چهار تنزل درجه پیدا کردند.

جان بابایی گفت: در امور بیمارستانی سیاست ما تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم است و تا پایان سال۶ هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم به حوزه درمان اضافه می‌شود. براین اساس در زابل سه پروژه بیمارستان، در زاهدان یک بیمارستان ٣٠٠ تختخوابی و در ایرانشهر یک بیمارستان ٢٠٠ تختخوابی به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهند شد.

او با بیان اینکه در طرح تحول سلامت ایجاد ٢۵٠ کلینیک ویژه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ١٠٠ کلینیک ویژه تا پایان سال افتتاح خواهد شد و ١٠٠ اورژانس‌های بیمارستانی آماده بهره برداری است. قصد داریم کلینیک‌های ویژه و اورژانس‌های بیمارستانی را بیشتر توسعه دهیم.

به گفته جان بابایی تعیین تکلیف بیمار در اورژانس یک مشکل قدیمی در بیمارستان‌هاست که باید اصلاح شود.

نیازی به واردات دارو‌های نوترکیب هموفیلی نداریم

جان بابایی درباره یک داروی برند در حوزه هموفیلی به عنوان تنها درمان بیماران هموفیلی است، گفت: در کشور استاندارد‌های درمان داریم، این طور نیست که بگوییم یک دارو تنها درمان بیماران هموفیلی است، باید بدانیم این حرف‌ها برای کشور هزینه ایجاد می‌کند و یک شرکت می‌آید و میلیارد‌ها تومان از منابع کشور را می‌برد و بیمار می‌ماند با کیسه خالی دولت؛ درمان‌های بیماران هموفیلی مشخص بوده و در درمان با پلاسمایی و فاکتور ٨ ایرانی در دسترس بیماران است.

او ادامه داد: بسیاری از بیماران تالاسمی و هموفیلی ما با درمان‌های پلاسمایی بیماری شان کنترل می‌شود، اما در مواردی هم به دارو‌های نوترکیب نیاز داریم که خوشبختانه این دارو‌ها در کشور تولید شده اند و اصلاً نیازی به واردات دارو‌های نوترکیب مثل فاکتور ٨ برای این بیماران نداریم.

جان‌بابایی درباره پوشش بیمه‌ای یکی از دارو‌های وارداتی بیماران مبتلابه ام اس گفت: داروی بیماران ام اس در داخل کشور تولید می‌شود و دارویی که هزینه_ اثربخشی لازم را داشته باشد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و زمانی که ثابت شد دارو هزینه اثر بخشی دارد، اجازه واردات و مصرف آن در کشور داده می‌شود.

او ادامه داد: گاهی یک پزشک بر اساس مقاله‌ای که درباره اثربخشی یک دارو خوانده، نسخه می‌نویسد، بیمار هم نسخه را می‌گیرد و فکر می‌کند که با این نسخه می‌تواند بیماری خود را درمان کند و این دارو، چون تحت پوشش بیمه نیست بیمار به زحمت می‌افتد و بر همین اساس ما با سازمان غذا و دارو هماهنگ کردیم که هر داروی قبل از اینکه مجوز ورود به کشور پیدا کند، ابتدا مشخص شود که آیا مجوز مصرف در کشور دارد یا خیر؟.

وی با اشاره به تجویز دارو‌های تک نسخه‌ای و چالش بیماران برای تامین این دارو‌ها گفت: قرار است در حوزه دارو‌های تک نسخه‌ای هم ورود کنیم، زیرا در برخی از موارد واقعاً فقط نفع شخصی در میان است و شرکت‌های وارد کننده بیشترین نفع را می‌برند، برخی از این دارو‌ها ممکن است یک میلیارد در سال به ازای هر بیمار هزینه بر باشند و از این راه یک شرکت واردکننده منابع کلانی از کشور را با خود می‌برد، در حالی که با این میزان پول می‌توان تخت‌های بیمارستانی زیادی را ایجاد کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر دارو واقعاً اثربخش باشد، برای آن فکر می‌کنیم، اما درباره اثربخشی برخی از این دارو‌ها اطمینانی وجود ندارد و ممکن است فقط سه ماه بیمار از آن سود ببرد، در عین حال در جایی که داروی نجات بخش است، آن را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم و پزشکانی که متخصص خون هستند، با شرایط و محدودیت‌هایی که اعلام کرده ایم می‌توانند این دارو را برای بیماران هموفیلی تجویز کنند.

او تاکید کرد: در حال اصلاح فرایند تجویز دارو‌های تک نسخه‌ای هستیم، اما اجازه تجویز دارو‌های تک نسخه‌ای به افراد خاص را نمی‌دهیم، بلکه می‌خواهیم فرایند تجویز دارو‌ها تک نسخه‌ای را اصلاح کنیم نه اینکه فقط پزشکان خاصی اجازه داشته باشند که این دارو‌ها را تجویز کنند.

جان بابایی با بیان اینکه نسخه بیماران خاص الکترونیکی می‌شود، گفت: در حال حاضر برای بیماران خاص شرایطی ایجاد کردیم تا نسخه هایشان به صورت الکترونیکی صادر شود؛ به این ترتیب که مرکز درمانی نسخه را وارد سیستم کند و داروخانه هم دارو را از طریق شناسه به بیمار می‌دهد و در ستاد پزشکان این نسخ را رصد می‌کنیم و مشخص می‌کنیم که هر پزشک چه داروی را تجویز کرده است؛ بنابراین در حوزه دارو‌های تک نسخه‌ای هم فرایند تجویز دارو اصلاح می‌شود، اما اجازه نمی‌دهیم افراد خاص اجازه تجویز دارو‌های گرانقیمت را داشته باشند زیرا می‌تواند فضایی برای سوء استفاده ایجاد کند.

او افزود: در عین حال درباره دارو‌های تک نسخه هم قرار است، فرصت‌هایی را ایجاد کنیم که این فرم‌ها را پزشک یا مرکز تجویز کننده پر می‌کند و در این صورت می‌توانیم این دارو‌ها را رصد کنیم و این کار را برای تمام دارو‌های تک نسخه‌ای انجام خواهیم داد.

۷۵ درصد بیمارستان‌ها  درجه یک هستند

در ادامه این نشست، علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان، با بیان مسئله نظارت و اعتبار بخشی در مراکز درمانی از یکدیگر جدا هستند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، گفت: تشدید نظارت‌های سرزده وزارت بهداشت به معنی برخورد با نیرو‌های خدوم درمانی نیست، بلکه همه ما قدردان زحمات همکارانمان در عرصه‌های درمانی هستیم.

او افزود: باید بدانیم که در حوزه سلامت در هر بخشی اعم از آموزش، دارو و تامین بودجه و غیره مشکلی وجود داشته باشد آینده آن در درمان انعکاس پیدا می‌کند.

عسگری با بیان اینکه در حوزه اعتبار بخشی سنجه‌ها را به سمت ایمنی بیماران برده ایم، گفت: باید توجه کرد که وزارت بهداشت نظام وقایع ناخواسته را با ۲۸ سنجه به بیمارستان‌ها ارائه داده است که در صورت بروز هر یک از این سنجه‌ها بیمارستان باید این موضوع را به دانشگاه اعلام کند و دانشگاه نیز باید تا ۷۲ ساعت آن را به ستاد اعلام کند تا دلایل بروز را بررسی کنیم.

عسگری تاکید کرد: براساس اعتبار بخشی‌ها ۷۵ درصد بیمارستان‌ها در کشور در بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی درجه یک هستند، همچنین در این دوره مدیریتی ۸ مورد کاهش درجه بیمارستان داشتیم که به دلایل مختلف اتفاق افتاده بود.


انتهای پیام/

نظر شما