شناسهٔ خبر: 34991514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بهره‌برداری از یک تصفیه‌خانه در هر 90 روز

وزیر نیرو گفت: ما موفق شدیم با همکاری با همدیگر هر 90 روز در طول 6 سال گذشته یک تصفیه‌خانه بزرگ آب را به مدار بهره‌برداری بیاوریم که این یک اتفاق بزرگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا اردکانیان ظهر امروز در آئین افتتاح تصفیه‌خانه آب ابهر و خرم‌دره با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: خدمت گذاری به مردم توفیق بزرگی است که نصیب مسؤولان شده است، که البته این توفیق یک آزمون بزرگ برای مسؤولان است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه به فرموده مقام معظم رهبری هفته دولت فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکردهاست، اضافه کرد: ایشان در این دیدار به دوران کوتاه صدارت امیرکبیر و دلایل آن اشاره کردند، پس نتیجه می‌گیریم که فرصت خدمت کوتاه است و اگر به درستی از آن استفاده کنیم با ظرفیت‌های موجود در کشور به موفقیت‌های بسیاری دست خواهیم یافت.

وی منابع انسانی را بزرگترین ظرفیت کشور عنوان کرد و گفت: باید از این منابع به خوبی استفاده کنیم.

اردکانیان در ادامه به خدمات بسیار دولت در مدت زمان فعالیتش اشاره کرد و افزود: امروز در این منطقه برای مردم شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره در حال ارائه خدمت هستیم که طبق آمار این تصفیه‌خانه 145 مین تصفیه خانه در کشور است.

وی گفت: ما موفق شدیم با همکاری همکاران و نمایندگان عالی دولت در استان‌‎ها و نمایندگان مجلس و قوای مختلف هر 90 روز در طول 6 سال گذشته یک تصفیه‌خانه بزرگ آب را به مدار بهره‌برداری بیاوریم که این یک اتفاق بزرگی است.

وزیر نیرو افزود: همچنین در بازه زمانی 40 تا 45 روزه نیز موفق به این شدیم که یک تصفیه‌خانه فاضلاب را به بهره‌برداری برسانیم که البته برای این ادعا حاضریم آمار بدهیم و فعالیت‌های این بخش را با هر مجموعه در دنیا مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در ادبیات جهانی فاضلاب با این لغت معرفی نمی‌شود، افزود: در دنیا به این شکل است که به این‌ آب رنگ می‌دهند، یعنی آب سبز، آب خاکستری و همه اینها آب هستند، منتهی با یک تغییر و تحول می‌توان از آنها استفاده کرد.

اردکانیان گفت: حدود 20 و چند میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در دنیا با پساب‌های تصفیه شده آبیاری می‌شود و محصول غذایی آن نیز مورد تأیید است و برای صنعت نیز  فاضلاب تصفیه شده مطمئن‌ترین آب است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا جمعیت داریم و آب شرب داریم فاضلاب هم داریم، تصریح کرد: از همین رو فاضلاب تصفیه شده مطمئن‌ترین آب برای صنعت است و البته یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیا سطح تحت پوشش قرار گرفتن شبکه‌های آب است.

وی با بیان اینکه امروز ما تعداد زیادی تصفیه خانه فاضلاب شهری داریم در حالی که در سال 57 تعداد آن چهار واحد بوده است، اضافه کرد: در ابتدای فعالیت دولت وقت نیز آمار آنها 160 مورد بود که امسال آمار آن به 224 رسیده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب افتتاح خواهد شد، اضافه کرد: این یک دستاورد بزرگ برای کشور است.

اردکانیان در ادامه به مشخصات نیروگاه خورشیدی تجدیدپذیر 7 مگاواتی با اعتبار 78 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: این نیروگاه در سال از مصرف 4 میلیون مترمکعب گاز جلوگیری و به تنهایی در عرض یک سال از مصرف 3 هزار مترمکعب آب جلوگیری خواهد کرد، علاوه بر این با فعالیت این نیروگاه از تولید 10 هزار تن گاز دی اکسید کرین نیز جلوگیری می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز همچنین از افتتاح پروژه تصفیه خانه ابهر و خرم‌دره خبر داد و گفت: این تصفیه‌خانه یک آب مطمئن و پایدار را از سد کینه‌ورس دریافت می‌کند که علاوه بر تأمین حق آبه‌ها و نیازهای زیست محیطی سخت برای آب شرب و صنعت نیز تخصیص داده شده است.

وی افزود: همچنین امروز کلنگ‎زنی پروژه انتقال آب به شهرستان ماهنشان و جبران کمبودهای شهرستان زنجان را انجام خواهیم داد که طبق پیش‌بینی تا سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/73005/ق40

نظر شما